نقش اهداف بزرگ در انگیزه و رسیدن به موفقیت

5 ۳,۶۲۵

نقش هدف در رسیدن به موفقیت

هرکس درباره هدف و نحوه تعیین آن، نظر متفاوتی دارد. برخی افراد عاشق تعیین هدف هستند و قسم می‌خورند که این کار در موفقیت آن‌ها نقش پررنگی دارد. برخی هم چندان به این موضوع اهمیت نمی‌دهند.

واقعیت این است که کارها بدون تلاش انجام نخواهند شد. همین موضوع برای هدف هم صدق می‌کند یعنی اگر فقط هدفی را تعیین کرده و برای رسیدن به آن هیچ کاری انجام ندهید، موفقیتی هم در کار نخواهد بود.

منظور از تعیین هدف، فقط رسیدن به آن هدف نیست بلکه دست یافتن انسان به نوعی از شخصیت است که خواهان رسیدن به هدف باشد. این موضوع عمیق‌تر و بسیار مهم‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.

اهداف برای ما «وضوح» را به همراه دارند. همه می‌دانیم که وقتی موضوعی برایمان روشن و واضح باشد، انجام کار صحیح، بسیار آسان‌تر خواهد شد.

اولین قدم برای رسیدن به موفقیت:

اولین قدم برای موفقیت این است که هدف خود را بر روی کاغذ بنویسید تا به آن جنبه عملی ببخشید زیرا تا قبل از نوشته شدن، تنها یک ایده در ذهن شما است. برای ایجاد هدف ابتدا باید توصیف و مفهوم آن را متوجه شویم. برایان تریسی در این رابطه می‌گوید:

عادت به عمل و تلاش روزانه برای رسیدن به یک هدف بزرگ در زندگی یا بیشتر از آن، می‌تواند زندگی شما را کاملاً متحول کند.

هنگامی که هدف تعیین می‌کنید، مقصد هم برایتان واضح‌تر می‌شود. حتی اگر راه و روش عوض شود، مقصد دست‌نخورده باقی خواهد ماند. اهداف را می‌توان به فانوس دریایی تشبیه کرد چراکه در تمام طول راه، به شما نمی‌گویند باید به کدام طرف حرکت کنید اما نور آن‌ها موجب می‌شود مقصد نهایی را بشناسید.

مشاهده مقاله  چه طور قدرت کنترل افکار را به دست گرفته و متفاوت فکر کنیم؟

نقش هدف در موفقیت

تا اینجا توضیحاتی را درباره هدف و ضرورت آن ارائه کردیم. اکنون درباره نقش اهداف بزرگ در انگیزه و رسیدن به موفقیت صحبت خواهیم کرد. ارزش بالایی در رفتن به سراغ اهداف بزرگ وجود دارد که از رسیدن به آن هم مهم‌تر است. تجربه نشان می‌دهد که چنین اهدافی (حتی اگر به آن نرسید) ارزش ریسک کردن و تلاش را دارد. در ادامه به سه دلیل برای این کار اشاره کرده‌ایم:

1 اهداف بزرگ باور ما نسبت به اتفاقات ممکن‌ را تغییر می‌دهند

هنگامی که اهداف بزرگی تعیین می‌کنید، برای رسیدن به آن برنامه بسیار خوب و منظمی می‌ریزید. البته در طول نیاز به خلاقیت و ریسک‌پذیری دارید تا بتوانید موفق شوید.

این همان ایده‌ای است که جیم کالینز و جری پورانس در کتاب Built to Last توضیح داده‌اند. آن‌ها درباره اهداف بسیار جاه‌طلبانه و بزرگ و در عین حال امکان‌پذیر کمپانی‌ها تحقیق کردند (شعار مایکروسافت که می‌گوید «یک کامپیوتر در هر میز در هر خانه» یکی از این اهداف محسوب می‌شود که در موفقیت کمپانی نقش مهمی داشته است).

هدف نویسندگان کتاب، این است که شما را وادار کنند تفکر کوتاه‌بینانه را رها کرده و بزرگ‌تر فکر کنید. ، وقتی چشم‌انداز شما وسیع‌تر شود فرصت‌هایی را خواهید دید که تا قبل از آن، قادر به مشاهده نبوده‌اید.

اهداف بزرگ

2 اهداف بزرگ شما را مجبور می‌کنند سریع‌تر آزمایش کنید و یاد بگیرید

تعیین اهداف بزرگ کمک می‌کنند یک سری از فرضیه‌ها و آزمایشات را انجام دهید و اشتباهاتی هم مرتکب شوید. همین اشتباهات ممکن است در آینده کارساز و تجربه‌ای که از آن کسب کرده‌اید، سودمند باشد. تجربه‌ای که از شکست در هدف بزرگ خود به دست آورده‌اید، ارزش بسیار زیادی دارد و قطعاً در انتخاب راه به شما کمک خواهد کرد.

مشاهده مقاله  5 درسی که از نطق گتیسبورگ لینکلن باید بیاموزید (1)

3 وقتی به سختی کار می‌کنید در بهترین حالت خود هستید

برخی عقیده دارند که وظایف اجباری و ضروری مثلاً کاری که باید در مدت زمان خاصی انجام شود، باعث می‌شود که چالش‌ها را از دیدگاه‌های متفاوتی بررسی کنیم.

روشی که در بسیاری از کسب و کارها استفاده می‌شود، تعیین محدودیت برای افراد تیم و کارمندان است. البته به اندازه کافی و نه در حدی که غیرممکن باشد. هنگامی که اهداف بزرگ برای آن‌ها تعیین شود، سعی می‌کنند بهترین تلاش و کار خود را ارائه کنند که در مواردی باعث رسیدن به موفقیت‌های بزرگی شده است.

موفقیت

رابطه هدف با انگیزه

بیشتر افراد سعی می‌کنند اول انگیزه به دست آورند و سپس هدف‌های خود را تعیین کنند. این کار غلط است و با شکست مواجه خواهد شد. پس ابتدا باید اهداف خود را تعیین کنید.

از هدف استفاده کنید تا انگیزه خود را بالا ببرید و عادت‌های خود را تغییر دهید. اهداف کمک می‌کنند به موفقیت شخصی برسید اما موفقیت حقیقی این است که بدون توجه به اینکه فردا چه اتفاقی می‌افتد، امروز تمام تلاش خود را به کار بگیرید.

انگیزه در واقع نیرو و انرژی لازم برای انجام یک فعالیت و پیشرفت شما در رسیدن به هدف است. انگیزه همان چیزی است که برخی افراد را صبح زود برای ورزش بیدار می‌کند و باعث می‌شود برخی دیگر تا نیمه‌های شب بر روی پروژه‌های خود کار کنند.

بهترن نوع انگیزه این است که واقعاً چیزی را بخواهید و برای آن مشتاق باشید. بسیار مهم است که به هدف خود علاقه‌مند باشید تا انرژی و انگیزه کافی برایتان ایجاد شود.

مشاهده مقاله  شهامت حرکت روبه‌جلو را داشته باشیم

 

 

 

هدف و پیشرفت در زندگی

قبل از تلاش برای پیشرفت در زندگی، باید تعدادی هدف تعیین کنید که می‌تواند کوتاه‌مدت یا بلندمدت باشد. بهترین کار این است که از روش هدف‌گذاری SMART (مخفف برای عبارت‌های خاص، قابل اندازه‌گیری، قابل دسترسی، واقع‌گرایانه و زمان‌دار) استفاده کنید.

هر زمان لازم بود می‌توانید اهداف خود را بروزرسانی کنید و مطمئن شوید که هنوز قابل دسترسی هستند.

مثلاً بگویید که «قصد دارم زمان دویدن استقامتی خودم را در شش ماه آینده تا 10 دقیقه افزایش دهم. برای این کار، باید هر هفته دو جلسه تمرین اضافی انجام دهم.»

یک هدف خوب باید ویژگی‌های ذکر شده را داشته باشد. داشتن هدف برای موفقیت در زندگی شخصی و کاری ضروری است اما تنها چیزی نیست که به آن احتیاج دارید. شما باید بتوانید روحیه خود را حفظ کنید و با اعتماد به نفس پیش بروید. اگر هدف را باور نکنید و برای آن شور و اشتیاق کافی نداشته باشید، پیشرفت و موفقیت نیز نخواهید داشت.

فرقی نمی‌کند در چه سنی هستید، پیشرفت در جنبه‌های مختلف زندگی، برای شما امکان‌پذیر است و می‌تواند شما را دوباره درگیر زندگی و خوبی‌هایش کند.

انگیزه در رسیدن به هدف

 

 

 

[تعداد: 2    میانگین: 4.5/5]
۵ Comments
  1. ناصر

    هدف باید اونقدر بزرگ باشه که آدم رو بترسونه
    این هدف هدفی هست که آدمو از خواب بیدار می کنه و انرژی حرکت میده

  2. زهرا

    تا خودمونو باور نکنیم به هیچی نمی رسیم
    باور مثل کلید آرزوهاست

    1. جواد غفاری

      درود بر شما دوست عزیز

  3. زهرا

    هدفهای بزرگ همراه خودشون انرژی حرکت هم میارند

  4. سارا ایزدی

    ممنونم
    استفاده کردم

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.