مزیت‌های استفاده زوج‌ها از مشاوره

2 ۲۳۷

مزیت‌های استفاده زوج‌ها از مشاوره

دلایل متعددی برای کمک گرفتن زوج‌ها از مشاوره وجود دارد. اما دلایل زیادی هم هستند که زوج‌ها را مجبور می‌کنند؛ از دیگران کمک نگیرند. شاید حس کنید رابطه شما بی‌رمق شده و مانند سابق نیست و ندانید چگونه آن را پیش ببرید.

ممکن است در طول زمان، بخاطر کارهایی که شریک زندگی شما انجام داده، ارتباط عاطفی خود را با او از دست بدهید. حتی این احتمال وجود دارد که در این رابطه، احساس غمگینی، گیجی یا صدمه‌ کنید. در مواردی رابطه شما از کنترل خارج می‎شود و هویت شما نیز زیر سوال می‌رود. در این شرایط باید چه کرد؟

خب، می‌توان دو راه را برای حل این موضوع پیشنهاد کرد. یک راه این است که به رابطه کنونی خود بچسبید و منتظر باشید که همه چیز خود به خود درست شود. ممکن است شما از رها کردن این رابطه هراس داشته باشید و نتوانید از آن بگذرید. شاید هم تجربیات گذشته به شما می‌گویند که همین راه را ادامه دهید و مشکلات را تحمل کنید. به این دلیل که ممکن است جایگزین این رابطه، برای شما بدتر از تجربه کنونی باشد.

اما راه دیگری که پیش روی شما قرار دارد، این است که اقدام عملی انجام دهید. زمانی به سمت این کار بروید که آگاهی کامل داشته باشید و بدانید که می‌توان اوضاع را بهبود بخشید.  شما همچنین نیاز دارید که شرایط را به طور واضح درک کنید. شاید پذیرفتن این موضوع که رابطه شما نیاز به ترمیم و تغییرات اساسی دارد یا اینکه باید راه خود را از شریک‌تان جدا کنید، دشوار باشد.

مشاهده مقاله  مروری بر 5 مفهوم مهم در روانشناسی اجتماعی مدرن

استفاده زوج‌ها از مشاوره ممکن است زخم‌های سربسته در رابطه بین آن‌ها را باز کند و موجب شود موضوعاتی مطرح شوند که برای مدت‌ها، درباره آن‌ها صحبت نشده است. اما توجه کنید که تا این زخم‌ها باز نشوند، درمان آن نیز ممکن نیست.

مشاوره زوج‌ها

چرا زوج‌ها باید مشاوره کنند؟

این موضوع باعث شناسایی، بررسی و رفع مشکلات اصلی مابین زوج‌ها می‌شود. با اینکه همه زوج‌ها درباره مشکلات، عقیده یکسانی ندارند و ممکن است موضوعات را به شکل متفاوتی تفسیر کنند، لازم است که درباره موضوعات اصلی نظر یکدیگر را بدانند.

برخی به اشتباه فکر می‌کنند که فقط زوج‌هایی با مشکلات بسیار شدید باید از مشاوره‌ درمانی استفاده کنند. باید توجه کنید که هیچ رابطه‌ای بدون نزاع و دعوا نیست و مشاوره قادر است به هر رابطه‌ای با مشکلات کوچک یا بزرگ کمک کند.

مزایای مشاوره زوج‌ها، غیرقابل شمارش است و معمولاً توسط افرادی که به آن نیاز دارند، نادیده گرفته می‌شود. برخی زوج‌ها از نام مشاوره هم وحشت دارند و از امتحان کردن آن خجالت می‌کشند. این افراد اغلب سعی می‌کنند مشکلات را خودشان حل کنند اما باید بدانند که همه مشکلات را نمی‌توان شخصاً حل کرد.

بعضی مشکلات شدید هستند و تنها یک روان‌شناس و مشاور ماهر می‌تواند شما را به راه حل مناسب برساند. اگر به رابطه خود اهمیت می‌دهید اما مشکلات زیادی دارید و حس می‌کنید که ممکن است آن را از دست دهید، حتماً به یک مشاور مراجعه کنید.

 

مشاوره

اولین جلسه مشاوره زوج‌ها

شاید این سوال در ذهنتان باشد که در این جلسات چه اتفاقی می‌افتد؟ هر جلسه کاملاً منحصر به فرد است و سبک آن به شخص مشاور بستگی دارد. مشاور سعی می‌کند رابطه گرمی با هر دو شخص داشته باشد تا بتوانند به راحتی نظرات و احساسات خود را بیان کنند.

مشاهده مقاله  15 دلیل اصلی برای جدایی زوج‌ ها پس از گذشت 1 یا 2 سال

مشکلات حل‌نشده معمولاً در مدت طولانی حل نمی‌شوند و در همین زمان، پرورش می‌یابند و در نهایت به صورت خشم و عصبانیت ظاهر می‌شوند. به کمک مشاوره، می‌توانید از چنین مشکلی اجتناب کنید. هیچ رابطه‌ای بی‌نقص نیست و همه این موضوع را به خوبی می‌دانیم. ما از احساساتی مانند عشق، امنیت و سلامت لذت می‌بریم اما برای دست یافتن به تعادلی عالی، لازم است گام‌های مشخصی در زندگی برداریم تا این فرآیند راحت‌تر شود.

ما به دلایل متعددی به دنبال یک رابطه هستیم که از جمله آن‌ها می‌توان به امنیت و آرامش، عشق و برطرف کردن نیازهای فیزیکی، احساسی و یا روحانی اشاره کرد. ما بر اساس رابطه و تعامل با دیگران، نگرش خود به جهان پیرامون و شخصیت خودمان را شکل می‌دهیم.

در یک رابطه سالم و خوب، زوج‌ها با هم به درستی صحبت می‌کنند و ارتباط از جایگاهی بالایی برخوردار است. با این حال، حتی ماهرترین افراد در زمینه ارتباط هم ممکن است دچار نوعی مشکل در برقراری ارتباط و صحبت کردن شوند. در نتیجه دعوای ساده میان زوج‌ها به تدریج شدیدتر می‌شود که ممکن است به جدایی و طلاق، بی‌تعادلی در کنترل شرایط و به طور کلی کاهش صبر و هم‌دردی، ختم شود.

البته مشکلاتی که زوج‌ها را به سمت مشاوره می‌کشاند، تنها در مشکلات ارتباطی خلاصه نمی‌شوند. می‌توان به دلایلی مانند پول، بی‌توجهی و همکاری نکردن طرف مقابل، مشکلات کاری و حرفه‌ای، عدم وابستگی احساسی و جسمی، جدایی و غم از دست دادن عزیزان، اشاره نمود.

اگر درباره مشاوره کنجکاو شده‌اید، بیشتر از این تردید نکنید و نزد یک متخصص بروید. این شاید بهترین تصمیم برای رهایی رابطه شما از شر مشکلات رایج باشد. اجازه ندهید احساس شرم یا خجالت ناشی از «کمک خواستن» شما را از این تصمیم منصرف کند. سعی کنید برای حل مشکلات خود از همین لحظه اقدام کنید و رابطه خود را با فردی که واقعاً دوست دارید، بهبود ببخشید.

مشاهده مقاله  وقتی زنان بیشتر از همسرانشان کسب درآمد می‌کنند، چه مشکلاتی پیش می‌آید؟

 

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
۲ Comments
  1. mino jafari

    اولین باری که به مشاوره رفتم زمانی بود که میخواستم طلاق بگیرم. بعضی وقتها اونقدر کاری رو دیر انجام میدیم که دیگه فایده ای نداره

  2. شروین دادخواه

    یکی از مشکلات زوجین اینه که از والدینشون مشورت میگیرند نه از کارشناس

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.