شروع انگیزشی سخنرانی و پایان انگیزشی سخنرانی

0 ۱,۸۷۳

شروع انگیزشی سخنرانی و پایان انگیزشی سخنرانی

در این مقاله می آموزیم:

  • چگونه در سخنرانی مرکز توجه مخاطبان قرار بگیریم.
  • انواع مختلف شروع ها و پایان های هیجانی در سخنرانی
  • چگونه سخنرانی خود را بصورت مؤثر به پایان برسانیم.

در شروع انگیزشی سخنرانی، باید مخاطبان را میخکوب کرد، اغلب سخنرانان در ابتدای سخنرانی به معرفی خود و سپس به بیان موضوع سخنرانی می پردازند. این نوع شروع، بسیار خسته کننده و تکراری است و هیچ چیز جدیدی نسبت به سایر سخنرانان ندارد. شاید بتوان گفت بهترین شیوه ی شروع انگیزشی سخنرانی داستان گویی باشد.

شروع انگیزشی سخنرانی

چند راهکار فوق العاده برای شروع انگیزشی سخنرانی:

  1. برای شروع انگیزشی سخنرانی بهتر است در شروع اقدام به یخ شکنی کنیم. یخ شکنی بدین معناست که جو سنگین اولیه را بشکنیم تا مخاطبان حاضر در سخنرانی با ما و با یکدیگر احساس راحتی کنند. یکی از روش های یخ شکنی بیان لطیفه یا جوک است. لطیفه باید متناسب با موضوع سخنرانی و سلایق مخاطبان باشد.
  2. داستان بگوییم. داستانی را که مرتبط با موضوع سخنرانی است را مطرح کنیم. داستان گویی سبب ایجاد احساس و درک موضوع در مخاطبان و باعث ایجاد حس پذیرش ما می شود.
  3. یک ادعای بزرگ کنیم. ادعا کنیم که با شنیدن سخنان ما، تحول عظیمی در زندگیشان اتفاق خواهد افتاد.
  4. یک آمار تکان دهنده اعلام کنیم. اغلب انسان ها معیار را آمار می دانند و سخت تحت تأثیر آمار هستند. با توجه به اینکه آمار مستند می باشد، لذا مخاطبان ان را قبول می کنند و سخنان ما را مستند و واقعی می دانند.
  5. از مخاطبان بخواهیم تا تصور کنند. اگر سخنان ما بار احساس دارد، از مخاطبان بخواهیم که لحظاتی چشمان خود را بسته و مطالب ما را تصور کنند.
  6. از مخاطبان سؤال کنیم: با پرسش سخنران حس مشارکت را در آنها ایجاد می کنیم. پرسش باعث می شود که مخاطبان شروع به بحث کردن کنند و همین کار باعث یخ شکنی و ایجاد حس بهتر در آنان می شود. یا از مخاطبان سؤال بپرسیم که چند نفر از شما اهل مطالعه هستید؟( بهتر است سخنران دست خود را همزمان با پرسش بالا ببرد تا مخاطبان تشویق به بیان نظراتشان شوند.)
  7. از ضرب المثل استفاده کنیم. استفاده از ضرب المثل نشان می دهد که ما اهل مطالعه و دانش هستیم و نام سخنران زیبنده و آراسته ی ما می باشد.
  8. حس کنجکاوی مخاطبان را تحریک کنیم. به یاد سریال هایی بیافتیم که در زمان حساس، قسمت های کنونی تمام می شود و تا یک هفته بعد ذهن ما درگیر رویدادهای سریال می شود. ما هم می توانیم.
  9. سخنرانی خود را با سخنان افراد معروف و مشهور آغاز کنیم. مثلاً وقتی می خواهیم در مورد خوب بودن و اهمیت موضوعی صحبت کنیم، با سخنی از دکتر شریعتی سخنرانی خود را آغاز کنیم. یا مثلاً اگر در مورد نحوه ی شکل گیری شخصیت انسان ها سخنرانی می کنیم، می توانیم با سخن تولستوی شروع کنیم که می گوید: همه به فکر تغییر دنیا هستند اما هیچکس به فکر تغییر خودش نیست. زمانی که ما از افراد مشهور نقل قول می کنیم، به سخنان خود اعتبار می بخشیم. در واقع سخنان انسان های بزرگ تأییدی بر سخنان ما می شود.
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
مشاهده مقاله  آیا استفاده از تریبون سخنرانی ضروری است؟

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.