نگاهی مختصر بر کلیات تکنیک های صداسازی در فن بیان

0 ۱,۴۴۳

مردم در بهترین حالت قادر هستند فقط 7 درصد آن چه که می شنوند را به خاطر بیاورند؛ مگر آن که پشت این یادآوری تمرین و تکراری بوده باشد. این بدین معنا است که فقط 7 درصد تلاش های شما برای قانع کردن مخاطبانتان موثر واقع می شود و مردم به صورت میانگین همین درصد اندک را از شما دریافت می کنند. Jerry Richardson در کتاب Magic of Rapport تاکید می کند که در میان تمام فاکتورهای موثر نظیر لبخند زدن در طول سخنرانی، توجه به تیپ های شخصیتی مخاطبان در طول سخنوری یا ترفندهای مربوط به آمادگی قبل از صحبت کردن و سخنرانی، این تُن صدای سخنران است که در اذهان 38 درصد از مخاطبان ما در طول صحبت کردن ثبت می شود. 55 درصد دیگر مربوط به حالات چهره و زبان بدن است که قبلا بدان پرداخته ایم و خیلی زیاد به یاد می ماند. بنابراین شکی باقی نمی ماند که یک سخنور در کنار زبان بدن به صدا سازی در فن بیان اهمیت دهد و نسبت به تقویت آن حریص باشد.

خیلی خوب می دانیم که اطلاعات و تسلط هر فرد بیش از هر عامل دیگری بقیه را خیره می کند و باعث می شود دیگران از ما تعریف و تمجید کنند. با این حال همیشه عوامل پیش بینی نشده ای وجود دارند که حتی متخصصان و کسانی که به مطالب احاطه کامل دارند را به چالش بکشند. هر گوینده با صدا سازی در فن بیان و تکنیک های آماده سازی صدا پیش از سخن گفتن می تواند بخشی از نقصان ها و ضعف هایی که در صدایش حس می شود را جبران کند. به شرط این که با اصول آن آشنا باشد.

با این پیش درآمد در مطلب دیگری از دانشگاه زندگی به مرور مختصر کلیات تکنیک های صداسازی در فن بیان می پردازیم.

تکنیک های صداسازی در فن بیان

یک سخنران یا یک گوینده هنگام حرف زدن ممکن است به جای صداسازی نرمال و فعال دچار افراط یا تفریط شود. افراط در صدا زمانی رخ می دهد که به خاطر تاکید روی گفته هایمان ناخواسته تن صدا بالا می رود و سخنرانی چیزی جز داد و فریاد نیست. اما حالت تفریط دقیقا مقابل فریا یا صداهای گوش خراش است و دقیقا مثل یکنواختی صدا در طول سخنرانی چیزی مثل زمزمه کردن است که شبیه داروی خواب آور روی مخاطب عمل می کند!

مشاهده مقاله  نحوه ارائه موفق یک سخنرانی بدون متن!

تکنیک های صداسازی در فن بیان

قطعا تمرینات زیر به سخنران یا گوینده کمک می کند تا در فن بیان خود با تکنیک های صداسازی مرز بین فریاد و زمزمه را پیدا کند و بتواند تا پایان کار تعادل خود را روی همین محور حفظ نماید.

صدا سازی را از خانه شروع کنید!

هیچ جا خانه خود آدم نمی شود؛ خصوصا وقتی که قرار باشد برای سخنرانی و صداسازی در سخنرانی تمرین کنیم! برای شروع ابتدا قلم به دست شوید و پنج یا شش عبارت مرتبط با بحث گفتگو خود را روی کاغذ یادداشت کنید. مثلا اگر قرار است درباره شیوع یک بیماری خاص بین حیوانات یک منطقه وارد یک مناظره یا گفتگو شوید می توانید عبارت های تکان دهنده ای مثل آثار این بیماری بر سلامت انسان، بیماری های مشترک بین حیوان و انسان و مضرات این بیماری را برای محیط زیست جمع آوری کنید.

حالا می توانید کار را شروع کنید. هر یک از این عبارت ها را به عنوان یک سوغاتی به اعضا خانواده خود هدیه دهید. می پرسید چه طور؟ تکه های کاغذ یا کاغذ نوشته ها را بین اعضا خانواده خود تقسیم کنید و از آن ها بخواهید این کاغذ ها و متن های مختصر نوشته شده روی آن ها را به خاطر بسپارند. این کار برای مراحل بعدی قطعا لازم است؛ پس فعلا صبور باشید!

برای صداسازی فضا سازی کنید!

برای شروع صدا سازی در فن بیان قبل از شروع سخنرانی یا گفتگو از یک فضا باز و بزرگ برای شبیه سازی ملاقات، مصاحبه یا مکالمه استفاده کنید. یکی از اتاق های بزرگ و جادار منزل را انتخاب کنید که خیلی راحت افراد بتوانند در آن رفت و آمد کنند و خلاصه تحرک داشته باشند.

مشاهده مقاله  9 اقدامی که باید 15 دقیقه قبل از سخنرانی انجام دهید

تکنیک های صداسازی در فن بیان

شروع صداسازی با ارتباطات چشمی

از دیگران بخواهید در اتاق حضور پیدا کنند و مقابل شما برای لحظاتی بایستند. تکنیک های صداسازی در فن بیان باید به صورت مستقیم و در گفتگو با مخاطبان واقعی تمرین شوند؛ پس از این کار احساس خجالت نکنید. اولین مرحله از صداسازی با ارتباطات چشمی شروع می شود. یعنی حالات نگاه کردن و برقراری ارتباط چشمی با مخاطبان مشخص می کند که تن صدای ما به چه شکل باشد و دقیقا با چه ولوم یا درجه صدایی صحبت کنیم.

برای ارتباطات چشمی با راهنما زیر کار را شروع کنید:

  1. اطراف اتاق قدم بزنید
  2. راه رفتنتان را سریع تر کنید
  3. سرعت راه رفتن را کم کنید و کم کم متوقف شوید
  4. به نگاه های مخاطبان خیره شوید و تا جایی پیش بروید و که نگاه هایتان به هم دوخته شود
  5. همین روند را هر 60 ثانیه یک بار طی کنید و در ثانیه شصتم یک توقف کوتاه داشته باشید و ارتباط چشمی را برقرار کنید
  6. جهت را عوض کنید
  7. با هر بار تغییر جهت به فرد دیگری نگاه کنید و نگذارید فقط یک نفر در مرکز توجه شما قرار گیرد
  8. حالا از تمام مخاطبانتان بخواهید برگه هایی را که در داشتند را یک بار دیگر ببینند و سعی کنند با اشاره های چشمی و برقراری ارتباطات غیرکلامی به هم منظور خود را بفهمانند.

تکنیک های صداسازی در فن بیان

ارتباط چشمی روی صداسازی چه تاثیری دارد؟

با یادگیری فن برقراری ارتباطات چشمی، به مرور زمان می توانیم بخشی از مسئولیت انتقال پیام را با ارتباط چشمی بسپاریم و بنابراین در صحبت کردن بیش از حد افراط نکنیم. سخنرانانی که در طول سخنرانی به شدت هیجان زده می شوند و این هیجان باعث می شود فریاد بزنند می توانند از این تکنیک استفاده کنند و ببینند تا چه حد بار روش دوش آن ها برای سخن گفتن با ارتباطات کلامی سبک تر می شود.

مشاهده مقاله  تغذیه مناسب در صداسازی و فن بیان تا چه حد اهمیت دارد؟

تکنیک های صداسازی در فن بیان

با تخلیه انرژی صداسازی کنید!

بر خلاف مرحله قبل که در سکوت کامل و با ارتباط چشمی توانستید تعادل کافی در تن صدای خود ایجاد کنید این بار با بلند حرف زدن قصد داریم صداسازی در فن بیان را تمرین کنیم. بر همین اساس تمرین های زیر را تکرار و تکرار کنید:

  1. صدای خود را صاف کنید؛ حالا با همراه مخاطبان خود تلاش کنید نوشته ها را با نرم ترین و لطیف ترین صدای خود بخوانید
  2. حالا بر خلاف مرحله قبل تا حد ممکن صدایتان را بالا ببرید و تلاش کنید متن را با صدای بلند تر تا جایی که امکان دارد بخوانید
  3. مجددا تن صدای خود را کم کنید و حالا چرخشی کار کنید. ابتدا صدای خود را بالا ببرید و به تدریج آرام تر صحبت کنید
  4. واژگان را زمزمه کنید. زمزمه کردن با آرام حرف زدن فرق دارد. زیر لب حرف زدن طوری که همزمان وضوح و شفافیت صدا حس شده باشد زمزمه کردن است.
  5. متن داخل برگه ها را این بار از آخر به اول بخوانید
  6. حالا صدا خود را بالا ببرید و هر عبارات را یک بار دیگر با لبخند زدن بخوانید
  7. تا حد امکان سرعت خود را در ادا کردن کلمات بالا ببرید و هجا ها را خوب تلفظ کنید

تکنیک های صداسازی در فن بیان

در هر مرحله به مقیاس صدای خود توجه کنید و ببینید در آن لحظه در کدام منطقه از مقیاس صدای خود هستید. اگر صدای شما 10 درجه داشته باشد ایده آل است از 7 درجه آن استفاده کنید و در تمرینات صداسازی در فن بیان آن را به کارگیرید.

[تعداد: 2    میانگین: 5/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.