فن بیان در بازیگری

0 ۱۰,۲۶۸

آموزش فن بیان در بازیگری

همه ما در زندگی مان حداقل یک نفر را میشناسیم که صدای بسیار زیبایی داشته باشد و به زیبایی سخن بگوید. همه ما از شنیدن صدای این افراد لذت می بریم حتی گاهی اصلا به آنچه که می گویند دقت نمی کنیم. فقط دلمان می خواهد این افراد صحبت کنند. اکثر بازیگران بزرگ هم همینطورند .همه ما به همان اندازه که از بازی این بازیگران لذت می بریم از شنیدن صدای آن ها هم لذت خواهیم برد.

فن بیان در بازیگری
فن بیان در بازیگری

 تمرینات فن بیان در بازیگری میتواند برای همه آن هایی که دلشان می خواهد زیبا صحبت کنند موثر باشد. با تمرین فن بیان در بازیگری می توان صاحب یک صدای زیبا و غنی شد. اما برای تقویت فن بیان در بازیگری چه کار هایی باید انجام داد؟

در این مقاله روش های مفیدی به شما معرفی می کنیم تا بعنوان یک بازیگر بتوانید صاحب یک صدای عالی و فن بیانی مناسب شوید.

بلند صحبت کردن

زمزمه کردن و زیر لب صحبت کردن باعث می شود تماشاگران شما را نادیده بگیرند و یا به سختی متوجه کلمات شما شوند. یاد بگیرید کمی بلند صحبت کنید. برای این کار از دیافراگم نفس بکشید. البته به این معنا نیست که فریاد بکشید. کافیست طوری حرف بزنید که شنیده شوید.

شمرده صحبت کنید

با سرعتی مناسب حرف بزنید,نه خیلی کند و نه خیلی تند. حدود 120 تا 160 کلمه در دقیقه. بین جملات مکث کنید تا بتوانید نفس بکشید.

تلفظ صحیح کلمات

واضح صحبت کردن یکی از مهمترین جنبه های فن بیان در بازیگری است .به هر یک از کلمات متن توجه کنید. تمامی حروف کلمات را به طور کامل و درست تلفظ کنید. به قول معروف” کلمات را نخورید”. باید بتوانید هنگام صحبت کردن خوب دهانتان را باز کنید یا ببندید. هنگام تلفظ کلمات لب ها ,زبان و دندان هایتان باید در موقعیت های درست قرار بگیرند. شاید ابتدا کمی عجیب به نظر برسد ولی با تمرین کردن خواهید دید کاملا برایتان عادی شده.

مشاهده مقاله  راه و روش های اصولی برای تقلید فن بیان بزرگان هنگام صحبت کردن

تمرینات آواز

تمرین آواز در فن بیان بازیگر اهمیت بسزایی دارد. تمرین آواز خوانی می تواند یک راه بسیار خوب برای توسعه صدای طبیعی شما باشد. اگر تمرین آواز خواندن را جلوی آینه انجام دهید به نتیجه ی مطلوب تری دست خواهید یافت. چند تمرین ساده برای بهتر شدن صدای بازیگر عبارتند از :

فک و دهانتان را شل کنید و به تارهای صوتی تان استراحت دهید. برای این کار می توانید چندین بار با دهان کاملا باز خمیازه بکشید. فکتان را به سمت چپ و راست ببرید ، حرفی را زمزمه کنید و به آرامی با انگشتان دست عضلات گلو خود را ماساژ دهید.

10 ثانیه یا بیشتر بگویید “هوووممممممم” .(تا زمانی که اطراف بینی و روی لب ها احساس غلغلک یا لرزش کنید)

از خرو پف کمک بگیرید ! البته فقط صدای پف را در بیاورید. لب ها را شل کنید و سعی کنید تا رسیدن به صدای BRR ادامه دهید. این تمرین را با محدوده های صوتی متفاوت تکرار کنید.

افزایش ظرفیت ریه ها 

داشتن ظرفیت ریه بالا , برای یک بازیگر بسیار مهم است. راه های مختلفی برای افزایش ظرفیت ریه و حجم تنفس وجود دارد.  مثلا : باید در هنگام بازدم به طور کامل هوا را از شش ها تخلیه کنید. سپس یک نفس عمیق بکشید و آن را 15 ثانیه نگه دارید سپس عمل بازدم را انجام دهید. این تمرین را تکرار کنید.

متن را بلند بلند بخوانید

با بلند خواندن می توانید حس کاراکتر ها را بیشتر احساس کنید. به این ترتیب بهتر می توانید با نقش ارتباط برقرار کنید.

مشاهده مقاله  ارتباطات نوین در کسب وکار: 6 فن مذاکره با مشتری در یک معامله موفق

یک متن معروف را انتخاب کنید, صاف بایستید و متن را بلند بخوانید. بهتر است این کار را جلوی آینه انجام دهید. متن را تا زمانی که از خودتان راضی شوید بخوانید.

جمله ای را با حس های مختلف بگویید

باید اعتراف کرد تمرینات فن بیان در بازیگری بسیار جذاب است. یکی از این تمرینات این است که یک جمله را در نظر بگیرید .سپس خود را در موقعیت های مختلف تصور کنید و آن جمله را بگویید. مثلا فرض کنید هوا بسیار سرد است,عصبانی هستید, خوشحالید,از ورزش آمده اید,خسته اید و ده ها فرض دیگر…

صدایتان را ضبط کنید

اکثر افراد از شنیدن صدای ضبط شده خود خوششان نمی آید. اما برای یک بازیگر این یک ایده عالی است. با این کار متوجه ایرادات و اشکالات فن بیان خود میشوید. به این ترتیب می فهمید کجا باید مکث کنید,کجا باید سریعتر حرف بزنید و چه کلماتی را صحیح تلفظ نمی کنید.

از خودتان فیلم بگیرید

دوربین را در محل مناسبی قرار دهید و نقش خود را تمرین کنید. با دیدن فیلم به نکات بی نظیری پی می برید. به این ترتیب قبل از رفتن جلوی دوربین واقعی , می توانید ایرادات بازی و فن بیان تان را کشف و رفع کنید.

اگه میتونی سه بار بگو…

همه ما از اطرافیانمان جملاتی را شنیده ایم که گفتنشان سخت است و یا کلماتش را با هم قاطی می کنیم. روی این جملات تمرین کنید. جملاتی مثل :لای رولت رنده ی لیمو رفته,لیره رو لوله لوله رو لیره,سپر عقب ماشین جلویی زد به سپر جلو ماشین عقبی و غیره. این جملات به بهتر شدن فن بیان بازیگر بسیار کمک خواهد کرد.

مشاهده مقاله  مروری بر شیوه سخنوری و فن بیان فرانکلین دلانو روزولت

بیشتر بخوانید| بیشتر بدانید : آموزش سخنرانی ، دوره آموزش سخنرانی

[تعداد: 4    میانگین: 2.3/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.