سخنوری بر اساس تیپ های شخصیتی – متناسب با روحیات خود سخن بگوییم!

0 ۹۱۶

انسان پیچیده ترین مخلوق زمینی است که همین پیچیدگی هایی که هنوز بسیاری از آن ها کشف نشده باعث شده است پیش بینی حرکات آن در هر لحظه تقربا غیرممکن باشد. هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند شما در این لحظه گرسنه هستید و دقیقا در 5 دقیقه بعد هم همین احساس را خواهید داشت! هیچ کس نمی تواند با اطمینان و از روی تظاهرات چهره شما بگوید خوشحال هستید؛ چون هزاران چهره متفاوت درون هر انسان وجود دارد که بسته به شرایط و خلق و خو جای خود را به یکدیگر می دهند. ویژگی های شخصیتی هر فرد، تفاوت او را با دیگری معنا می بخشند و طبیعی است اگر خصلت های شخصیتی افراد مثل ثبات هیجانی، درونگرایی یا برونگرایی، سازگاری و باز بودن آن ها در شیوه صحبت کردنشان نمود پیدا کند. اصولا سخنوری بر اساس تیپ های شخصیتی و همین شاخصه های رفتاری است که متمایز می شود.

گاوین مک مونون، یکی از بنیانگذاران گروه مشاوره استراتژیک و ارتباطات در نیویورک، باور دارد که این اشتباه محض است اگر فکر کنیم یک لباس را می توانیم به تن همه آدم ها بپوشانیم. او که هفت سال از عمر حرفه ای اش را با مشتریان بزرگ و نامداری مثل مایکروسافت و استی لودر سرو کار داشته است معتقد است که اولویت بندی افراد در به کارگیری کلمات یا ایجاد ساختار های مختلف مثل جملات کاملا با تیپ های شخصیتی آن ها مرتبط است و در واقع یکی از وجوه تمایز آن ها در سخنوری و شیوه صحبت کردن آن ها می باشد.

بر اساس تحقیقات و تجربیاتی که در ارتباط با سخنرانان و سخنوران مختلف داشتیم در ادامه چند تیپ شصخیتی را به لحاظ تاثیری که روی گفتار آن ها می گذارد تقسیم بندی کرده ایم. ببینید شما در کدام دسته قرار می گیرید و آیا اصلا رفتار ها و کاراکتر شما در شیوه سخن گفتنان نظیر این دسته بندی اثر می گذارد یا نه.

مشاهده مقاله  7 راه برای این که تا همیشه با ترس از سخنرانی عمومی خود خداحافظی کنید

نکاتی برای سخنوری بر اساس تیپ های شخصیتی

اگر قبلا مروری بر تاثیر ناباورانه سخنرانی کاریزماتیک و فن بیان هیتلر در قدرت گیری او داشته اید حتما به این پی برده اید که این اقتدار و کاریزما مثال نزدنی در رفتار و منش هیتلر، در واقع بخشی از منش و خلق و خوی او بوده است. مورخان این گمانه زنی را مطرح می کنند که این ابر قدرت نازی یک و هفتاد و شش سانتی فردی به شدت خود محور، مستقل و خود مختار بوده که همین خصیصه او باعث می شد تمامی سربازان هنگام سخنوری هیتلر سر جای خود میخکوب شوند.

نکاتی برای سخنوری بر اساس تیپ های شخصیتی

همان طور که می بینید حتی سیاستمدار ترین انسان های تاریخ ساز هم نمی توانند مانع از فاش شدن کاراکتر های خود هنگام حرف زدن شوند و اصولا سخنوری بر اساس تیپ های شخصیتی انجام می شود. برخی از این تیپ های شخصیتی که خیلی سریع در فن بیان افراد نمودار می شوند عبارتند از:

کاراکتر اول: رهبری

شخصیت های رهبری بلافاصله بعد از شروع به صحبت کردن قادر هستند با انرژی مضاعف و شور و شعف مخاطبان را به نفع خود متقاعد سازند. شاید کلمات یا عبارات این افراد از آن دسته جملات هیپنوتیزم کننده برای جذب دیگران نباشد و اتفاقا خیلی هم ساده صحبت کنند اما خیلی خوب می دانند چه طور نقش خود را در هر لحظه ایفا کنند و به تعامل با بقیه بپردازند.

شما هم با این رهبران در زندگی روزمره بارها برخورد کرده اید. بانوان اصولا رهبران بهتری در مدیریت مباحث هستند و خیلی سریع تر می توانند به تعامل با بقیه برسند. بسته به درونگرا یا برونگرا بودن توانایی ما در رهبری متفاوت است.

کاراکتر رهبری نقاط ضعفی هم دارد که در صحبت کردن آن ها خیلی خوب مشخص می شود. حتما برای شما هم پیش آمده است در کلاس درس به شدت مجذوب نحوه سخنوری مدرس شوید اما آن سریع از کنار هر مطلب عبور کنید که عملا بعد از کلاس هیچ چیز به خاطر نیاورید. یکی از ویژگی های منفی رهبران در صحبت کردن عبور از مباحث بدون مکث کردن است؛ طوری که مخاطب فرصت جذب و هضم آن را پیدا نمی کند. رهبران نمی خواهند اما گاهی انرژی و تمام قوا آن ها در خلال مطالب پراکنده ای که در طول صحبت کردن عرضه می کنند هرز می رود.

مشاهده مقاله  8 راهکار برای این که بدون فریاد، بلندتر از همیشه سخنرانی کنید!

نکاتی برای سخنوری بر اساس تیپ های شخصیتی

کاراکتر معتمدان

معتمدان یا افراد قابل اعتماد همان کسانی هستند که می توانند قطار اعتماد شما را سر موقع در مسیر مشخص هدایت کنند. افرادی که وسواس زیادی در حرف زدن به خرج می دهند، در طول سخنرانی به شدت شیوه ادا کردن جملات حساس هستند و در روابط رومزه خود به عبارت هایی که نباید در مکالمات روزانه استفاده شوند توجه دارند.

کاراکتر داستان سرایان

سخنوری بر اساس تیپ های شخصیتی نیازی به تجریه و تحلیل ندارد. همین که برخی از افراد طبق طبیعت و خلق و خو ذاتی خود حرف بزنند و سعی نکنند شخصیت های کاذب و تقلبی از خود نشان دهند کفایت می کند. یکی دیگر از کاراکترهای آشنا داستان سرایان هستند. داستان سرایان کسانی هستند که بدون هیچ ترس و استرسی توانایی شگرفی در تعریف کردن با جزئیات کامل دارند. داستان سرایان با احساس و ریتم خاصی صحبت می کنند و مجلس گردان های خوبی هستند که می توانند با تعاریف خود عده زیادی را سرگرم کنند.

نکاتی برای سخنوری بر اساس تیپ های شخصیتی

اگر کاراکتر داستان سرایی در طول سخنوری دارید یا فکر می کنید شما هم مدام در طول سخنرانی داستان و خاطره تعریف می کنید حواستان باشد که داستان و خاطراتتان طرح و نقشه مشخصی داشته باشد. مسیر داستان سرایی را گم نکنید و از این شاخه بدان شاخه نپرید. خیلی وقت ها تعریف کردن داستان وسط سخنرانی باعث می شود رشته کلام از دستتان خارج شود؛ طوری که بعد از تمام شدن داستان اصلا به خاطر نیاورید درباره چه چیزی حرف می زدید و چه چیزی باعث شد این داستان یا خاطره را تعریف کنید!

مشاهده مقاله  6 تکنیک فن بیان در تدریس به سبک نظام‌های آموزشی نوین دنیا

کاراکتر مولد

کاراکتر مولد اساسا برای سخن گفتن ساخته شده است و خیلی خوب می داند چه طور باید ساختار صحبت هایش را کنترل و تنظیم کند. مولدان شخصیت های پشت صحنه هستند؛ به این معنا که باید به آنها فرصت فکر کردن کافی را داد و سپس از آن ها توقع داشت. مولدان آدم بداهه گویی در طور سخنرانی نیستند و اگر احیانا می بینید در طول سخن گفتن با لکنت رو به رو می شوند احتمالا از آنها چیزی خواسته اید که اصلا آمادگی آن را نداشته اند.

مولدان انسان های هوشمندی هستند که خیلی خوب می دانند کجا باید قلاب خود را بیندازند تا بیشترین مخاطب در کوتاه ترین زمان را صید کنند.

نکاتی برای سخنوری بر اساس تیپ های شخصیتی

کاراکتر توسعه دهنده

توسعه دهندگان 12 درصد از کل جمعیت دنیا را تشکیل می دهند. اگر با فن بیان استیو جابز آشنا باشید متوجه می شوید که سخنوری بر اساس تیپ های شخصیتی حقیقت دارد و کاراکتر استیو جابز به عنوان یک توسعه دهنده چه قدر در تاثیر گذاری سخنرانی های عمومی جهانی آن تاثیرگذار بوده است.

یک توسعه دهنده واقعی متفکری مستقل است که بدون تاثیر پذیری از اطرافیان خود تصمیم می گیرد. موضع این افراد مشخص است: قطعیت و پیروزی. در سخنوری کاراکتر توسعه دهنده ثبات خاصی دیده می شود. توسعه دهندگان به خاطر شرایط کاری خاص و متمایز خود ( که عمدتا کارآفرین هستند) بدون توجه به صحبت های اطرافیان خود و با استقلال کافی سخنوری می کنند.

نکاتی برای سخنوری بر اساس تیپ های شخصیتی

شما چه طور؟

به عنوان یک سخنران همه فن حریف اولا باید بدانید در کدام گروه از تیپ های شخصیتی معرفی شده قرار می گیرید و ثانیا مخاطبان شما در کدام گروه از این کاراکترها قرار دارند.

شما می توانید برای مشاوره در زمینه روانشناسی مخاطبین سخنرانی با مشاوره روانشناسی تلفنی تماس بگیرید

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.