فن بیان در خواستگاری

0 ۱۸,۶۴۲

اهمیت فن بیان در خواستگاری

خواستگاری یک جلسه بین خانواده ها برای نشان دادن علاقه به ایجاد یک رابطه جدی بین پسر و دختر هر یک از خانواده هاست. در این جلسه یا جلسات خانواده ها تصمیم میگیرند که آیا پسر و دختر می توانند یک زن و شوهر خوب  برای همدیگر باشند یا خیر. معمولا نظر خانواده دختر و پسر اهمیت زیادی برای سر گرفتن یک ازدواج دارد. چه خواستگاری سنتی باشد چه پسر و دختر از قبل با هم آشنایی داشته باشند و دلشان بخواهد که با هم زندگی مشترک تشکیل دهند, اما نقش فن بیان در خواستگاری چیست؟

از آن جا که معمولا خانواده ها برای شناخت یکدیگر و عروس یا داماد شروع به معرفی خانواده خود میکنند اینکه به بهترین نحو این معرفی را انجام دهند از اهمیت بسزایی برخوردار است. به هر حال نوع معرفی تاثیر زیادی در گرفتن جواب مثبت یا منفی خانواده ها خواهد داشت.

حتما خانواده های زیادی را می شناسید که بدلیل اینکه نتوانستند در جلسه خواستگاری به خوبی خود و پسر یا دخترشان را معرفی کنند شانس ازدواج آن ها را از بین برده اند. مهارت فن بیان در جنبه های مختلف زندگی ما نقش بزرگی دارد ,حتی در خواستگاری. در زیر نکاتی را در خصوص فن بیان در خواستگاری بیان می کنیم.

 

فن بیان در خواستگاری

در جلسه خواستگاری ، چگونه صحبت کنیم ؟

از قبل یک نفر که فن بیان خوبی دارد را انتخاب کنید

در خانواده هر کسی فردی وجود دارد که فن بیان بهتری نسبت به سایرین دارد. آن فرد توانایی این را دارد که شیرین , با کلاس و مثبت صحبت کند. از او بخواهید مدیریت صحبت کردن را در دست بگیرد. او می تواند با حفظ ادب و متانت با کمی شوخ طبعی جو سنگین حاکم بر خواستگاری را از بین ببرد. البته انتخاب کسی که زیاد از حد لودگی می کند یا ادبیات کوچه بازاری دارد اصلا مناسب نیست (مگر اینکه هر دو خانواده به این سبک عادت داشته باشند). در غیر این صورت این طور افراد به شدت کار را خراب میکنند. ممکن است به جای معرفی درست عروس یا داماد بیشتر او را بکوبد و باعث خجالت وی شود.

مشاهده مقاله  نگاهی بر متداول ترین اختلالات گفتاری و دلایل آن در فن بیان

حرف هایتان را یکی کنید

این واقعا بد است که داماد یک حرف بزند و خانواده اش حرف دیگر. سعی کنید قبل از آمدن به خواستگاری با هم در مورد تمامی مسائل و سوالات احتمالی خانواده عروس مثل وضعیت شغل ,مسکن, مدت زمان عقد و … صحبت کنید. در آن طرف عروس خانم هم باید بدون خجالت تمامی انتظاراتش از مرد زندگی آینده اش را با خانواده خود در میان بگذارد. مثلا خانواده عروس نگویند مادیات برای دختر ما اهمیتی ندارد در حالی که عروس خانم اصلا این اعتقاد را ندارد !

تمامی افراد حاضر در خواستگاری را معرفی کنید

اگر خانواده ها از قبل با هم آشنایی ندارند و یا افراد غریبه ای در جمع حضور دارد کسی که نماینده گفتگو در خواستگاری است باید حتما تمامی افراد و نسبت هایشان را معرفی کند, قبل از اینکه خانواده عروس یا داماد بخواهند که آن افراد را معرفی کند.

جلسه خواستگاری

وقت خواستگاری را در نظر بگیرید

معمولا برای جلسات اول خواستگاری یک ساعت کافیست. سعی کنید زیاد از مسائل حاشیه ای صحبت نکنید و صحبت هایتان باید کوتاه و کامل باشد. اگر نیاز به صحبت بیشتری دارید با نهایت احترام درخواست جلسه دیگری کنید.

خوش رو و خوش برخورد باشید

یکی از مهمترین اصول فن بیان در خواستگاری “خوش اخلاق بودن” است. حتی اگر جوابتان منفی است و از عروس یا داماد خوشتان نیامده باید ادب را رعایت کنید و سعی در تحقیر خانواده مقابل نداشته باشید. به هر حال هر خانواده ای ارزش و مقام خود را دارد. سعی کنید با خوبی و خوشی همه چیز را تمام کنید. چه جوابتان مثبت است چه منفی.

مشاهده مقاله  گسترش دایره لغات از صفر تا صد فقط و فقط در شش ماه!

دروغ نگویید و اغراق نکنید

کسی که قرار است به نمایندگی خانواده صحبت کند نباید دروغ بگوید و یا در مورد عروس یا داماد اغراق کند” مشک آن است که خود ببوید” .اکثر افراد توانایی تشخیص دروغ را دارند. زیادی تعریف کردن از خانواده ی خود حس خوبی به خانواده روبرو نمی دهد و ممکن است به اصطلاح تو ذوقشان بخورد !

جوگیر نشوید

کسی که به نمایندگی از خانواده عروس یا داماد صحبت میکند باید مراقب باشد که جو گیر نشود. وعده وعیدهایی که می داند هرگز اتفاق نمی افتد را بازگو نکند و یا جهت تلافی کردن حرف کسی از خانواده مقابل چیزی را نگوید که به آن اصلا معتقد نیست.

بیشتر بخوانید| بیشتر بدانید : آموزش سخنرانی ، دوره آموزش سخنرانی

[تعداد: 6    میانگین: 4.7/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.