آیا واقعا لیاقت سخنرانی در حضور دیگران را دارید؟ این مطلب را بخوانید (2)

2 ۲۴۸

به خاطر استرس سخنرانی، عدم آمادگی کامل یا کمبود تجربه طبیعی است اگر اعتماد به نفس کافی برای حضور روی صحنه را نداشته باشید. اما اگر با وجود این نواقص هنوز هم روی صحنه می‌ایستید و خودتان از عملکردتان راضی هستید لازم است کمی مکث کنید؛ چون این اعتماد به نفس کاذب شما را از مسیر یادگیری مهارت برای سخنرانی در حضور دیگران باز می‌دارد.

نه فقط برای سخنرانی، بلکه برای هر اقدام دیگری همیشه فرصت کامل‎تر شدن و کسب مهارت وجود دارد. پس اگر زمانی متوقف شدید و تصور کردید همین مهارت فعلی برای طول دوران حرفه‌ای شما کفایت می‌کند شک نکنید که از غافله رقبا عقب مانده‌اید!

چنان چه که در بخش اول گفته شد بر اساس یافته‌های دانشمندان در طول دهه 1960 تا 1970، هر نوع یادگیری مراحلی دارد که به واسطه همین فرآیند به مهارت تبدیل می‌شود. سخنرانی و صحبت کردن هم همچون هر مهارت دیگری در زندگی است که تسلط بر آن منوط بر پشت سر گذاشتن این مراحل است.

در این مطلب می‌آموزید که چه طور از هر مرحله از مراحل چهارگانه یادگیری عبور کنید و به سخنرانی کامل تبدیل شوید.

آیا واقعا لیاقت سخنرانی در حضور دیگران را دارید؟ این مطلب را بخوانید

چنان چه گفته شد یادگیری 4 مرحله دارد:

عدم صلاحیت یا بی‌کفایتی ناخودآگاه در فرد

در این مرحله سه حالت وجود دارد. این که فرد شایستگی انجام یک کار را ندارد، فرد از شایستگی‌های بی‌خبر است و یا فکر می‌کند انجام آن کار فراتر از حد معمول توانمندی‌هایش است و در نهایت این که دانش کافی برای تشخیص توانمندی‌هایش را ندارد و بنابراین نمی‌تواند تفاوت بین نقاط قوت و ضعف را تشخیص دهد.

مشاهده مقاله  مشکلات سخنرانی و مدیریت موثر آنها

سخنرانی در حضور دیگران

عدم صلاحیت یا بی‌کفایتی آگاهانه در فرد

در این مرحله همچنان فرد در مرحله بی‌کفایتی نسبت به موضوع مورد نظر قرار دارد؛ اما اکنون دیگر به اندازه کافی نسبت به این حقیقت علم دارد. به زبان دیگر به اندازه کافی می‌داند چه تفاوتی بین فردی که در این حوزه مهارت دارد با فردی که فاقد مهارت است وجود دارد.

احساس کفایت آگاهانه در فرد

فرد در این مرحله هم توانایی و هم دانش کافی را برای انجام کار دارد. مثلا در بحث سخنرانی در جمع فرد می‌تواند ادعا کند که توانایی نطق در حضور دیگران را دارد اما در کنار این ادعا قطعا به تلاش و تمرین نیاز خواهد داشت.

صلاحیت ناخودآگاه در فرد

فرد در این مرحله آن قدر تمرین و تکرار داشته است که می‌تواند به بهترین شکل ممکن ظاهر شود.

سخنرانی در حضور دیگران

چه طور برای سخنرانی احساس کفایت کنیم؟

عبور از مرحله دوم به سوم یعنی کسب همان احساس لیاقت یا کفایتی که فرد باید برای به دست آوردنش بیاموزد، تمرین کند و بعد از تکرار و بارها تکرار مهارت‌های سخنرانی را کسب نماید.

ترس از سخنرانی عمومی را برای همیشه کنار بگذارید و با استفاده از ترفندهای زیر هم توانایی و هم دانش خود را برای برگزاری سخنرانی ارتقا دهید:

  • مطالعه بازخوردها از سوی دوستان، منتقدان و مخاطبان
  • شرکت در سمینارها، همایش‌ها و گروه‌های مرتبط

بعد از این اقدامات، سخنران به مرور زمان و خود به خود اعتماد به نفس کافی را پیدا می‌کند و از این پس فرصت‌ها را برای تمرین و کسب تجربه غنیمت می‌شمارد. فراموش نکنید که این فرآیند تا کسب مهارت کافی برای سخنرانی در حضور دیگران بسته به استعداد، صبر و ظرفیت سخنران زمان می‌برد و ممکن است طولانی شود.

مشاهده مقاله  چه بخوریم برای این که صدای بم و کلفت در سخنرانی داشته باشیم؟

سخنرانی در حضور دیگران

سخنران در مرحله سوم آگاهانه احساس کفایت می‌کند و می‌تواند به تنهایی و با اعتماد به نفس کافی به سخنرانی بپردازد. هر بار که برای سخنران حاضر می‌شود مراحلی که برای رسیدن به این سطح از مهارت پیموده است را به یاد می‌آورد و بازخوردهای مثبت و منفی را جدی می‌گیرد. البته که برای حرفه‌ای‌تر بودن و پیشرفت بیش‌تر باید فرد از مرحله سوم به حس کفایت ناخودآگاه برسد.

گذار از مرحله سوم و احساس کفایت ناخودآگاه در سخنران

عبور از این مرحله وابسته به سال‌ها تلاش و کسب تجربه سخنران است. سخنرانان معمولا بعد از چندین و چند بار سخنرانی و به مرور زمان آب‌دیده می‌شوند. تا جایی که نسبت به هر واژه‌ای که به کار می‌برند بینش پیدا می‌کنند. بسیاری از سخنرانان در این مسیر برای نوشتن متن سخنرانی از نویسندگان دیگر بی‌نیاز می‌شوند و مراتب حرفه‌ای را تا حد اعلی طی می‌کنند.

در مرحله چهارم سخنران به بینش عمیقی از کار خود رسیده است. او با تمایلات و علایق مخاطبان خود آشنا شده است و می‌داند مخاطبانش مطابق با تغییرات روز دوست دارند چه چیزهایی را از سخنران بشنوند. در این مرحله جزئیاتی مثل آمادگی متن سخنرانی، ساخت اسلاید برای سخنرانی و یا تمرین و تکرارهایی که رو به روی آینه یا در سالن مشابه سخنرانی انجام می‌شدند ممکن است توسط سخنران نادیده گرفته شوند.

سخنرانی در حضور دیگران

سخن آخر:

هیچ یک از این مراحل را نادیده نگیرید. سخنران نظیر کودک نوپایی است که در هر مرحله برای رشد نیاز به تمرین و تکرار دارد و در عین حال برای موفقیت در امر سخنرانی در حضور دیگران نمی‌تواند هیچ یک از این مراحل را بدون پشت سر گذاشتن چالش‌ها سپری نماید.

مشاهده مقاله  ترفندهای متفاوت برای پایبندی به زمان در طول سخنرانی
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
۲ Comments
  1. علومی

    مرسی از مطالب کاربردی

    1. جواد غفاری

      ممنون از شما دوست عزیز

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.