اگر از پشت گوش انداختن کارها خسته شده اید حتما بخوانید!

0 ۳۰۶

کافی است یک سفر یا تعطیلات خاصی پیش آید؛ همین باعث می شود تا روالی که برقرار بود از بین برود و به اصطلاح پشت آدم باد بخورد! اصلا دیگر شروع کار برای انسان زجر آور می شود. با خود می گوییم: من همانی هستم که دیروز به سختی دل از کار می کندم و به خانه بر می گشتم؛ اما الان…اگر شما هم درگیر همین حس وحال هستید و فکر می کنید حوصله هر چیزی را جز کار کردن یا پیش بردن کارهای روزمره تان دارید تنها نیستید! خیلی از افراد مثل شما هستند که استراحت های کوتاه مدت آن ها را تقریبا از کار دلسرد می کند. در واقع مشکل پشت گوش انداختن کارها مسئله ای است که خیلی از ماها در طول عمر و در مقطع خاصی با آن درگیر می شویم.

پشت گوش انداختن یا عدم تمرکز صحیح روی کار ها دلایل مختلفی دارد. به گفته کارشناسان یک فرد فقط زمانی می تواند از انجام یک کار سر باز بزند و انجام آن را به زمان دیگری موکول کند که فاصله یا شکافی بین زمانی که قصد انجام کار را دارد با زمانی که واقعا می خواهد آن را انجام دهد به وجود آید. این شکاف هر چه که باشد فاصله بین خواستن و عمل کردن را زیاد می کند و نتیجه آن همان پشت گوش انداختن کارها یا تنبل بودن افراد می شود!

البته هر فردی که کار خاصی را پشت گوش می اندازد لزوما تنبل نیست. شناسه های زیادی وجود دارد تا بتوانیم سطح این بی تفاوتی را در خودمان ارزیابی کرده و سپس به دنبال بهترین راه برای برگشتن به روال قبلی باشیم. دانشگاه زندگی راهنما کاملی برای مبارزه با این مشکل که اتفاقا دغدغه همه ما می باشد گردآوری نموده است.

جلوگیری از پشت گوش انداختن کارها

جلوگیری از پشت گوش انداختن کارها

شما کارها را پشت گوش می اندازید؟در چه درجه ای از این حس انکار نسبت به کار و فعالیتتان قرار دارید؟ اگر این نشانه ها را دارید شما هم نیاز به یک کاردرمانی اساسی در دانشگاه زندگی دارید:

  • ساعات روز شما با کم اهمیت ترین کارهایی که در زندگیتان وجود دارد پر می شود
  • شما پیغام ها، ایمیل ها و سایر اعلاناتی که برایتان ارسال می شود را می بینید و می خوانید؛ اما حوصله ای برای رسیدگی به آن ها ندارید
  • مشغول انجام کار حساسی هستید و دقیقا در زمانی که نیاز به عکس العمل حرفه ای شما شدیدتر می شود شما به فکر تفریحاتی که هیچ گاه تجربه نکرده بودید می افتید!
  • هر روز لیست بلند بالایی از تمام کارهای عقب مانده تهیه می کنید اما امان از تنبلی! شما به هیچ یک از این کارها نمی توانید بر اساس اولویت واقعیشان رسیدگی کنید!
  • انسانی که کارها را پشت گوش می اندازد همیشه به دنبال بهترین زمان یا بهترین موقعیت برای پیش بردن کارهایش است. اما این زمان و موقعیت انگار هیچ وقت فرا نمی رسد!
مشاهده مقاله  اهمیت تعریف داستان در سخنرانی همراه با مثال کاربردی

جلوگیری از پشت گوش انداختن کارها

کشف بهترین راه برای جلوگیری از پشت گوش انداختن کارها بیش تر بستگی به دلیل این موضوع دارد. شخصیت و موقعیت خودتان را براندازه کنید و ببینید ریشه این واکنش شما در کار کردن به کدام یک از دلایلی که در ادامه برررسی می کنیم مربوط است؟

پشت گوش انداختن کارها به دلیل ترس از خراب کردن آن ها!

اگر این کار را به خوبی انجام ندهم چه می شود؟ انجامش به احساس خفت و حقارتی که بعد از باید تحمل کنم نمی ارزد! با انجام این کار قرار است چه گیر من بیاید که بخواهم خودم را برای انجام این کار به دردسر بیندازم؟

این سوالات یا توجیهاتی که هر فرد در ذهنش دارد یکی از بزرگ ترین عوامل در انجام دادن کارها است و گفته می شود چنین افرادی با مشکل پیشگیری از تمرکز کردن در کارها رو به رو هستند. روان شناسان بهترین راهکاری که برای حل این مشکل معرفی می کنند استفاده از تکنیک ارتقا تمرکز می باشد.

یک راه حل ساده!

اگر ترس از خراب کردن کارها مشکل اصلی شما برای پشت گوش انداختن کارها است شاید بهتر باشد به جای مرخصی گرفتن و دیر یا زود رفتن نظمی به کارهایتان ببخشید. رعایت نظم در امور یکی از بهترین راه ها برای عادت دادن خودتان به شرایط کاری یا تحصیلی است.

جلوگیری از پشت گوش انداختن کارها

پشت گوش انداختن کارها به دلیل عدم علاقمندی به کارها

چه کسی گفته است که شما حتما باید همان کاری را انجام دهید که دوست دارید؟ بهانه هایی مثل” من نمی توانم ورزش کنم” یا ” بیدار شدن ساعت 6 صبح برای من مثل مرگ است” را کنار بگذارید!

مشاهده مقاله  7 خوانی که برای درگیر کردن مخاطب با خود باید از آن عبور کرد

اگر نگاه مختصری به زندگی افراد مشهور و موفق داشته باشیم متوجه می شویم که بسیاری از نویسندگان، افراد نخبه و دانشمندان دنیا یا حتی سیاستمداران به خاطر آن اجباری که برای انجام کارها در ساعات خاصی در روز برای خود قائل شدند ( و نه علاقمندیشان) به موفقیت رسیدند!

این توصیه ها را جدی بگیرید!

این حقیقت را باید پذیرفت که در انجام کارهایی که به انسان محول می شود هیچ کسی غیر از خود فرد نمی تواند موثر باشد. در واقع تا ما نخواهیم کاری از کار پیش نمی رود و هر چیزی نیاز به اراده ما دارد.

جلوگیری از پشت گوش انداختن کارها

این چند توصیه انگیزشی را برای شروع کارهایتان و جلوگیری از پشت گوش انداختن آن ها جدی بگیرید!

موقع انجام هر کاری به دیگران فکر کنید!

گاهی کار کردن مخصوصا وقتی که منفعت شخصی در آن دخالت نداشته باشد مشکل می شود. پشت گوش انداختن کارها را می توان با یک تلقین روحی حل کرد: شما با کار کردن در واقع در حال کمک کردن به خودتان هستید!

از این رو توصیه می کنیم در کنار فکر کردن به خستگی و مسائلی که ممکن است فکر شما را در طول فعالیت به خود مشغول کند کمی به جنبه های مثبت کار توجه کنید.

بخش خیلی کوچکی از کار را شروع کنید!

وقتی که می بینید حوصله انجام یا تمام کردن پروژه ای را ندارید دست از کار نکشید. توصیه ما شروع بخش خیلی کوچکی از کار است. باور کنید همین که مثلا شما دستتان را به سمت کیبورد ببرید و شروع به تایپ کردن یا جستجو نمایید همه چیز به صورت خودکار انجام می شود! این معجزه زیاده خواهی و ترفند خودانگیزشی در انسان است!

مشاهده مقاله  با وجود اختلالات گفتاری یک سخنران همه فن حریف باشید!

خود را در معرض خطر قرار دهید!

وقتی که کارها باید در زمان خاصی انجام بپذیرند و روحیه آرام بیش از حد شما سرعت در انجام کارها را کم می کند بهتر است خودتان را در معرض خطر قرار دهید. اصلا بهتر است گاهی اجازه دهید این ترس و نگرانی به درونتان رخنه کند!

جلوگیری از پشت گوش انداختن کارها

کارهایی که به نحوی ریسک کردن هستند و شما را در معرض خطر قرار می دهند را انتخاب کنید. انجام کارهایی که ممکن است به ضررتان تمام شود را به راحتی رد نکنید. به جای پشت گوش انداختن کارها خودتان را در معرض انجام و پذیرش ریسک آن ها قرار دهید.

زمان خلق کنید!

سرتان شلوغ است؟ از وقت تماشا فیلم و تلویزیون بگذرید! از زمان گشت و گذار در شبکه های اجتماعی بکاهید و خلاصه با کم کردن تفریحات و زمان هایی که چندان ضروری نیستند زمان خلق کنید! این عبارت زمان خلق کردن را اکثر افراد موفق به کار می برند؛ چون ایمان دارند که زمان از دست رفتنی است!

در کارهای جمعی شرکت کنید!

آخرین راه حل ما برای افرادی که روحیه فعالی در انجام کارها ندارند شرکت در کارهای جمعی به جای پذیرش کارهای انفرادی است.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.