مقابله با لکنت زبان در سخنرانی

0 ۵۷۶

مقابله با لکنت زبان در سخنرانی

مقابله با تپق زدن در سخنرانی

زمانی لکنت زبان در سخنرانی اتفاق می افتد که سعی کنیم سریعتر از اینکه دهان مان بتواند از پس کلمات بر بیاید, آن ها را بیان کنیم. اصلا چرا ما هنگام سخنرانی سریع صحبت می کنیم ؟ خب, به خاطر اینکه هنگام سخنرانی بدلیل آزاد شدن مقدار زیادی آدرنالین, بدن ما تحت فشار قرار می گیرد. به همین دلیل عملکرد جسمانی ما به سمت مکانیسم مبارزه و یا پرواز می رود و در نتیجه به صورت بیولوژیکی ما در حالت آماده به فرار قرار می گیریم. به زبان ساده, بدن ما به ما میگوید که باید بدویم، در حالیکه در همان زمان می دانیم که قرار است بایستیم و صحبت کنیم. این پارادوکس در بدن ما منجر به این می شود که سریعتر از توان دهانمان صحبت کنیم. در نتیجه لکنت زبان میگیریم و یا تپق می زنیم. برای مقابله با لکنت زبان در سخنرانی و تپق زدن چه کار باید کرد؟

مقابله با لکنت زبان در سخنرانی-تپق نزدن در سخنرانی
مقابله با لکنت زبان در سخنرانی-تپق نزدن در سخنرانی

فشار آدرنالین

هنگامی که به طور خود آگاه متوجه شدید که بدنتان شما را تحت فشار قرار داده که تند تر صحبت کنید , یک لحظه مکث کنید تا بتوانید فکر کنید. به خودتان بیایید و بگویید: ” من از پس این سخنرانی هم بر میایم, دلیلی داشته که من به این سخنرانی دعوت شده ام. بهتر نیست به بهترین نحو اطلاعاتم را در اختیار مخاطبین قرار بدهم؟”

در واقع تنها شما هستید که آدرنالین بدنتان به شدت بالا رفته است ,نه مخاطبین. آنها روی صندلی های راحتشان نشسته اند و آمده اند تا چیز های جذاب و جدید بشنوند. پس وقتی شما با سرعت (آدرنالین تان) صحبت کنید, مخاطبین نمی توانند حرف های شما را درک کنند.

مشاهده مقاله  لکنت زبان در طول سخنرانی؛ از علل تا راه های درمان

فشار برای جلوگیری از لکنت زبان!

حتی اگر آدرنالین هم دست از سر ما بر دارد، ما با فکر کردن به ” چگونگی قضاوت کردن دیگران در باره ما “به خودمان فشار اضافی وارد می کنیم. بسیاری از مردم به خود می گویند: “وای نه! اگر لکنت زبان بگیرم، مخاطبین متوجه نگرانی من می شوند و سخنرانی ام خراب می شود”

در واقع، هنگامی که لکنت زبان گرفتید اگر سعی کنید خودتان را مجبور کنید تا جلویش را بگیرید به جای اینکه آرام شوید, نگران تر خواهید شد. در عوض، برای جلوگیری از لکنت زبان هنگام حرف زدن سعی نکنید جلوی آن را بگیرید . لکنت زبان را بعنوان  بخشی از وجود خود بپذیرید. همانطور که دست از تلاش برای جلوگیری از لکنت زبان بر می دارید, به تدریج خواهید دید آن هم دست از سر شما برداشته است.

تصور یک چیز مثبت

تجسم چیزی که شما را خوشحال می کند به شما آرامش می دهد و در نتیجه لکنت زبان را کاهش می دهد. تصور کنید چیزی است که عاشقش هستید در سالن سخنرانی کنار شماست. حتی می توانید عکس آن چیز را به همراه خود داشته باشید. من سخنرانان بزرگ زیادی را دیده ام که عکس فرزندانشان را روی تلمپوتر یا پشت تریبون سخنرانی خود می گذارند.

آشنایی با محل سخنرانی

چند روز قبل از سخنرانی به محلی که قرار است در آنجا سخنرانی کنید بروید. به جزئیاتی که فکر می کنید حین سخنرانی حواستان را پرت می کند دقت کنید و با آن ها آشنا شوید. دلیل دیگر تپق زدن و یا لکنت زبان, پرت شدن حواس است. بنابراین سعی کنید با محیط اطراف آشنا شوید. این آشنایی, ضربان قلب و تنفس نامنظم که باعث بوجود آمدن لکنت زبان می شود را کاهش می دهد.

مشاهده مقاله  چه طور بازخوردهای مناسب ، امیدبخش و مثبت دریافت کنیم؟

تمرین فن بیان

در یک اتاق تاریک و ساکت به پشت بخوابید و متن سخنرانی تان را تمرین کنید. این کار باعث می شود تمام تمرکزتان روی صدایتان و آنچه می گویید باشد. گاهی اوقات گوش هایتان را بگیرید تا بتوانید صدایتان را از داخل سرتان بشنوید و بر فن بیانتان تمرکز کنید. شاید نتوان با این روش تمام متن سخنرانی را حفظ کرد، اما پیشنهاد می کنیم مقدمه و پایان سخنرانی تان را حتما با این روش تمرین کنید.

قدم بزنید

به آرامی روی صحنه قدم بزنید.  پیاده روی آهسته کمک میکند سرعت فکر و صحبت کردنتان روی ریتم مناسبی قرار گیرد. همچنین این روش سردرگمی و حواس پرتی شما را ( که اغلب منجر به لکنت زبان می شود ) کاهش می دهد.

اگر می خواهید این روش را امتحان کنید کافیست متنی را بردارید و هنگامی که قدم می زنید, با صدای بلند آن را بخوانید. خواهید دید که اصلا تپق نمی زنید (یا خیلی کم) ! اما وقتی بایستید وهمان متن را جلوی مخاطبین بخوانید ممکن است چندین بار تپق بزنید و یا به لکنت بیفنتید. پس برای جلوگیری از لکنت زبان در سخنرانی سعی کنید تا آنجا که می توانید از پشت تریبون بیرون بیایید و قدم بزنید.

خوب بخوابید

حتی اگر تمام متن را خوب حفظ کرده باشید. اگر شب قبل سخنرانی را خوب نخوابیده باشید به احتمال زیاد سخنرانی را خراب خواهید کرد. پس اگر نمی خواهید لکنت زبان سراغتان بیاید,نباید تمام شب را بیدار باشید تا تمرین کنید!

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.