چگونه شروع سخنرانی خوبی داشته باشیم؟

1 ۵۲۳

7 روش فوق العاده برای شروع سخنرانی و جلب نمودن توجه مخاطبین

در بحث آموزش سخنرانی و مهارت فن بیان در مورد نحوه شروع سخنرانی این موضوع مهم مطرح میشود که زمانیکه ما سخنرانی خود را شروع می کنیم، فقط 60 ثانیه فرصت داریم تا توجه مخاطبین را به خود جلب کرده، اعتمادسازی نموده، آنها را به سمت موضوع هدایت کرده و انگیزه آنها برای گوش دادن را افزایش دهیم. این جمله معروف دارلین پرایس، رئیس شرکت Well Said و نویسنده کتاب “گفتار خوب! سخنرانی های موثر” می باشد.

اگر شما لحظات شروع سخنرانی را با طنز، ارائه برنامه، عذرخواهی، قدردانی یا جملات منقطع آغاز کنید، تمرکز حضار از بین رفته و شما ممکن است نتوانید آنها را به سمت موضوع هدایت کنید. پرایس می گوید: “شما، پیام شما و مخاطبین شما لایق بهترین ها هستید. شما باید هنر خود را در شروع سخنرانی نشان دهید و این مهم ترین بخش سخنرانی می باشد.”

هر سخنران باید هنر جلب توجه مخاطبین را فراگرفته و یک متن شروع سخنرانی فوق العاده ای آماده کرده باشد. پرایس هفت گزینه و ترفند را برای شروع سخنرانی ذکر می کند.

 

شروع سخنرانی

  1. یک داستان جذاب تعریف کنید

پرایس می گوید: “از بین تمام روشهای جلب توجه مخاطبین، داستان سرایی یکی از قدرتمندترین ابزارها بوده و همواره منجر به موفقیت می گردد. همه ما از شنیدن داستان لذت می بریم. تمام داستانها به نوعی بازخوردی از زندگی خود ما هستند و در نتیجه منجر به جلب توجه افراد می شوند.

داستان ممکن است مربوط به خود شما باشد و حتی می تواند دلیل علاقمندی شما به موضوع مورد بحث را نشان دهد. شما همچنین می توانید داستانی مربوط به یک فرد دیگر را بازگو نمایید تا مخاطبین نکاتی را از آن برداشت نمایند. پرایس می گوید: “گزینه دیگر تعریف کردن یک رویداد یا خاطره تاریخی است. شما فقط 60-90 ثانیه فرصت دارید تا داستان خود را تعریف کرده و توجه مخاطبین را به خود جلب نمایید. اطمینان حاصل کنید که داستان شما نکات مهم پیامتان را به مخاطبین انتقال می دهد.”

وی توصیه دارد که به منظور ایجاد داستان به این سوالات پاسخ دهید: در زمینه موضوع بحث با چه چالش هایی روبرو شده اید؟ چگونه از عهده آنها بر آمده اید؟ چه مواردی به شما کمک کرده و چه مواردی برایتان مضر بوده اند؟ چه تجاربی کسب کرده اید؟ دوست دارید با این داستان چه مفهومی را برای مخاطبین انتقال دهید؟

  1. سوالاتی را برای مخاطبین مطرح نمایید

همانطور که شکسپیر در نمایشنامه “تاجر ونیزی” می گوید: “اگر ما را عصبانی کنید، آیا خون به پا نخواهد شد؟ اگر ما را بخندانید، آیا نخواهیم خندید؟ اگر ما را مسموم کنید، آیا نخواهیم مرد؟ و اگر به ما بدی کنید، آیا انتقام نخواهیم گرفت؟” پرایس نیز معتقد است”به عنوان سخنران، شما باید سوالات ترغیب کننده ای را از مخاطبین بپرسید و هرگز نباید انتظار داشته باشید آنها با صدای بلند به شما پاسخ دهند.” وی می گوید: “اگر سوالات به خوبی طرح شده و به طور مناسب بیان شوند می توانند بر روی مخاطب تاثیر گذاشته و در نتیجه آنها به قدرت و جایگاه شما پی می برند.”

مشاهده مقاله  جلب توجه دیگران با استفاده از فن بیان به سادگی ممکن می شود!

علاوه بر سوالات “بله یا خیر” شما می توانید حس کنجکاوی مخاطبین را برانگیخته و انگیزه آنها برای فکر کردن در مورد پاسخ را افزایش دهید.

  1. آمار یا عنوان شگفت انگیزی بیان کنید

معاون یکی از برترین شرکت های IT که در زمینه پزشکی فعالیت کرده و راه حل های نرم افزاری را به بیمارستان ها ارائه می دهد، همواره سخنرانی خود را با جمله زیر شروع می کند:

“طبق مطالعه ای اخیر در مجله ایمنی بیماران، خطاهای پزشکی که منجر به مرگ و میر بیماران می شوند بسیار بیشتر از گذشته می باشند. رویدادهای نادرست پزشکی سالانه منجر به مرگ 400,000 نفر از افرادی می شوند که به منظور درمان بیماری خود به بیمارستان مراجعه نموده اند. این میزان نشان می دهد که بعد از سرطان و بیماری های قلبی، خطاهای پزشکی از جمله اصلی ترین عواملی هستند که منجر به مرگ و میر افراد می شوند. هدف ما ایجاد جهانی بدون خطاهای پزشکی است و در این زمینه به کمک شما نیاز داریم.”

پرایس می گوید: “آمار و عناوین ارائه شده باید ارتباط مستقیمی با هدف اصلی سخنرانی شما داشته باشند. آمار و ارقام باید به گونه ای باشند که مخاطبین را به گوش دادن به ادامه سخنرانی ترغیب نمایند.”

 

شروع سخنرانی

  1. از یک جمله قدرتمند استفاده کنید

وی می گوید: “از جملات قصار افراد مشهور استفاده نمایید زیرا استفاده از نام این افراد نشانگر تجربه و سواد شما می باشد. جمله انتخاب شده نیز باید ارتباط مستقیمی با موضوع مورد بحث و همچنین مخاطبین شما داشته باشد.

تصور کنید که شما قصد دارید به یک اتفاق نظر رسیده و یا در مورد مدیریت اختلاف سخنرانی نمایید. شما می توانید سخنرانی خود را بدین صورت شروع کنید: “مارک تواین می گوید، اگر دو فرد در مورد همه موارد توافق داشته باشند، وجود یکی از آنها بیهوده می باشد. اگرچه برخی از ما در مورد موضوعات خاصی اختلاف نظر داریم، اما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که اختلاف نظر منجر به رسیدن به یک نتیجه می گردد.”

  1. یک تصویر جذاب نشان دهید

پرایس می گوید: “یک تصویر ارزشمندتر از هزار کلمه می باشد.”

مشاهده مقاله  توضیح دادن ،مهارتی کلیدی در سخنرانی موفق

به جای متن از تصویر استفاده کنید. یک عکس با کیفیت می تواند منجر به جلب توجه افراد گردیده و تخیل مخاطبین را به چالش می کشد. در این صورت آنها می توانند پیام شما را به راحتی درک نمایند.

پرایس مثال زیر را به عنوان استفاده موثر از تصویر بیان می کند:

رئیس یک شرکت تولیدکننده محصولات الکترونیکی از مدیران خود حواست تا هزینه ها را کاهش دهند. به جای شروع سخنرانی خود با آمار، ارقام یا نمودار، او با یک سوال شروع کرد: “چه چیزی تایتانیک را غرق کرد؟” همه یک صدا گفتند “یک کوه یخی” و او تصویری زیبا از یک کوه یخی را به آنها نشا داد: نوک کوه یخی در بالای آب به خوبی مشاهده می شد اما بخش چشمگیر آن در زیر آب بود.

وی گفت: “این رویداد در شرکت ما نیز رخ خواهد داد. هزینه های پنهان در زیر سطح بوده و در نهایت شرکت را غرق خواهند کرد. من به کمک شما نیاز دارم.” این نماد منجر شد تا آنها با نوآوری بیشتری به موضوع فکر کنند. نتیجه این امر کسب میلیون ها دلار سرمایه برای شرکت بود.

  1. از نمادها استفاده کنید

از ابزاری استفاده کنید که توجه مخاطبین را جلب کرده و آنها را به تماشا یا گوش دادن به سخنرانی مشتاق می سازد. استفاده از یک تصویر نیز می تواند منجر به تاکید بر روی یک نکته گردد.

پرایس استفاده از یک نماد توسط یک شرکت بیمه را به عنوان مثال ذکر کرد که این شرکت از نماد یک بازیکن تنیس استفاده کرده بود. پرایس خاطر نشان کرد که این فرد با استفاده از راکت تنیس اقدامات خود در زمینه “همکاری به عنوان یک تیم” و “پیروزی در یک رقابت” را نشان می دهد. سایر سخنرانان نیز در سال های بعدی از روش این مدیر خلاق برای انتقال یک پیام انگیزشی استفاده کردند.

مشاهده مقاله  مدیریت بازخورد و نظرات سخنرانی که دلتان را به درد می‌آورند!

شما نیز می توانید از ابزارهایی نظیر یک ساعت دیواری بزرگ، یک کیف هدیه رنگی، توپ، کارت، هویج یا سایر موارد برای معرفی موضوع خود استفاده کرده و توجه آنها را به همواره افزودن موارد جالب به خود جلب نموده و پیام خود را به آنها منتقل نمایید.

  1. یک ویدئوی کوتاه پخش کنید

راه اندازی یک جلسه در زمینه مدیریت محصول یا یک رویداد جمع آوری کمک های مالی برای کمک به حیواناتی که نسل آنها در حال منقرض شدن می باشد را در نظر بگیرید. شما می توانید سخنرانی خود را با پخش ویدئویی از یک ببر که در حال بازی با بچه هایش است شروع نمایید.

پرایس می گوید: “ویدئوها منجر به واکنش عاطفی در افراد می گردند. برخلاف متن های موجود بر روی اسلاید، شما می توانید ویدئویی کوتاه در مورد موضوع مورد نظر نشان داده و در نتیجه پیام خود را به مخاطبین منتقل نمایید.” همانطور که والت دیزنی می گوید: “من ترجیح می دهم که افراد از تماشای برنامه ها علاوه بر تفریح مسائلی را نیز یاد بگیرند و قصد آموزش به آنها را ندارم.”

 

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
1 Comment
  1. نادر شیخی

    جالب بود مرسی

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.