مهارت خوب گوش دادن موثر

0 ۸۸۲

مهارت خوب گوش دادن

اکثر افراد تمایل زیادی به بالا بردن مهارت فن بیان و صحبت کردن خود دارند. البته این موضوع بسیار مهم و خوب است. بدلیل اینکه مهارت فن بیان تاثیر بسیار زیادی در بهبود زندگی ما خواهد داشت. اما متاسفانه همانقدر که ما به مهارت صحبت کردن توجه می کنیم به مهارت خوب گوش دادن موثر بی اعتنایی می کنیم. از قول رالف جی. نیکولز:”بنیادی ترین و اصلی ترین نیاز انسان ها ، نیاز به درک کردن و درک شدن است. بهترین راه درک کردن مردم ، گوش سپردن به آنهاست. “

با استدلال های مختلف می توان ثابت کرد که مهارت خوب گوش دادن به اندازه مهارت فن بیان تاثیرگذار و مهم است. همه انسان ها دوست دارند شنیده و درک شوند و ما به کسانی که این فرصت را در اختیار مان قرار می دهند اعتماد و وفاداری مان را پاداش می دهیم.

مهارت خوب گوش دادن
مهارت خوب گوش دادن فعال

در این مقاله چند روش مفید برای افزایش مهارت گوش دادن را برایتان توضیح خواهیم داد:

هنگام گوش دادن توجه کنید

تمام توجه تان را به کسی که صحبت می کند معطوف کنید تا پیامش را درک کنید.حتما می دانید که ارتباطات غیر کلامی نیز به اندازه حرف زدن می تواند با دیگران “صحبت کند” .پس :

  •  مستقیم به کسی که صحبت می کند نگاه کنید و ارتباط چشمی برقرار کنید.
  • افکار منحرف کننده فکر را کنار بگذارید.
  • در ذهنتان کلماتی برای جواب دادن و مقابله کردن با مخاطب آماده نکنید.
  • به عوامل محیطی که تمرکزتان را به هم می زند توجه نکنید. به عنوان مثال: مکالمات افراد دیگر حاضر در اتاق و یا تلویزیون.
  • به زبان بدن گوینده توجه کنید.
  • هنگامی که کسی با شما صحبت می کند از انجام کارهای دیگر خودداری کنید.کارهایی مثل: بی قراری، کار کردن با گوشی، خواندن و غیره.
مشاهده مقاله  نگاهی بر تفاوت‌های مخاطب زن و مرد و تاثیر آن‌ها در شیوه سخنوری

نشان دهید که گوش می دهید

  • از زبان بدن تان برای نشان دادن توجه تان استفاده کنید.
  • گهگاه با سر اشاره کنید.
  • استفاده از لبخند و حالات دیگر چهره.
  • توجه داشته باشید ژستی بگیرید که گوینده مطمئن شود شما با ذهنی باز به حرف هایش گوش می دهید.
  • با نظرات کلامی کوتاه, گوینده را تشویق کنید که ادامه دهد. کلماتی مانند: بله،اِ, اوه, نه!

وسط حرف کسی نپرید

از کودکی به ما آموزش داده شده که قطع کردن یا پریدن وسط حرف کسی نشانه بی ادبی ماست. اما متاسفانه اکثر ما این نکته آموزشی را فراموش کرده ایم.  پیامبراعظم ص فرمود : “هرکس میان صحبت برادر مسلمان خود بپرد و حرف او را قطع نماید، مثل این است که صورت او را مجروح و خون آلود نموده است.”

قطع حرف های گوینده به او این پیام ها را می فرستد:

  • “من از شما مهم تر هستم.”
  • “چیزی که من می خواهم بگویم جالب تر از حرف های شماست.”
  • “من به آنچه شما فکر می کنید اهمیتی نمی دهم.”
  • “من برای افکار شما وقت ندارم.”
  • “این یک مکالمه نیست، یک مسابقه است و من قصد دارم ببرم.”

عکس العمل نشان دهید

با فیدبک نشان دادن به گوینده نشان دهید او را درک کرده اید. جملاتی مثل: “وای چقدر هیجان انگیز!” “چه قدر از شنیدنش ناراحت شدم” و غیره. توجه داشته باشید برای عکس العمل نشان دادن حرف هایش را قطع نکنید. اگر احساسات گوینده مخفی و یا نامشخص بود، تنها با اشاره سر و حالات چهره نشان دهید که او را درک می کنید.

مشاهده مقاله  تکنیک‌های کاهش اضطراب قبل از سخنرانی‌های پرتنش و ترسناک!

بدون قضاوت کردن گوش دهید

قضاوت کردن و پیش داوری, کاملا شما را از مهارت خوب گوش دادن موثر منع می کنند. ما فقط می توانیم در آن واحد یک کار را به طور موثر انجام دهیم: گوش دادن، قضاوت کردن و یا پاسخ دادن.  به همین دلیل باید کل پیام گوینده را گوش دهید, سپس افکار تان را سبک سنگین کنید و در نهایت پاسخ دهید. اجازه دهید هر کدام از این کار ها در جای خودش انجام شود. وقتی که شما شنونده هستید نمی توانید خوب قضاوت کنید.

راه حل ارائه نکنید

وقتی کسی در مورد مشکلاتش با شما صحبت می کند، از دادن راه حل خودداری کنید. بسیاری از افراد مشاوره نمی خواهند. اگر هم بخواهند خودشان به شما می گویند. اکثر اوقات افراد فقط می خواهند کسی به حرف هایشان گوش دهد و درد دل کنند. اگر راه حل فوق العاده ای به نظرتان می رسد و دیگر نمی توانید خودتان را نگه دارید از گوینده بپرسید: “آیا دوست داری نظر من را بدانی؟”

گوش دادن مساوی با قبول داشتن نیست

به یاد داشته باشید، گوش دادن برابر با موافق بودن با نظرات گوینده نیست. گوش دادن ما را مجبور به سکوت در مورد نظرات خود نمی کند بلکه تنها نشان دهنده شعور ما است و این که به دیگران احترام می گذاریم. گوش دادن در واقع نشان دهنده تمایل ما به برقراری ارتباط است , نه بیشتر.

تظاهر به گوش دادن نکنید

متاسفانه اکثر ما بلدیم که چطور تظاهر کنیم که در حال گوش دادن هستیم.  اما زمانی که فرد گوینده سوالی از ما کند ممکن است غافلگیر شویم و نتوانیم پاسخ درستی دهیم.در نتیجه قطعا گوینده را ناراحت و دلزده خواهیم کرد. باید بدانید تظاهر به گوش دادن یک عادات بد است, حتی اگر گوینده چیزی از ما نپرسد .

مشاهده مقاله  راهنما کاربردی طراحی چارت در اسلاید سخنرانی (2)

 

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.