چگونه به کمک فن بیان عذرخواهی کنیم؟

8 ۱,۲۷۸

“عذر می خواهم”؛ این دو کلمه ساده وقتی در کنار هم قرار می گیرند تبدیل به دشوارترین و عذاب آورترین جمله دنیا می شوند. این موقعیت برای همه ما پیش آمده است و ممکن است فراموش کرده باشیم. مثل همان پشت چراغ قرمز ایستادن ها و تجاوز به حقوق گروهی از افرادی که در حال راه رفتن روی خط عابر پیاده هستند؛ اما با حق به جانب بودن خودمان جرئت عذرخواهی کردن را از خود می گیریم. خیلی از نزاع ها و بحث های طولانی در خانواده یا بین دوستان هم از همین کم دل و جرئتی شروع می شود. شجاعتی که یا به خاطر غرور زیادی است یا به خاطر خجالت زده شدن و ترس از عواقب و احساسات بعد از عذرخواهی کردن. بعضی  هم از روش عذرخواهی بدون عذرخواهی استفاده می کنند که در واقع عذر بدتر از گناه است! چون ندامت و پشیمانی در پس این عذرخواهی دیده نمی شود. به نظر می رسد ما به خاطر سبک زندگی و فشارهایی که به صورت روزمره تحت آن ها قرار می گیریم معمولا از به کارگیری فن بیان عذرخواهی طفره می رویم. شاید هم خانه از پای بست ویران است و ما هرگز یاد نگرفته ایم چه طور باید در قبال اشتباهات و خطاهای خود متاسف باشیم!

عذرخواهی انواع و اقسام خود را دارد، عذرخواهی زمان و مکان خود را می طلبد و از همه مهم تر این است که چه طور عذرخواهی کنیم. تمام این موارد سرفصل های بحث امروز ما در دانشگاه زندگی است بلکه از این پس به خوبی بیاموزیم چه طور با فن بیان عذرخواهی پای اشتباهاتمان بایستیم.

فن بیان عذرخواهی کردن از دیگران

اگر در اطراف شما افرادی وجود دارند که حتی وقتی واقعا کاری را انجام می دهند که باعث آزار شده است یا زمانی که خودشان هم به اشتباهاتشان پی می برند از عذرخواهی کردن سر باز می زنند این عوامل را در آن ها جستجو کنید:

  1. غرور: برای انسان ها پذیرش اشتباه دقیقا مثل شکستن لبه های غرورشان است. البته این موضوع بسته به سطح غرور و ویژگی های شخصیتی افراد متفاوت است.
  2. خجالت زدگی: برخی از افراد از بیم حالات بعدی شرم و خجالت در برابر دیگران بابت اشتباهاتشان حاضر هستند تا سر حد مرگ روی اشتباهاتشان اصرار کنند؛ بدون این که از کسی عذرخواهی نمایند.
  3. خشم: اگر فردی پرخاشگر و عصبانی هستید و چندان صبور نیستید می توان حدس زد که شاید هرگز اشتباهاتتان را نپذیرید و در مقابل دیگران جبهه بگیرید.
مشاهده مقاله  اهمیت داستان گفتن در سخنرانی

فن بیان عذرخواهی کردن از دیگران

انواع و اقسام عذرخواهی را بشناسید

  1. عذرخواهی برای دلجویی: این نوع از عذرخواهی را حتما همه می شناسند. وقتی که ما مرتکب کار اشتباهی شده ایم و باعث و بانی ناراحتی بقیه هستیم. وقتی که به قرار ملاقات خود دیر می رسید یا بدقولی می کنید باید از این نوع عذرخواهی برای دلجویی بقیه استفاده نمایید.
  2. عذرخواهی برای درخواست: در فرهنگ کشورهای مختلف خصوصا فرهنگ شرق عذرخواهی کردن قبل از درخواست کمک یا انجام کاری از طرف دیگران متداول است.
  3. عذرخواهی بدون عذرخواهی(!): این نوع عذرخواهی همان طور که پیش تر گفتیم عذر بدتر از گناه است. نوعی از  درخواست عذرخواهی که افراد فقط با زبانشان از دیگران درخواست عفو می کنند؛ اما در چهره آن ها آثار ندامت دیده نمی شود!
  4. عذرخواهی به رسم ادب: یکی از هفت گنجی که ما را در برابر دیگران دوست داشتنی می نمایاند به جا آوردن رسم ادب است. عذرخواهی یکی از لوازم ادب است.

فن بیان عذرخواهی کردن از دیگران

نوش دارو بعد از مرگ سهراب نباشید!

عذرخواهی کردن هم اصول خود را دارد. یکی از مشکلات بزرگ ما عذرخواهی دقیقا وقتی است که کار از کار گذشته است. حتی عذرخواهی کردن هم وقت و زمان خاص خود را می طلبد. باید در همه حال پذیرای خطا خود باشیم: حتی:

حتی وقتی 100 درصد مقصر نیستیم…

یکی از بهترین دستاویز ها برای این که ارتباطمان را به همان حال رها کنیم و بی خیال فن بیان عذرخواهی از دیگران شویم این است: من کاملا مقصر نبوده ام! ا

اگر از بیرون به قضیه نگاه کنید حتی وقتی که نسبت تقصیر 1 به 99 باشد باز هم شما به عنوان بخشی از این داستان وظیفه عذرخواهی دارید!

مشاهده مقاله  بررسی معضل توهم شفافیت در سخنرانی و ترس سخنرانان (2)

فن بیان عذرخواهی کردن از دیگران

حتی وقتی که غرورتان اجازه رو در رویی را نمی دهد…

گاهی اعتشاشات و اختلافاتی که ممکن است بین جمع های دوستانه یا خانوادگی رخ دهد آن قدر کشدار می شود که حتی ارتباط کلامی و مایل شما را برای رو در رو شدن متوقف می کند. البته این موضوع فقط به خانواده محدود نمی شود. فرض کنید شما با یکی از مشتریان خود بابت فروش یک محصول به اختلاف برخورده اید و این اختلاف آن قدر ریشه دوانده است که دو طرف از دیدن هم بیزار هستند. اما طبق اصول فن بیان ارتباط با مشتری که قبلا هم توضیح داده بودیم باز هم وظیفه شما است که ارتباط کلامی را آغاز کنید؛ حتی وقتی که غرورتان اجازه رو در رویی را نمی دهد.

فن بیان عذرخواهی کردن از دیگران

حتی وقتی که همه چیز دست به دست هم می دهد…

یکی از موارد فن بیان عذرخواهی زمان عذرخواهی کردن است. هر چه قدر که زخم اختلافات تازه است استفاده از مرهم بهتر می تواند به دردها تسکین دهد. هر چه قدر که زمان بگذرد این زخم کهنه تر می شود و بنابراین درمان آن دشوارتر خواهد شد.

در این مواقع هرگز عذرخواهی نکنید!

  • برای اعتقادات: باورهای هر کس قطعا باید خط قرمز او باشند و کسی اجازه تجاوز به آن را ندارد. اگر ابراز اعتقاداتتان در طول سخنرانی یا یک بحث دوستانه باعث رنجش خاطر شده است هرگز بابت آن عذرخواهی نکنید!
  • بابت انتظارات بی جا: فرض کنید یکی از کارمندان شما با استفاده از فن بیان درخواست موفقیت آمیز افزایش حقوق پا پیش گذاشته است؛ به امید این که شما با درخواست او موافقت کنید. اگر شرایط برای این امر واقعا مهیا نیست جای عذرخواهی وجود ندارد!
مشاهده مقاله  جملات هیپنوتیزم کننده برای این که از آهنربا هم جذاب تر باشیم

فن بیان عذرخواهی کردن از دیگران

چه طور با عذرخواهی پای اشتباهاتمان بایستیم؟

برای این که بار سنگینی که حین عذرخواهی کردن از دیگران به دوش دارید سبک تر شود بد نیست از ترفند های فن بیان عذرخواهی زیر استفاده کنید:

  • استفاده از ظنز و حس شوخ طبعی: شوخ طبعی و بیان طنزآمیز دقیقا مثل تاثیر شروع و پایان طنز در سخنرانی هنگام عذرخواهی کردن از بقیه جواب می دهد. مثلا برخی با تقلید صدای متفاوت یا استفاده از الفاظ معروف یا خنده داری که فلان بازیگر یا شخصیت در یک سریال خاص به کار برده است حواس مخاطب خود را از موضوعی که باعث ناراحتی او شده است منحرف می سازند.
  • شرح منطقی مسئله: افراد به دنبال عذرخواهی نیستند؛ بلکه مهم تر از عذرخواهی درک ما از اشتباهاتمان است. مثلا اگر به خاطر عجله زیاد و بدون توجه ماشین خود را جلو پارکینگ یکی از ساکنان قرار داده اید بهتر است با شرح دقیق مسئله و تاکید روی عجله داشتن و حواس پرتی خود سعی کنید ناراحتی دیگران را برطرف کنید.

فن بیان عذرخواهی کردن از دیگران

  • جبران مافات: در تمام دنیا رسم است به ازا وقت یا هزینه ای که از دیگران فوت شده است عملی را برای جبران این ناراحتی انجام دهند. مثلا اگر مشتری شما بابت کیفیت محصولی ناراضی است بهترین راه جبران مافات با ارائه نمونه دیگری از جنس به او می باشد. اگر فعلا امکان جبران ناراحتی به وجود آمده برای دیگران را ندارید حتما به آن ها تضمین دهید که در آینده نزدیک این مشکل به وجود نخواهد آمد و دیگر جای نگرانی وجود ندارد. بد نیست در این باره نگاهی به تاریخچه عذرخواهی هیئت دولت کشورهای ژاپن و کره جنوبی بیندازید تا ببینید چه طور بابت جبران بی صداقتی یا خطاهای خود از مردم عذرخواهی می کنند!

فن بیان عذرخواهی کردن از دیگران

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
۸ Comments
  1. سحر

    عذرخواهی کردن خیلی سخته

    1. جواد غفاری

      سخت هست اما گاهی اوقات ما مقصریم و باید عذرخواهی کنیم

  2. ن م

    اکثر وقتها همسرم مقصر هست اما هیچوقت غرورش اجازه نمیده عذرخواهی کنه

    1. جواد غفاری

      این مقاله رو براش بفرستین

  3. شهره

    چقدر به نکته خوبی اشاره کردید.

    1. جواد غفاری

      سپاس فراوان

  4. مینا

    خیلی استفاده کردم

    1. جواد غفاری

      درود بر شما

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.