9 قدم برای غلبه بر هیجان و استرس در طول مصاحبه شغلی (1)

0 ۲۵۱

مصاحبه شغلی یا تحصیلی مهم پیش رو دارید؟ مایلید آن قدر آماده سر جلسه حاضر شوید که نظیر یک قهرمان میدان رقابت را به تسخیر خود درآورید و یا فرقی نمی‌کند این بین سرافکنده باشید یا پیروز میدان؟

شرکت کردن در مصاحبه شغلی تحصیلی و تلویزیونی به سبب شرایط و جو حاکم بر آن می‌تواند به حد مرگ فرسایشی و استرس‌آور باشد. در این مطلب می‌آموزید که چه طور نظیر یک قهرمان واقعی در یک مسابقه پرهیجان و مهم شرکت کنید و مدال پیروزی را به گردن بیاویزید!

9 قدم برای غلبه بر هیجان و استرس در طول مصاحبه شغلی

به کلمه مصاحبه فکر کنید و سعی کنید با شکستن این واژه، ریشه‌یابی کنید. مصاحبه یعنی هم صحبت شدن و هم صحبتی لازمه هر نوع ارتباطی است. ای بسا این ارتباط باعث شود احساس آسیب‌پذیری کنید. بنا بر این شرایط برای کسی که قصد دارید با فن بیان خود در طول مصاحبه شغلی موفقیت‌آمیز عمل کند دست کمی از آن قهرمان یا ورزشکار ندارد؛ چون علاوه بر آماده‌سازی واژگان و متن مصاحبه باید آمادگی جسمانی برای غلبه بر تمام هیجانات و استرس‌های موجود انجام پذیرد.

مصاحبه شغلی

 

استرس‌ و هیجانی که شما در طول روند ارزیابی احساس می‌کنید چیزی نیست جز تاثیر آنی ترشح هورمون اپی‌نفرین که بدن شما را برای رویارویی با تنش‌های موجود آماده می‌سازد. برای آماده شدن جهت رویارویی با این حالت آموزش امروز را در سه بخش بررسی خواهیم کرد:

  1. تغییر دیدگاهتان درباره مصاحبه شغلی و روندی که قرار است شکل گیرد
  2. آماده‌سازی خودتان برای به اشتراک گذاری تجربیات و انتقال تخصص و حرفه خود
  3. مدیریت احساس ترس از سخنرانی و استرس غالب بر فرد
مشاهده مقاله  13 روش برای الگو شکنی سخنرانی

 

مصاحبه شغلی

تغییر دیدگاه درباره مصاحبه شغلی و شرایط آن

این تغییرات با چند راه حل ساده میسر می‌شوند:

شما برای کمک به دیگران به مصاحبه دعوت شده‌اید!

شرایطی که در طول مصاحبه در آن قرار می‌گیرید را صرفا موقعیتی برای غلبه استرس و تنش سخنرانی بر خودتان ندانید. در عوض به این حقیقت ایمان آورید که در مصاحبه شغلی قرار است این گفتگوها باعث شوند تا با حضور شما به شرکت، سازمان و یک تیم کمک شده باشد. شما به دنبال استخدام می‌گردید چون متقابلا شرکتی وجود دارد که به شما نیاز داشته باشد. بگذارید فرد مصاحبه کننده بداند حضور شما قرار است چه کمکی به آن‌ها کند.

حتی اگر با پرسش‌های زیرکانه در طول مصاحبه شغلی رو به رو شدید فراموش نکنید که در هر حالت سوال، سوال است و می‌تواند به هر شکلی و با هر ترفندی پاسخ داده شود!

 

مصاحبه کاری

غافل از نتیجه کار مصاحبه کنید

همیشه هم فکر کردن به آخر و عاقبت امور خوب نیست؛ خصوصا وقتی که ممکن است با فکر به این نتیجه روند امر مهمی نظیر مصاحبه شغلی با چالش رو به رو شود.

بهتر است بدون فکر و خیال به نتیجه کار به مصاحبه بپردازید. با این دیدگاه می‌توانید انرژی خود را روی کاری متمرکز کنید که در حال انجام آن هستید؛ نه امری که هنوز رخ نداده است!

آمادگی برای پاسخگویی حرفه‌ای به سوالات و انتقال تجربیات

برای این که حین پاسخ دادن به سوالات داوران اصطلاحا کم نیاورید به نکات زیر دقت کنید:

سوالات محتمل مصاحبه شغلی را حدس بزنید

برای کسب آمادگی با استفاده از فنون سخنوری لیستی از سوالات متحمل در طول مصاحبه شغلی تهیه کنید. مطمئن شوید که سوالات پیش‌بینی شده توسط شما در همان درجه سختی و دشواری سوالاتی است که تا کنون در مصاحبات شغلی مشابه پرسیده شده‌اند.

مشاهده مقاله  3 راه برای استفاده حداکثری از صحنه سخنرانی و جذاب‌تر کردن آن

 

سخنرانی

پاسخ‌های خود را نوشته و تمرین کنید

پاسخ به سوالات پیش‌بینی شده را بنویسید. تا زمانی که این جواب‌ها را با صدای بلند نخوانید نمی‌توانید تمرین درست و حسابی داشته باشید.

شاید حس خجالت از اطرافیان یا عدم آمادگیتان باعث شود تا مرحله تمرین جواب‌ها را پشت گوش بیندازید؛ اما فراموش نکنید که تجربه صوتی همیشه ارزشمندتر از آن چیزی است که روی کاغذ و به صورت ذهنی مرور شده است.

تصمیم بگیرید که چگونه تخصص خود را بفروشید

پیش از حضور در مصاحبه شغلی لیستی درباره توانایی‌ها، تمایلات، تصمیم‌ها، ایده‌ها و قابلیت‌های فردی خود تهیه کنید که مایل هستید به واسطه آن‌ها با مصاحبه‌کنندگان ارتباط بگیرید.

نکات کلیدی را با داستان‌سرایی به اشتراک بگذارید

برای هر بخشی که قرار است در طول مصاحبه شغلی به اشتراک بگذارید یک داستان یا شرح متفاوت طراحی کنید. داستان‌سرایی در بیان توضیحات و نکات برای تاثیرگذاری بیش‌تر لازم است. برای مثال می‌توانید از توانایی‌های خود با ذکر سند و مدرک در کنترل یک شرایط بحرانی در طول سال‌های کاری خود تعریف کنید. سپس به صورت مداوم به ذکر نکات کلیدی درباره قابلیت‌های خودتان، مهارت و تخصصی که کسب کرده‌اید بپردازید.

دانشگاه زندگی برآنست تا خدمات مشاوره از قبیل مشاوره ازدواج و مشاوره خانواده و همچنین زمینه های دیگر به شما عزیزان ارائه دهد. با ما همراه باشید.

غلبه بر هیجان و استرس در طول مصاحبه شغلی

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.