سخنرانی هیجان انگیز به سبک کنفرانس های Ignite در دنیا

0 ۵۹۰

سخنرانی از دید همه سخنرانان، حتی کارکشته ترین آن ها دشوار است. این را سخنرانانی که عموما مطالب آموزشی و آماری را به کمک ابزارهایی مثل پاورپوینت ارائه می دهند شاید بهتر درک کنند. فارغ از شیوه تهیه اسلایدها، به عنوان کسی که قرار است در حد یک ساعت سخنرانی قابل قبولی را ارئه دهد می دانید دقیقا به چند اسلاید نیاز دارید؟ به همان اندازه که در زمانبندی اصولی سخنرانی موفق می باشید قادر هستید تعداد و حجم مطالب اسلاید را به تناسب بحث تنظیم کنید؟ درباره Ignite شنیده اید یا درباره کنفرانس های Ignite چیزی می دانید؟

همان طور که می بینید ارائه یک سخنرانی درست و حسابی از تمام تکنیک های سطحی و کلیشه ای فرا می رود و به ریزبینی فوق العاده ای نیاز دارد که کسب تجربه و زمان از ساده ترین مقدمات آن است. احتمالا برخورداری از یک قالب مشخص یا یک الگو استاندارد در این زمینه خیلی بهتر بتواند به تنظیم اسلایدها کمک کند. سبک Ignite یکی از همین سبک های به روز برای ارائه سخنرانی می باشد که در حال حاضر در بسیاری از کنفرانس های بزرگ دنیا از جمله رویدادهای سالانه و دوره ای مایکروسافت به کار گرفته می شود. این سبک ارائه یا سخنرانی را احتمالا پیش از این در معرفی کانسپت محصولات یا رونمایی از تازه ترین تولیدات برندهای معتبر دنیا دیده باشید.

اکنون می توانید بعد از مطالعه این مطلب، به عنوان الگو استانداردی برای سخنرانی به سبک کنفرانس های Ignite در دنیا، شما هم سبک سخنرانی خود را با این روش جایگزین کنید!

سخنرانی به سبک کنفرانس های Ignite در دنیا

Ignite چیست؟ این سبک پرحاشیه ای که قرار است ساز وکار سخنرانی ما را به زودی تغییر دهد چیست؟ اگر قرار باشد Ignite را تحت الفظی معنا کنیم مثل این است که به سخنران گفته باشیم ما رو منور کن؛ اما تا جایی که می توانی سریع تر!

مشاهده مقاله  میکروفن در سخنرانی

سبک کنفرانس های Ignite در واقع روشی است که در آن سخنران مشغول صحبت کردن می شود، در حالی که اسلایدها به صورت کاملا خودکار در آن طرف یا پشت به سخنران در حال نمایش هستند و یکی پس از دیگری مقابل چشم مخاطب عبور می کنند. استانداردترین مدت زمان نمایش برای هر اسلاید 15 ثانیه است.

سخنرانی به سبک کنفرانس های Ignite در دنیا

تاریخچه سخنرانی های Ignite

Brady Forrest و همکار او به عنوان دو عضر شاغل در جامعه فعالان حوزه تکنولوژی سیاتل، برای اولین بار در سال 2006 از این روش جهت نمایش امور حرفه ای خود استفاده کردند. اکنون این روش با آمیخته شدن ترفندهای مدرن تر و ابزارها و تکنولوژی تازه تر به بلوغ رسیده است.

اصل زمانبندی در Ignite

سبک Ignite در صورتی که زمانبندی به خوبی رعایت شود و در عین حال محتوا به خوبی هماهنگ و همپا با سخنران عرضه شوند بهترین متد برای ارائه خواهد بود. کنفرانس های کلاسی، سخنرانی در برابر جمع های کوچک و هر محفل کوچک و بزرگ دیگری قطعا با Ignite منورتر خواهد شد. به عنوان مثال برای یک سخنرانی 20 دقیقه ای 20 اسلاید که در آن برای نمایش هر اسلاید حدود 15 ثانیه زمان صرف شود منطقی به نظر می رسد.

مزایا بهره وری از روش کنفرانس های Ignite

Ignite مزایا بی شماری دارد و در واقع با استفاده از آن، بسیاری از محدودیت های شناخته یا ناشناخته مثل مسئله سرعت حرف زدن در سخنرانی حل و فصل می شود:

Ignite: برآورده کردن توقعات در عین تمایل بیشتر

بهترین ارمغانی که سبک کنفرانس های Ignite برای ما به همراه دارد برآوردن کردن توقعات مخاطبانی است که که سخت گیری آن ها، در اغلب موارد ما را از قانع کردن آن ها ناامید ساخته است.

مشاهده مقاله  چه طور سبک سخنرانی ثابت و قابل قبولی برای خود تعیین کنیم؟

سخنرانی به سبک کنفرانس های Ignite در دنیا

حتما شنیده اید که می گویند زمانی که 80 درصد احساس سیری داشتید از خوردن دست بکشید. Garr Reynolds، نویسنده آمریکایی معتقد است این قانون علاوه بر رژیم غذایی در سخنرانی نیز صادق است. در واقع در سبک کنفرانس های Ignite تلاش می شود مخاطب به سریع ترین روش ممکن تا 80 درصد از مطالب ما بهره کافی را ببرد؛ اما اشباع از اطلاعاتی نشود که که او را دلزده کند.

همین موضوع هنگام صرف غذا نیز به وجود می آید. وقتی که 100 درصد احساس سیری داشته باشیم به غذا تمایلی نشان نمی دهیم؛ اما زمانی که این حس سیری کامل نباشد همچنان تمایل برای صرف و چشیدن غذا وجود دارد. با سبک Ignite قطعا مخاطب شما به سیری نسبی می رسد و باز هم نسبت به صحبت های شما مشتاق خواهد بود!

تاکید بر محتوا، فراغت از زمان و اعداد و ارقام

در حالی که سخنرانی کردن در یک زمان محدود، تحت شرایط کاملا کنترل شده رعب آور به نظر می رسد، سخنرانی به سبک کنفرانس های Ignite به سخنران کمک می کند تمام این محدودیت یا در واقع موانع زا از میان بردارد. زمانی که سخنرانان در سخنرانی های معمولی به تطبیق اسلایدها، مدیریت اسلایدها یا نمایش صحیح آن ها اختصاص می دهند در سخنرانی به سبک Ignite صرف تمرکز بیشتر روی محتوا می شود.

سخنرانی به سبک کنفرانس های Ignite در دنیا

دقت داشته باشید که آمادگی قبل از سخنرانی برای هر روشی ضروری است. در حالی که بسیاری از اشتباهات متداول ما هنگام سخنرانی به دلیل عدم تسلط کافی ما رخ می دهد، باز هم سخنرانان نسبت به این خطاها بی توجه هستند و به سادگی از کنار آن ها عبور می کنند.

در استفاده از فرمت یا روش کنفرانس های Ignite دنیا نیز باید آمادگی لازم را قبل از شروع کار داشته باشید.

مشاهده مقاله  10 سخنرانی معروف تاریخ و بررسی نکات مهم فن بیان آنها

حذف شاخ و برگ های اضافی

در سخنرانی های کوتاه 20 دقیقه ای یا در واقع سخنرانی هایی به سبک Ignite که معمولا زمان کمی دارند و مخاطبان همه چیز را در مدت زمان محدودی دریافت می کنند تصمیم گیری بابت انتقال مطالب و مفاهیم، زبان بدن و ایجاد مکث در سخنرانی برای سخنران دشوار تر یا در واقع حیاتی تر خواهد بود. در سخنرانی های کوتاه اولین قدم این است که یاد بگیریم از خواسته هایمان دست بکشیم! تا زمانی که خواسته های جور واجور ما باقی بمانند شاخ و برگ های اضافی در سخنرانی مانع از انتقال صریح و شفاف هدف اصلی خواهد شد.

Ignite به ما کمک می کند تا به سبب شرایط ویژه ای که عبور اسلایدها ما را در آن قرار می دهند این شاخ و برگ ها حذف شوند و تا حد امکان روی مطلب اصلی تمرکز کنیم.

اشکالات وارد بر سخنرانی به سبک کنفرانس های Ignite

برخی از نقاط منفی این روش عبارتند از:

  1. محدودیت زمان: تایم قطعی در ارائه سخنرانی مشکل بزرگی است. همین که بدانیم تا 15 ثانیه دیگر قرار است اسلاید از جلو چشم ما محو شود و دیگر راه برگشتی هم وجود ندارد به خودی خود ترسناک است!
  2. محدودیت نمایشی: این روش برای هر نوع فایلی نظیر فیلم یا انیمیشن مناسب نیست. ویدیو در این فرمت جایی ندارد و اصلا گذار خودکار اسلایدها، نمایش ناگهانی ویدیو را مابین صحبت هایتان به همراه دارد که مطلوب نیست.
  3. عدم تعامل با مخاطب: در Ignit همه چیز برنامه ریزی شده است؛ لذا در هر بخش امکان تعامل و هم صحبتی با مخاطبان وجود ندارد؛ مگر این که پایان سخنرانی زمانی را جداگانه به این کار اختصاص دهید.
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.