شهامت حرکت روبه‌جلو را داشته باشیم

0 ۲۹۸

شهامت

شهامت امری است مسری. وقتی که یک فرد شجاع محکم ایستادگی می کند، دل بقیه نیز قرص می‌شود. ( بیلی گرام )

وقتی در زمینه کارتان با یک بحران مواجه می‌شوید، باید توجه خود را معطوف بقای شرکت تان کنید. شرایط حاد اغلب نیازمند اقدامات سفت وسخت هستند. شما باید برای انجام هرکاری که بتواند به حل بحران وحفظ موقعیت تان کمک کند، آماده‌ باشید.

طی قرن‌ها، تنها خصیصه‌ای که بیش از همه در میان رهبران معمول و مشترک بوده، نوع بینششان بوده است. رهبرها در مورد جایی که در آینده می‌خواهند بروند و آنچه قصد دارند انجام دهند، دارای بینشی شفاف و هیجان‌انگیزند.

آن‌ها این بینش را با صراحت برای افراد دوروبرشان بیان می‌کنند. پس این بینش راهنمایی است برای ترغیب و تشویق مردم برای رسیدن به سطوح بالاتر. بینش چیزی است که رهبران را از پیروانشان جدا می‌سازد.

دومین ویژگی معمول رهبران، شهامت است. وین سون چرچیل می‌نویسد: ((شهامت به‌حق برجسته‌ترین محاسن است، چراکه بقیه آن‌ها به این حسن وابسته‌اند.))

شهامت

همه می‌ترسند

واقعیت این است که همه می‌ترسند. همه ما در وجودمان ترس‌هایی مختلف، بزرگ و کوچک، پنهان و آشکار را تجربه می‌کنیم.

مارس توایم می‌گوید: ((شهامت، فقدان بهارخوابی است، بلکه کنترل و تسلط بر ترس است.)) در لحظه بحران، شما برای انتخاب، اتخاذ تصمیمات دشوار وان جام کارهای لازم برای اطمینان از بقا و سعادت مردم و سازمانی که به شما مربوط است، باید شهامت زیادی به خرج دهید.

بدترین تأثیری که وجود ترس از شکست در انسان می‌تواند ایجاد کند، فلج متوقف کامل فعالیت‌ها است. افرادی که چنین ترسی دارند مثل گوزنی که در میان چراغ‌های بزرگی گیر افتاده است، وارد حالت شوک احساسی می‌شوند. آن‌ها دست‌وپای خود را گم می‌کنند. این ترس از شکست می‌تواند حتی افراد قوی را نیز متزلزل و مردد سازد.

مشاهده مقاله  افراط و تفریط و باورهایی که در جامعه ما را به سمت سقوط می‌کشانند

 

آنچه از آن واهمه دارید را انجام دهید

رالف والدو امرسون درجایی نوشته است: ((اگر می‌خواهید فردی موفق شوید، باید بتوانید با ترس‌هایتان روبرو شوید. اگر آنچه از آنمی ترسید را انجام دهید، مرگ ترستان حتمی خواهد بود.))

شما می‌توانید شهامت را در خود از طریق مواجهه با ترس‌هایتان وان جام کارهایی که بیش از همه از آن‌ها واهمه دارید، تقویت کنید. در امور شغلی، بزرگ‌ترین ترس (بعد از ترس از اخراج کردن کسی با اخراج شدن،   ورشکستگی) ترس از روبرو شدن با مردم است. بسیاری از افراد به‌گونه‌ای واضح و آشکار از گرفتن تصمیمات دشوار و برخورد با مردم هراس دارند. آن‌ها از مشاهده واکنش‌های تند، بحث‌وجدل و درگیری می‌ترسند. این ناتوانی در مواجهه با مردم در داخل و خارج از محیط کاری، اغلب می‌تواند برای شرکت خطرناک و مخرب باشد.

خوشبختانه، شهامت را می‌توان با انجام اقدامات شجاعانه افزایش داد. وقتی کاری که از انجام آن واهمه دارید را انجام می‌دهید، احساس شجاعت بیشتری می‌کنید. شجاعانه عمل کردن، شمارا باشهامت می‌سازد، حتی اگر چنین احساسی نداشته باشید. امرسون در ادامه می‌نویسد: ((کارها را انجام بده، چراکه این‌گونه قدرت را به دست خواهی گرفت.)) از گرفتن تصمیمات سخت، به‌ویژه تصمیماتی که در ارتباط با مردم و هزینه‌هاست، نترسید.

شهامت

 

وارد حالت بحران شوید

وقتی در کارتان دچار یک بحران ناگهانی می‌شوید، باید ((حالت بحران)) شوید. در این حالت شما باید طوری رفتار کنید که گویی شغلتان در آستانه شکست قرارداد.

اگر ورشکستگی شمارا تهدید کند، چه اقدامات یا کاهش‌هایی را برای حفظ کسب‌وکارتان انجام می‌دهید؟ هر اقداماتی را که می‌خواستید روزی برای حفظ کارتان در آینده انجام دهید، اکنون تاوَن انجام دهید، درنگ نکنید.

مشاهده مقاله  شما چه داستان‌ هایی را به خودتان می‌گویید؟

در دفاع و حفاظت از شغل و منابع مالی‌تان جسور وبی پروا باشید. از متوقف ساختن، کوچک‌تر کردن، یا حذف هر یک از فعالیت‌های شغلی هراسی نداشته باشید. در صورت لزوم، در معلق کردن و اخراج افرادی غیرضروری یا فاقد صلاحیت درنگ نکنید. ترس از اخراج یک کارمند بی‌کفایت که در یک سمت کلیدی مشغول به کار است، یکی از دلایل مهم شکست کاری محسوب می‌شود.

دورو تا براند دریکی از آثارش عنوان کرده است که مهم‌ترین پندی که در زندگی دریافت کرده این است: طوری عمل کردن که گویی غیرممکن است شکست بخوری، وحتما باید موفق شوی.

بخش‌های دوگانه شهامت

شهامت دارای دو بخش است. اولی شهامت در شروع و تداوم کار با اطمینان کامل، بدون آنکه تضمینی برای موفقیت وجود داشته باشد. این بخش اصلی شهامت است که شما کی توانید با تمرین، آن را در خود ایجاد کنید. دومین بخش، شهامت در تحمل، پایداری و استقامت نشان دادن به‌رغم ناکامی ورشکست‌های موقتی است.

وظیفه شما در رابطه با امور شغلی‌تان، افزایش شهامت برای انجام اقدامات لازم جهت فرونشاندن آتش، حل مشکلات و عبور از بحران است.

این نشان و آزمونی برای ارزیابی و رهبری حقیقی است.

 

اقدامات مناسب در لحظه بحران

یک-افراد، موقعیت‌ها یا اقداماتی که از آن واهمه دارید را مشخص کنید. تصمیم بگیرید با این ترس‌ها روبرو شده آن‌ها را پشت سر بگذارید.

دو-هر تصمیمی که در صورت به خطر افتادن بقایتان اتخاذ خواهید کرد را هم‌اکنون به عمل‌آورید. همانطورکه شکسپیر می‌گوید: ((برای حل دنیایی از مشکلات اقدام کنیدواگر چنین کردید، همه آن‌ها را پایان‌یافته خواهید یافت.))

مشاهده مقاله  تمام آنچه که از زندگی می خواهیم

((برخی افراد زمانی که دیگر چیزی تا رسیدن به اهدافشان باقی نمانده، از آن دست می‌کشند، درحالی‌که بقیه با به کار بستن تلاشی جدی‌تر، در آخرین لحظه به پیروزی دست می‌یابند.))               هرودوتاس

 

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.