لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های هوشمند توانایی یادگیری شما در کلاس را مختل می‌کنند

3 ۲۲۶

 

لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های هوشمند توانایی یادگیری شما در کلاس را مختل می‌کنند

این موضوع که جامعه ابتدا اهمیت فراوانی به تکنولوژی می‌دهد و سپس سوالاتی درباره آن مطرح می‌کند، کمی عجیب است. تاکنون فکر کرده‌اید که چرا تحقیقات روان‌شناسی درباره این مسئله مهم، پس از عادت کردن و وابسته شدن ما به استفاده از تکنولوژی، انجام شده است؟ این استفاده ممکن است بر روابط اجتماعی، تعاملات و حتی توانایی ما در یادگیری و سپردن اطلاعات به حافظه، تاثیر منفی داشته باشد.

ما اکثراً بر این باور هستیم، تکنولوژی در کلاس درس به ما در یادگیری و ثبت مطالب کمک می‌کند اما تحقیقاتی که طی دو دهه گذشته انجام شده نشان می‌دهد که رابطه ما با تکنولوژی بسیار پیچیده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنیم. یعنی این سخن که «تکنولوژی در هر شکل و فرمی، برای ما خوب و سودمند است» بسیار اشتباه است.

در ادامه به شما می‌گوییم که چرا استفاده از لپ‌تاپ و گوشی هوشمند در کلاس؛ ایده خوبی نیست و یادگیری شما را با مشکلاتی مواجه می‌کند.

یادگیری در کلاس

استفاده دانش‌جویان از تکنولوژی در کلاس، هم مزایایی دارد و هم معایبی. برای مثال؛ تحقیقی که در سال 2010 انجام شد، نشان داد که استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کلاس هیچ مزیتی برای دانش‌جویان ندارد.

اما تحقیقی دیگری در سال 2011 برعکس این موضوع را ثابت کرد. در این تحقیق نتیجه گرفته شد که استفاده از فضای مجازی برای کودکان مبتلا به اوتیسم مفید است و می‌تواند یادگیری آن‌ها و مهارت‌های اجتماعی‌شان را بهبود ببخشد. تکنولوژی می‌تواند برای معلمان و اساتید نیز مفید باشد زیرا آن‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از آن؛ دانش‌آموزانی که مشکل یادگیری دارند را تشخیص دهند.

برخی از محققان بر این باورند که برای حواس‌پرتی از کلاس و اثرات منفی فضای مجازی، حتی نیاز نیست که مستقیماً با گوشی خود کار کنید. یک تحقیق در سال 2017 نشان داد که فقط وجود گوشی (بدون استفاده از آن) در زمانی که سعی می‌کنید چیزی را یاد بگیرید؛

مشاهده مقاله  شخصیت شناسی: زخم‌های روحیِ پنهانی که به زندگی امروزه‌ی شما شکل می‌دهند

تاثیراتی منفی بر حافظه و قدرت درک و یادگیری شما دارد. وجود آن حتی به صورت وارونه روی میز یا در جیب شما، می‌تواند باعث حواس‌پرتی شود. علت این موضوع نیز مشخص شده است. دانشمندان می‌گویند به این دلیل که مغز شما سعی می‌کند به گوشی موبایل فکر نکند؛ بخش‌هایی از ذهن شما درگیر همین فرآیند فکر نکردن می‌شود و بدین ترتیب؛ از قدرت یادگیری کاسته می‌شود.

چالش واقعی در مواجه با تکنولوژی این است که چگونه کاری کنیم تا مغز ما با استفاده از آن، ارتقا یابد نه اینکه از قدرت مغز کاسته شود.

یک تحقیق جدید که در سال 2018 انجام شده، نگرانی‌های مشابهی را نسبت به استفاده از تکنولوژی مطرح می‌کند. در درس‌هایی که اجازه استفاده از گوشی و لپ‌تاپ داده می‌شد؛ نمرات امتحانات نهایی بسیار کاهش یافتند. این یافته‌ها نشان می‌دهند که مغز توسط تکنولوژی درگیر شده و قدرت آن در کلاس کم‌تر می‌شود. همچنین دانش‌جویان در کسب نمرات ناموفق بودند به این معنی که تمرکز و دقت کافی برای یادگیری درس در بلند مدت را نداشته‌اند.

در کوتاه مدت؛ احتمالاً متوجه تاثیرات گوشی و لپ‌تاپ بر یادگیری خود در کلاس نخواهید شد. در واقع محققان، دانش‌جویان را طی کلاس‌های کوتاه مدت مورد بررسی قرار دادند و فرقی میان افرادی که از تکنولوژی استفاده کردند با آن‌هایی که نکردند، پیدا نشد. اما هنگامی که بررسی بر روی نتایج امتحان میان‌ترم و نهایی انجام شد، مشخص شد که دانش و یادگیری کلی از درس، در این افراد کم‌تر بوده است.

یادگیری در کلاس

مشکلاتی که تکنولوژی در کلاس به وجود می‌آورد

محققان سرانجام موضوع آزاردهنده دیگری را کشف کردند:

استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی در کلاس؛ بر روی عملکرد افراد در امتحانات نهایی و نتیجه کلی تاثیر می‌گذارد. مشخص شد حتی افرادی که از استفاده از گوشی و لپ‌تاپ خودداری کردند نیز تا حدی تحت تاثیر استفاده دیگران قرار گرفتند. بدین ترتیب می‌توان تکنولوژی را به همان اندازه که به یادگیری کمک می‌کند؛

مشاهده مقاله  راه خود را در زندگی پیدا کنید

یک عامل حواس‌پرتی و عدم تمرکز در یادگیری دانست. مثلاً استفاده از لپ‌تاپ می‌تواند حواس دیگر افراد حاضر در کلاس را نیز پرت کند. گوشی و لپ‌تاپ برای یادگیری یا ضبط سخنان اساتید، مفید هستند اما باید توجه کرد که در کل تاثیری منفی بر یادگیری خود دانش‌جو و افرادی که در اطراف او هستند؛ خواهند داشت.

عدم تمرکز و حواس‌پرتی

عدم تمرکز در کلاس، عواقبی مشخص و قابل پیش‌بینی دارد. به طور کلی این تحقیق توانسته 3 تا از عواقب و نتایج عدم تمرکز را مشخص کند که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم:

  1. اثر انتخابی: اولین مورد اثر انتخابی نام دارد. برای مثال هنگامی که بیش از یک شخص در حال صحبت است؛ اگر به یکی از آن افراد گوش دهید، سخن بقیه را متوجه نمی‌شوید.
  2. اثر تعویضی: دومین مورد اثر تعویضی است. هنگامی که دو کار با هم در حال انجام هستند؛ زمانی برای تعویض کار (رها کردن یک کار و مشغول شدن به کار دیگر) صرف می‌شود و در این مدت، شما در حال انجام هیچ یک از کارها نیستید. اثر انتخابی و تعویضی می‌توانند کیفیت عملکرد فرد در یکی از کارها را به شدت کاهش دهند و معمولاً هر دو کار را با مشکلاتی مواجه می‌کند. همچنین به سرعت آثاری از عدم تمرکز به وجود آورند.
  3. اثر تاخیری بر حافظه: سومین اثر را می‌توان اثر تاخیری بر حافظه و به خاطر سپردن دانست. هنگامی که توجه شما هم‌زمان به دو موضوع مختلف جلب می‌شود، به خاطر سپردن همه موضوعات با مشکل مواجه می‌شود.

به طور خلاصه بدانید که عدم تمرکز برای یادگیری بسیار بد است. این دقیقاً متضاد چیزی است که هنگام یادگیری یک ایده، نظریه یا مهارت جدید؛ می‌خواهید. هر چه عدم تمرکز شما در زمان یادگیری بیشتر باشد؛ احتمال به خاطر سپردن موضوعاتی که در حال یادگیری آن‌ها هستید، سخت‌تر می‌شود.

مشاهده مقاله  غلبه بر ترس از شکست خوردن

عدم تمرکز در کلاس

پیشنهاداتی برای  یادگیری بهتر

  1. از قلم و کاغذ استفاده کنید

یکی از راه‌های سودمند برای کاهش عدم تمرکز و افزایش قدرت یادگیری در کلاس، این است که دانش‌جویان به جای لپ‌تاپ و گوشی از روش سنتی خودکار و کاغذ استفاده کنند.

  1. تلفن همراه‌تان را از خود دور کنید

گوشی را در دسترس خود قرار ندهید و آن را در کیف یا جایی که حواس شما را پرت نمی‌کند، بگذارید. بنابراین یکی از منابع اصلی حواس‌پرتی و بی‌تمرکزی در کلاس را رفع خواهید کرد. شاید برای شما عادت شده باشد که گوشی را هر 5 دقیقه چک کنید اما به شدت توصیه می‌شود که گوشی خود را فقط در زمان مابین کلاس‌ها چک کنید.

  1. در ردیف اول بنشینید

صندلی مناسبی در کلاس انتخاب کنید. یعنی جایی بنشینید که امکان پرت شدن حواس توسط دیگر افراد را ندارد. حتی ممکن است مجبور شوید صندلی‌های جلوی کلاس را انتخاب کنید تا حواس‎تان بیشتر روی درس متمرکز شود. شاید مجبور شوید جایی را انتخاب کنید که پر از افراد خودکار و کاغذ به دست باشد. بدین ترتیب عدم تمرکز ناشی از استفاده لپ‌تاپ یا گوشی توسط افراد دیگر، از بین می‌رود.

 

به خاطر داشته باشید که قدرت و مسئولیت متمرکز ماندن در کلاس تنها در دستان خودتان است. این کار مهارتی است که در طول زمان یاد خواهید گرفت و از شر عدم تمرکز و حواس‌پرتی رها خواهید شد.

شاید در ابتدای کار برای شما سخت باشد که تکنولوژی و فضای مجازی را کنار بگذارید زیرا به بخشی جدانشدنی و مهم از زندگی ما تبدیل شده است. با تمرین و صرف زمان، می‌توانید از راه‌هایی که اشاره کردیم؛ استفاده کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
۳ Comments
  1. شروین

    من مدتیه که خلاصه درسهام رو تایپ می کنم اینطوری همه چیز خیلی مرتبه اما مشکلم اینه که با تایپ یاد نمیگیرم ولی وقتی مینویسم عالی در ذهنم ثبت میشه

  2. sepideh azizi

    نرم افزارهایی مثل مایند مپ خیلی در یادگیری موثرند

    1. الهه

      به نظر من قلم و کاغذ بهتر از این برنامه ها هستند

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.