هوش کلامی خود را در ارتباط با دیگران به کمک این تاکتیک ها توسعه دهید

4 ۷۳۱

مغز پیچیده و تحلیلگر انسان بخش های متفاوتی دارد و توانمندی های مختلف آن تحت عناوین هوش هیجانی، هوش موسیقی شناسی و…شناخته می شود. مثلا افرادی که هوش موسیقی شناسی خوبی دارند توانایی مستقل و برتری نسبت به سایرین در درک آواها و صداهای اطراف خود دارند. شاید صدای به هم خوردن درب اتاق هم در ذهن این افراد مظمونی آهنگین را ایجاد کند و از آن بتوانند یک نوا جدید بسازند! برخی هم آن قدر از نظر هیجانی باهوش هستند و ظرفیت های وجودیشان بالا است که هیچ شکست و ناامیدی آن ها را از پا در نمی آورد. در میان انواع و اقسام این هوش ها هوش کلامی بیش از بقیه بحث برانگیز است؛ چون هر ثانیه از زندگی ما با ارگانی به نام زبان و توانایی خدادادی سخن گفتن گره خورده است.

تسلط بر استفاده آگاهانه از کلمات یا همان هوش کلامی مهم ترین مهارتی است که هر فرد در طول زندگی کسب می کند. پدر و مادر شما خیلی خوب به یاد دارند چه دورانی را صرف آموختن حروف و به کارگیری صحیح کلمات شما کرده اند. سرعت شما در شناخت دامنه گسترده زبان نشانگر میزان بهره مندی شما از هوش کلامی است. اما فارغ از یادگیری زبان بومی که یادگیری اصول آن مربوط به چند سال ابتدایی زندگی است ارتباط تخصصی کلامی با دیگران در حوزه کسب وکار نیازمند آموزش و تمرین و تکراری است که تا پایان عمر پایان نمی پذیرد.

در دانشگاه، محیط کار، ادارات و اماکنی که مستقیما نیازمند ارتباط موثر با دیگران هستید با این تاکتیک ها می توانید هوش کلامی خود را توسعه دهید.دانشگاه زندگی نیز در راستای آموزش سخنرانی و فن بیان در این زمینه کارگاه برگزار خواهد کرد.

تاکتیک های توسعه هوش کلامی

هوش کلامی فرآیندی مرتبط با مشارکت با دیگران، استفاده و یا دستکاری کلمات است. حتی اگر با دیگران هم صحبت نکنید اوقاتی را که در خلوت خود مشغول صحبت کردن هستید و در واقع با خودتان حرف می زنید هم مشغول بهره وری از هوش کلامی خود می باشید. اما هوش کلامی واقعا به چه دردی می خورد و کجا کاربر دارد؟

  1. گوش دادن و فراخوانی اطلاعات دریافت شده (مثلا دروسی که سر کلاس شنیده ایم)
  2. درک معانی کلماتی که به صورت کتبی می بینیم یا می شنویم
  3. حل مشکلات در زندگی اجتماعی به واسطه مهارت بحث و گفتگو
  4. مقایسه واژه ها و مفاهیم آن ها برای انتخاب بهترین آن ها
مشاهده مقاله  معرفی ابزارهای حمایتی در سخنرانی و نحوه به کارگیری آن‌ها (2)

تاکتیک های توسعه هوش کلامی

هوش کلامی؛ از بدو تولد تا پایان عمر

هوش کلامی و توانایی کودکان در انتخاب واژگان و به کارگیری صحیح کلمات آن قدر اهمیت دارد که در بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیای شرقی روان شناسان فعالیت های مختص پرورش این توانایی را در برنامه درسی آن ها در نظر گرفته اند.

اگر به دنبال تست هوش کلامی بچه ها هستید فرمان خاصی را به آن ها بدهید و ببینید چه طور آن را اجرا می کنند. کودکان بر اساس کیفیت اجرا این فرمان ها طبقه بندی می شود و اگر در فهم فرمان با مشکل رو به رو باشند تمارین خاصی برای آن ها در نظر گرفته می شود. به جز مدرسه دانشکده ها هم پر از کلاس های فن بیان و اصول سخنرانی است. افراد بالغ هم دقیقا مثل کودکان نیاز به کلاس های فن بیان و آموزش سخنرانی برای تقویت این بخش از هوش خود دارند.

تقویت و توسعه هوش کلامی

برخی از راه های بهبود هوش کلامی در ارتباط با دیگران را در ادامه می خوانید:

گسترش دایره لغات

اگر می شد همه ما یک لغت نامه کوچکی در جیب داشتیم و بلافاصله بعد از شنیدن لغات غریب از آن ها استفاده می کردیم آن گاه دایره لغات ما به مرور زمان آن قدر گسترده می شد که بعد از مدتی بدان بی نیاز شویم. البته لغت نامه های همراه در گوشی ها که به صورت اپلیکیشن ارائه می شوند ابزارهای ساده تر، کم حجم تر و جذاب تری هستند.

تاکتیک های توسعه هوش کلامی

وقتی که دایره لغات گسترده شود کم کم کاربرد لغات تغییر می یابند و لغتی مثل “برتری” در مصاحبات و کنفرانس ها جای خود را به لغت “رجحان” می دهد. این جانشینی تا حد زیادی روی بازخوردها و احترامی که دیگران برای ما قائل می شوند تاثیر می گذارد.

مشاهده مقاله  آماده‌سازی سخنرانی : جای‌گیری، تعیین ژست و تنوع صوتی

بخوانید و بخوانید!

در حالی که سرانه مطالعه در کشور ما به پایین ترین حد خود در سال های اخیر رسیده است و همه ما به نحوی درگیر دنیا مجازی و ارتباطاتی متفاوت از جنس ورق های کتاب شده ایم باز هم خواندن تنها مشکل گشا ما برای رفع ضعف های کلامی می باشد.

برای خواندن هر کتابی را انتخاب نکنید. دست روی کتاب هایی بگذارید که نویسندگان تحسین شده ای دارند و قلم های روان آن ها فن بیان ارتباط شما را قوی تر کنند. برای این که مطالعات هوش کلامی را قوی تر کند باید از تکنیک های زیر استفاده کنید:

تندخوانی: مهارت تندخوانی و گذر از واژه ها در حالی که ادراک کافی از معانی آن ها دارید به مرور زمان کمک می کند سرعت عمل شما در انتخاب آگاهانه و  درست کلمات بالا برود.

اسکن کردن متن ها: اسکن کردن یک مهارت اساسی در مطالعات متون مختلف است که به سرعت عمل کمک می کند. در این روش نگاهی گذرا به کل مطالب داریم و سعی می کنیم تنها بخش های کلیدی را از مطلب استخراج کنیم.

تاکتیک های توسعه هوش کلامی

اسکیم کردن: در اسکیم کردن بخش های اضافی را حذف می کنیم و جملاتی را به خاطر می سپریم که مهم تر هستند.

کلمات جدید را بقاپید!

در ابتدا مجله معروف Reader’s Digest یک جمله معروف و ثابت دیده می شود: خرج خواندن این مجله گسترش دایره لغات شما است! این جمله برای هر نوع کتاب و مجله ای که به تازگی می خوانید صدق می کند؛ چون شما در حال مطالعه شیوه نگارش، طرز فکر و استراتژی تازه ای در بیان کلمات هستید.

مشاهده مقاله  اهمیت خودآگاهی در موفقیت رهبران و مدیران

تاکتیک های توسعه هوش کلامی

در شناخت کلمات جدید باید نگاه تحلیلی داشته باشیم. فرض کنید مشغول مطالعه یک کتاب مرتبط با علم فلسفه هستیم و همان طور که می دانید داخل آن از چندین کلمه یونانی استفاده شده است. همین که بدانیم فیلو در زبان یونانی به معنای دوست و پسوند لوجو به معنای واژه است می توان معانی هزاران واژه یونانی دیگر را نظیر philanthropy ،philately،philharmonic و philosophy کشف کرد.

بنویسید، ویرایش کنید، دوباره بنویسید

پیام دادن در تلگرام یا نوشتن یک ایمیل ساده همه از تجربیات روزانه نوشتاری ما هستند. چه روی کاغذ افکارتان را می نویسید و چه در فضای مجازی و یا با تایپ کردن آن ها را ماندگار می کنید باید در طول نوشتن از خود بپرسید:

  • آیا می توانم منظورم را دقیقا آن طور که می خواهم برسانم؟
  • نگارش من برای دیگران قابل فهم است؟
  • آیا بهتر از این هم می توانم منظورم را بیان کنم؟

تاکتیک های توسعه هوش کلامی

بازی با کلمات

کلمات اسباب بازی رایگان، منعطف و سازگاری هستند که اگر در استفاده از آن دچار اشتباه شویم همیشه فرصت اصلاح و تعمیرشان را داریم. جدول حل کردن یکی از ابزارهای مناسب برای بازی با کلمات است. کلماتی که گاهی تصور می کنیم در حدس آن ها 99 درصد درست عمل کرده ایم اما در تقاطع با کلمات بعدی از انتخاب آن ها پشیمان می شویم.

تله های غیرکلامی در ارتباطات

به جز کلمات زبان بدن در طول سخنرانی و حرف زدن با دیگران، حالات چهره و احساساتی که در طول حرف زدن از خود نشان می دهید بخش های مهمی هستند که بی توجهی به آن ها تله بزرگی در ارتباط است. بخشی از هوش کلامی به همین موارد بستگی دارد که باید پیوسته توسط گوینده به آن ها توجه شود.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
۴ Comments
  1. مریم

    عالی بود

    1. جواد غفاری

      ممنون دوست عزیز

  2. واعظی

    ممنون از مطالب مفید و کاربردیتون

    1. جواد غفاری

      این لطف شماست

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.