اعمال نفوذ افسانه ای با به کار بردن فن بیان در سخنرانی سیاسی

0 ۸۷۴

فن بیان در سخنرانی سیاسی

این که سیاست چیست و سیاستمدار کیست و سیاسی بودن یعنی چه را به کنار می گذاریم چرا که تعاریف تک تک انسان های روزی زمین این سیاستی که گاه پدر و مادر ندارد و گاه هم همچون دین باید از آن حفاظت کرد متفاوت است. برخی درس می خوانند تا سیاستمدار شوند؛ در حالی که دید عوام نسبت به سیاست 360 درجه متفاوت است. اما حقیقت این است که سیاست نه به آن تند و تیزی در نگاه یک سیاستمدار است و نه به سادگی تعاریفی که مردم عادی جامعه از آن دارند. در این مقاله قصد پرداختن به موضوع فن بیان در سخنرانی سیاسی را داریم.

سیاست در واقع وجدان بیدار جامعه است و اهمیت آن حتی از نان شب هم برای یک فرد، یک گروه، یک کشور یا یک مملکت بیش تر است. حال که سیاست و سیاستمداری این قدر در جوامع حائز اهمیت است می توان با همان زبانی که تا دیروز صحبت می کردیم کسی یا گروهی را به سمت خود متقاعد کنیم؟ آیا سیاست زبان خود را نمی خواهد؟ زبان سیاست همان زبان کوچه و بازار است یا برای اعمال نفوذ افسانه ای در اذهان ملتی که قرار است با موضع شما آگاه شوند باید فن بیان خاصی داشت؟ مثلا فن بیان در سخنرانی سیاسی!

3 نمونه از تاثیر فن بیان در سخنرانی سیاسی

در طول تاریخ سخنرانی های بزرگ و تاثیرگذار متعددی برگزار شده است. باراک اوباما در ژانویه 2008 چنان سخنرانی کرد که مردم دانستند او رئیس جمهور قطعی دو دوره آمریکا خواهد بود. رونالد ریگان در 12 ژوئن 1987 با سخنرانی سیاسی خود غوغا به پا کرد و نلسون ماندلا ماندگار در 20 آوریل 1964 نطق سیاسی و انسانی خود را به گوش تمام جهان رساند. اگر در واژه واژه این سخنرانی ها جستجو کنید متوجه می شوید هیچ چیز در این سخنرانی ها عجیب نیست. همه کلمات همان کلماتی هستند که بارها شنیده ایم. در واقع تفاوتی که باعث تاثیرگذاری این سخنان شده است به کارگیری فن بیان در سخنرانی سیاسی است. شیوه ای که یا به نابودی و تخریب می انجامد یا منجر به پیروزی بزرگ و تاریخ ساز شدن افراد می شود.

مشاهده مقاله  با به کارگیری فن بیان در سخنرانی سیاسی پیروزی در انتخابات از آن شما خواهد بود

اگر سودا شرکت در انتخابات کوچک و بزرگ در سر دارید، اگر می خواهید جایگاه خود را با سخنرانی های سیاسی تثبیت کنید یا اگر قصد دارید در یک مناظره سیاسی شرکت کنید پست امروز دانشگاه زندگی مخصوص شما خواهد بود. غیبت در این کلاس را به هیچ وجه توصیه نمی کنیم!

اصول فن بیان در سخنرانی سیاسی

برای این که با فن بیان سیاستمداران مختلف در جهان آشنا شوید بد نیست نگاهی به محبوب ترین و شناخته شده ترین آن ها بیندازیم. پوتین، ریئس جمهور روسیه، در نظر سنجی صورت گرفته به عنوان مقتدر ترین سیاستمدار جهان شناخته شد. در فن بیان پوتین سه بخش اساسی به چشم می خورد که از نظر منتقدان قابل توجه بوده است. جدیت پوتین یکی از عواملی بوده است که او را حتی در برابر قدرت های بزرگ در آمریکا یک غول شکست ناپذیر جلوه داده است. عامل دیگری که همیشه در سخنان پوتین دیده می شود نطق تحریک کننده ای است که احساسات شهروندان را به جنبش درآورده است. برخی از روس ها معتقدند پوتین نه با زبان بدن بلکه با زبان احساس خود سخت می گوید.

اصول فن بیان در سخنرانی سیاسی

برویم به سراغ عامل سوم یعنی توسل به عقل و مناسبت شناسی. پوتین خیلی خوب می داند که کجا از چه سخنی استفاده کند و به زبان ساده تر در حرف زدن خیلی وقت شناس است. همان طور که می بینید فن بیان در سخنرانی سیاسی نه همه چیز یک سیاستمدار بلکه مسئله ای فراتر از یک نیاز عادی برای سیاستمدار است که اگر نباشد از قدرت بی نصیب می ماند.

کسب اقتدار با اصول فن بیان سیاسی

معجزه خاموش فن بیان در خانواده را که قبلا بدان پرداختیم به یاد دارید؟ اگر فن بیان در خانواده یک معجزه باشد در سیاست یه اسلحه است. چون شما حین سخنرانی سیاسی مشغول راه رفتن روی لبه تیغ سیاست هستید قطعا به این اسلحه نیاز پیدا خواهید کرد.

مشاهده مقاله  سخنرانی هیجان انگیز به سبک کنفرانس های Ignite در دنیا

درک درست از زمان، مخاطب موقعیت و شرایط

برای یک سیاستمدار مخاطب از همه چیز مهم تر است. سخنرانی سیاسی اصولا بی هدف نیست و معمولا نتایج آن اهمیت زیادی دارد. در چنین سخنرانی سود یا زیان آنی وجود ندارد و تاثیرات آن در آینده مشخص می شود. بنابراین نمی توان به پولی که از این سخنرانی به دست آمده است دلخوش بود.

موفعیتی که در آن قرار دارید را درک کنید. شما در بالای یک سکو بزرگ می ایستید و جمعیت زیادی رو به رو شما قرار دارند تا ببینند برنامه شما برای آینده چیست. خستگی افراد، شرایط جوی، شرایط سالن و تنش موجود در جو را درک کنید. مخاطبان را هم نمی توان تک تک شناخت اما حداقل می توان جوری جلسه را مدیریت کرد که همه افراد یک فکر و هم نظر باشند.

فن بیان در سخنرانی سیاسی

واقع گرایی در سخن

همه مردم تصور می کنند یک سیاستمدار بیش تر شعار می گوید تا این که حقیقت را بازگو کند. این حقیقت در جوامع وجود دارد و دیگر شعار های دهان پرکن جواب نمی دهند. دقت کنید سخنانتان 110 درصد واقعی باشد. حتی به 100 درصد هم بسنده نکنید. مواضع مخالفان را بشنوید و اگر می بینید برخی با شما مخالف هستند واقعیت را بازگو کنید. فن بیان در سخنرانی سیاسی به شما اجازه نمی دهد از مرز واقعیت عبور کنید.

فن بیان در سخنرانی سیاسی

سیاست پنبه و آتش

یک سیاستمدار سیاست های زیادی در سخنرانی دارد. این سیاست ها وارد فن بیان هم شده اند. آتش و پنبه اصطلاح رایجی است که معمولا برای تقابل دو قطب مخالف یا دو فرد متفاوت با هم به کار برده می شود. در سیاست هیچ گاه نباید پنبه در مقابل آتش قرار گیرد. این که پنبه چیست و آتش چگونه است هم بستگی به سخنرانی شما دارد. گاهی سخنان مخالف و شورانگیز شما برای آن دسته از مخاطبان متعصب پنبه ای است که با آتش خشمشان می سوزد. گاهی هم این افکار پنبه مانند مخاطب است که با آتش تند لحن شما می سوزد.

مشاهده مقاله  آشنایی با نحوه معرفی سخنران هنگام نوشتن متن سخنرانی

به این سیاست در طول سخنرانی سیاسی بیش تر از هر سخنرانی دیگر توجه کنید. هجوم مخالفت و انتقادات به سمت شما دقیقا همان زمانی صورت می گیرد که از روی بی احتیاطی پنبه و آتش مقابل هم قرار می گیرند.

فن بیان در سخنرانی سیاسی

سیاست چماغ و هویج

خیلی درگیر واژه ها نشوید؛ سیاست هویج و چماغ را هر طور که می خواهید مطابق با مفهومش معنا کنید. برخی به این سیاست سیاست شکلات می گویند. یعنی شما در نطق خود از واژه های تشویقی استفاده می کنید که دقیقا مثل شکلات دادن به کودکی است که کار خوبی انجام داده است.

کاربرد این سیاست در فن بیان شما کاملا به خودتان بستگی دارد. گاهی وعده های شما همان هویج است که مخاطب با رای دادن به شما بدان میرسد و گاهی ذکر تبعات عدم رای دادن به شما همان چماغی است که با استفاده از آن قرار است تنبیه شوند. مهم ترین چیزی که در این سیاست در طول به کارگیری فن بیان در سخنرانی سیاسی باید جدی گرفته شود اعتدال است.

انتقال انرژی با پر انرژی بودن

شاید آن قدر سخنرانی کرده اید که دیگر سخنرانی سیاسی در شما هیجانی ایجاد نمی کند. ولی به یاد داشته باشید که همه چیز در این جهان نیاز به یک محرک یا منبع انرژی اولیه دارد. خورشید کسانی باشید که تا کنون سکوتشان شما را گیج می کرد اما اکنون آن ها هستند که به شما انرژی می دهند. فراموش نکنید که شیوه سخن گفتن یک سیاتمدار با سبک سری منافات دارد.

فن بیان در سخنرانی سیاسی

با به کارگیری فن بیان در سخنرانی سیاسی پیروزی در انتخابات از آن شما خواهد بود

بیشتر بخوانید| بیشتر بدانید : آموزش سخنرانی ، دوره آموزش سخنرانی

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.