4 عادت سخنرانان حرفه ای که از شما یک سخنور موفق می سازد!

0 ۷۴۹

ترک عادت موجب مرض است! این جمله ای است که از قدیم الایام در گوش ما خوانده شده و بدون این که بدانیم ملکه ذهنمان شده است. این اصطلاح کلیشه ای با تمام اشکالاتی که بدان وارد می شود چندان هم بیراه نمی گوید؛ اگر عادت ها نباشند و روند زندگی ما با آن ها شکل نگیرد حتی ساده ترین کارها مثل  باز و بستن در یا لباس پوشیدن برای آدمی دشوار می شد. همه ما بخش عمده زندگی خود را مدیون این عادت های رنگارنگ هستیم. حتی زندگی آدم های موفق و سرشناس هم به این عادت ها وابسته است و با آن ها شکل گرفته است. همین که این افراد به روش های اختصاصی خود برای موفقیت عادت می کنند و واژه شکست را از برنامه عادتی خود حذف می کنند ثابت می کند که در صرف موفقیت باید به عادت ها هم توجه داشت. در کنار کاربرد عادت ها در تمام جنبه های زندگی ما، در سخنرانی ها هم عادت های خاصی وجود دارد. مثل عادت سخنرانان حرفه ای در لباس پوشیدن، در شروع یا به پایان رسیدن سخنرانی که از آن ها یک برند می سازد!

عادت سخنرانان حرفه ای عبارت است الگوی رفتاری در فن بیان که با تداوم و تکرار همراه باشد. طوری که بخشی از سبک سخنرانی سخنران محسوب شود و بلافاصله با شنیدن صوت یا دیدن اَکت (حرکات) آن ها متوجه هویت کسی که پشت میکروفون ایستاده است خواهید شد.

اگر خودتان هنوز عادت خاصی را برای اختصاصی کردن سبک سخنرانی هایتان ندارید و اتفاقا به دنبال آن هستید توصیه می کنیم این بار به سبک عادت سخنرانان حرفه ای عمل کنید تا در وقت هم صرفه جویی کرده باشید!

4 عادت سخنرانان حرفه ای که باید بدانید

وقتی که عادت سخنرانان حرفه ای را بشناسیم و به اصطلاح قلق آن ها را بدانیم به خوبی می توانیم بخش های فرعی مربوط به آن سخنرانی و سخنرانش را پیش گویی کنیم. مثلا این که آیا فضا، فضای انتقادی در سخنرانی برای بیان نظرات است یا این که فضا کاملا خشک، رسمی و محدود است؟ آیا سخنران با درگیر کردن مخاطب در سخنرانی، فضایی تعاملی ایجاد می کند که پرسش و پاسخ در آن رایج باشد یا این که قرار است آرام و بی صدا به صندلی هایمان تا پایان سخنرانی بچسبیم؟

مشاهده مقاله  6 تکنیک فن بیان در تدریس به سبک نظام‌های آموزشی نوین دنیا

عادت سخنرانان حرفه ای که باید بدانید

عادت اول: رفتار کنشگرایانه

اولین عادت برای کسب استقلال و تسلط بر خود در سخنرانی، این است که به خود بقبولانیم مسئولیت زمان و شکل گیری ذهنیت عده ای زیاد یا کم را بر عهده گرفته ایم. فردی که عملکرد کنشگرایانه در سخنرانی دارد قادر است تصمیم گیری مثبتی داشته باشد و ابتکار عمل به خرج دهد.

چه طور رفتار کنشگرایانه را در خود عادت کنیم؟

افسانه هایی که می گویند برای داشتن هر چیز، باید با آن چیز متولد شویم را به فراموشی بسپرید. سخنرانی، خودرویی است که فرمان آن در دست شما قرار دارد و این شما هستید که کنترل همه چیز را بر عهده دارید!

برای داشتن رفتار کنشگرایانه:

  • کنترل سخنرانی فقط در دست خودتان باشد
  • به دنبال فرصت های مختلف برای توسعه مهارت های خود باشید
  • تقلید اصول فن بیان بزرگان را از همین حالا شروع کنید
  • وقتی چیزی در سخنرانی، بر خلاف ایده آل های شما پیش رفت خود را سرزنش نکرده و همه چیز را بپذیرید

عادت دوم: شروع با ذهنیتی کامل درباره پایان

شروع کردن یک مطلب تازه، در حالی که فکر ایده پایانی را در سر بپرورانید نیازمند هدف یابی در سخنرانی است. این که دقیقا چه چیزی برای شما اهمیت دارد و قرار است به سمت چه چیزی سخنرانی را هدایت کنید.

عادت سخنرانان حرفه ای که باید بدانید

چه طور به این روش عادت کنیم؟

پایان ایده آل و مطلوب شما در سخنرانیتان چیست؟ به هدف خودتان در زندگی فکر کنید و ببینید قرار است سخنرانی هایتان چه طور شما را به این هدف نزدیک تر ساز. هدف شما این است که:

  • سخنرانی را به عنوان یک رهبر کاربلد بهتر اداره کنید؟
مشاهده مقاله  اهمیت تعریف داستان در سخنرانی همراه با مثال کاربردی

 

  • برای رسیدن به دنیا ایده آلتان، سیاسی سخنرانی کنید؟
  • با استفاده از سخنرانی درآمد خود را افزایش دهید؟
  • به باانگیزه ترین سخنرانی که در جهان شناخته شده است تبدیل شوید؟
  • برنده مسابقات جهانی فن بیان باشید؟

عادت سخنرانان حرفه ای همیشه هدایت سخنرانی به سمت اهدافشان است. به عبارت دیگر این خود سخنران است که پایان خوش یا ناخوش سخنرانی را تعیین می کند. پس چه بهتر این پایان با اهداف ما سازگارتر باشید و از همان اول با ذهنیت کاملی از پایان، وارد سخنرانی شویم.

عادت سوم: اولین ها را در اولین فرصت بگویید

اولین ها همیشه در اولویت هستند و ضرورت بیشتری نیز دارند. به این ضرورت ها به سرعت بپردازید و نگذارید تاثیرگذاری این فوریت ها با گذشت زمان از دست برود.

چه طور اولویت بندی را به عادت تبدیل کنیم؟

اولویت هایی که پرداختن به آن ها باید برای شما عادت شود مسائل کوچکی مثل مواردی که در سخنرانی های قبلی از قلم افتاده اند، برداشت مخاطبان از ظاهر سخنران و …که اکنون اهمیت خود را از دست داده اند نیستند. در عوض باید مطابق با عادت سخنرانان حرفه ای، به مسائل زیر توجه کنید:

  • آمادگی شما برای ایراد سخنرانی کافی است؟
  • آیا با توجه به اهداف بلند مدت خود در حال پیشرفت هستید؟
  • حالات شما همیشگی و ثابت است یا احساس می کنید در هر سخنرانی شخصیتی متفاوت از خود عرضه کرده اید؟

پاسخ دادن به این سوالات در مجموع برداشت مخاطب را نسبت به ما بهتر و بهتر می کند.

عادت سخنرانان حرفه ای که باید بدانید

عادت چهارم: بفهمید تا فهمیده شوید!

عادت سخنرنان حرفه ای که باعث تحریک احساس همدردی و درک متقابل مخاطبان آن ها می شود همان قانون “بفهمید تا فهمیده شوید” می باشد. در این قانون سخنران تا وقتی که خودش کاملا به درک متعالی از یک موضوع نرسیده است برای انتقال آن به مخاطب دست به کار نمی شود!

مشاهده مقاله  6 درس الهام بخش از فن بیان استیو جابز که باید بیاموزید

چه طور این عادت را در خود نهادینه کنیم؟

راه حل این دسته از سخنرانی ها، عدم تمرکز روی سخنرانی های سخنران محور و در عوض توجه به آن چیزهایی است که مخاطب بیشتر درگیر آن ها می شود. درگیری های مخاطبان شما می تواند مشکلاتی باشد که در طول روز در محل کار با آن دست و پنجه نرم می کنند، می تواند افکاری باشد که باعث می شود مخاطبان شما شب بیدار بمانند و یا باورهای رایج و به روز مردم باشد که اکنون تبدیل به چالش شده است.

به همین دلیل توصیه می کنیم متن سخنرانی خود را به روز و با ابتکار عمل تنظیم کنید. بد نیست در این زمینه به تکنیک های ذهن خوانی دیگران نیز توجه کنید. در تنظیم متن سخنرانی ابتدا باید سلسله مراتب را روشن کنید. سلسله مراتب همان روابط پلکانی مقدمه، بدنه، جزئیات و سپس بخش پایانی است. هر چند که ممکن است این وسط همیشه چند عامل مختلف وجود داشته باشد که با هم در تناقض باشند؛ اما همچنان باید وحد ساختار حفظ شود.

عادت سخنرانان حرفه ای که باید بدانید

تونی بلر، رونالد ریگان، مارگارت تاچر، باراک اوباما و نلسون ماندلا از محبوب ترین سخنرانان تاریخ هستند که این پیوستگی ساختار را می توان در متون سخنرانی و نطق آن ها مشاهده نمود.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.