چگونه سخنرانی در جمع بهتری کنیم؟

0 ۳۳۶

مهارت سخنرانی در جمع

بسیاری از مردم از سخنرانی در جمع می ترسند. این افراد از اینکه نادیده گرفته شوند یا اشتباه حرف بزنند واهمه دارند. چه در سخنرانی کردن چه در ارائه درس جلوی استاد. البته بعضی افراد هم هستند که به راحتی می توانند در جمع صحبت کنند و توجه اطرافیان را به سمت خود جلب کنند. باید گفت خوشبختانه مهارت های صحبت کردن در جمع اکتسابی است . با دانستن نکات خاص شما هم می توانید با فن بیان زیبا در جمع بدرخشید.

داشتن استرس طبیعی است

اکثر افراد وقتی قرار باشد در مقابل جمع سخنرانی کنند دچار برخی از واکنش های فیزیولوژیکی مانند تپش قلب و لرزش دست می شوند. این احساسات نباید باعث شود احساس ضعف کنید. برخی از این احساسات خوب است چون باعث ترشح هورمون آدرنالین می شود. بالا رفتن آدرنالین علاوه بر این که باعث می شود عرق کنید, شما را سرحال و آماده برای ارائه بهترین سخنرانی خود می کند.

مهارت سخنرانی در جمع

تمرین کنید

بهترین راه برای غلبه بر اضطراب تمرین, تمرین و تمرین بیشتر است. یادداشت هایتان را چندین بار بخوانید. از خودتان فیلم بگیرید و جلوی یک دوست تمرین کنید. مخصوصا اگر خجالتی هستید برای بدست آوردن اعتماد به نفس قبل از قرار گرفتن در جمع با خودتان تمرین کنید. این کار را جلوی آینه انجام دهید. سعی کنید نقطه نظرات خود در مورد مسائل مختلف را در فضای مجازی بنویسید و همچنین نظرات دیگران را بخوانید. یکی از بهترین راه ها برای تمرین سخنرانی در جمع, عضو شدن در یک گروه کوچک محلی یا باشگاه است, جایی که افراد صحبت های مشترک زیادی با هم دارند.

مشاهده مقاله  مقابله با لکنت زبان در سخنرانی

سازماندهی موثر مطالب

به بهترین شیوه مطالب خود را سازماندهی کنید تا بتوانید سریع تر به هدف تان برسید. سخنرانی باید چارچوب درستی داشته باشد. موضوع، هدف کلی، هدف خاص، ایده اصلی و نکات اصلی را در نظر بگیرید. باید بتوانید در 30 ثانیه اول سخنرانی توجه مخاطبان را به خود جلب کنید

مخاطبان خود را بشناسید

سخنرانی برای آنهاست، نه شما. قبل از اینکه شروع به نوشتن سخنرانی و ارائه خود کنید , باید بدانید قرار است برای چه کسانی صحبت کنید. با توجه به شخصیت ,سطح اطلاعات , الگوی سازمانی و … مخاطبین , متن ارائه و یا بیانیه های انگیزشی خود را تنظیم کنید.

خودتان را گرم کنید

قبل از اینکه بخواهید سخنرانی کنید باید بدن و صدایتان را گرم کنید. با انجام حرکات کششی بدنتان را گرم کنید. تارهای صوتی تان را گرم کنید. برای این کار از تمرین های آواز استفاده کنید. مثلا : ابتدا با پایین ترین نتی که میتوانید بگویی “آ” و کم کم صدایتان را به بالاترین نتی که میتوانید برسانید. سپس از نت بالا به نت پایین بیایید. کمی صبر کنید و دوباره این مراحل را تکرار کنید.

خودتان را معرفی کنید

حتی اگر سخنران شناخته شده ای هستید باز هم باید خودتان را معرفی کنید. معرفی یک راه عالی برای شروع و گرم کردن مخاطبین است. با موضوعی جذاب صحبتتان را شروع کنید. مانند یک اتفاق مرتبط با موضوع که برایتان افتاده, داستان , موضوع مرتبط خنده دار, یک آمار، تیتر خبر و یا هر موضوعی که به تمامی مخاطبین مربوط می شود. با این روش جَو سنگین حاکم بر سخنرانی در همان ابتدا از بین می رود. این کار همچنین شما را آرام تر می کند. معرفی خودتان یکی از مهارت های سخنرانی در جمع است که استارت صحبت شما می تواند به حساب آید.

مشاهده مقاله  7 اشتباه نابخشودنی در سخنرانی عمومی که باید بدانید

پر انرژی باشید

مخاطبان از شما انرژی می گیرند. اگر عصبی باشید، این حس را به مخاطبین القا می کنید.

گفتار و زبان بدن تان در حین سخنرانی باید به مخاطب انرژی دهد. در مورد موضوع ارائه خود پرشور صحبت کنید. به یاد داشته باشید مثبت فکر کنید و لبخند بزنید. انرژی خوب مخاطبان را تحت تاثیر قرار میدهد و در نتیجه این انرژی به شما باز می گردد.

خودتان باشید

اجازه ندهید تبدیل به یک آدم آهنی ناطق شوید. اجازه دهید شخصیت و “من” اصلیتان سخنرانی را انجام دهد. مخاطبان وقتی شخصیت واقعی شما را ببینید راحتتر با شما ارتباط برقرار می کنند. سخنرانان بزرگ این نکته را به درستی در سخنرانی هایشان رعایت می کنند. به این ترتیب به راحتی می توانند اعتماد مخاطبان را جلب کنند.

متن ارائه را حفظ باشید

یکی از مهمترین نکات در مهارت های صحبت کردن در جمع, از بر بودن متن ارائه است. تا زمانی که مجبور نشدید از روی متن نخوانید, باید انقدر تمرین داشته باشید که بتوانید بدون نگاه کردن به متن سخنرانی کنید. نگاه کردن به متن تماس چشمی ما با مخاطب را از بین می برد. باید همزمان با حفظ تماس چشمی با مخاطب, روی ارائه خود تمرکز داشته باشید.

بیشتر بخوانید| بیشتر بدانید : آموزش سخنرانی ، فن بیان ، دوره آموزش سخنرانی

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.