چرا باید دست از شکایت و اعتراض بردارید؟

0 ۱۹۲

چرا باید دست از شکایت و اعتراض بردارید؟

همه ما چند نفر را در اطراف خود می‌شناسیم که دائماً در حال شکایت و اعتراض به مسائل مختلف هستند. این افراد معمولاً شرایط موجود را ملامت می‌کنند و نقش خود را در نابسامانی و نارضایتی از زندگی، نادیده می‌گیرند و به شاکی بودن خود ادامه می دهند. ممکن است با چنین افرادی کار یا زندگی کنید، یا خودتان یکی از آن‌ها باشید. در ادامه با دانشگاه زندگی همراه شوید.

در گفتگویی که اخیراً با یک زن متاهل که مدت زیادی است ازدواج کرده داشتیم، او گفت که همسرش فردی بسیار شاکی است و از همه چیز انتقاد می‌کند. این زن، اخلاق و رفتار همسرش را به دوران کودکی وی مربوط می‌داند زیرا در این دوران، بیان احساسات و آزاد بودن در نمایش آن، موضوعی بود که مورد تشویق قرار نمی‌گرفت. او می‌گوید که همسرش در خانواده‌ای پر از افراد بدبین بزرگ شده است. بنابراین برای این زن سخت است که رفتارهای شاد و سرزنده خود را پنهان کند.

مردم بخاطر دلایل متعددی شکایت و اعتراض می‌کنند. استاد روان‌شناسی دانشگاه کلمسون یعنی رابین کووالسکی می‌گوید: «ما گفتگوهای خود را با مشاهدات منفی آغاز می‌کنیم به این دلیل که می‌دانیم؛ این موضوع واکنش‌های بیشتری را در مقایسه با مسائل مثبت، به سمت ما جلب می‌کند.»

حتی می‌توان در دنیای تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرد که شکایت و انتقاد به راحتی پخش می‌شود تا به گوش افراد دیگر برسد. در مواقعی این شکایت‌ها می‌تواند رابط و متحدکننده گروهی از افراد باشد که عقیده یکسانی دارند. مثلاً در مسائل سیاسی یا اصلاحاتی که در جامعه نیاز است. حتی اگر در حد تعمیر یک جاده باشد.

مشاهده مقاله  10 نوع از افراد سمی که شما باید تحت هر شرایط و به هر قیمتی از آن‌ها دوری کنید

اگر ببینیم که دیگران با ما هم عقیده‌اند، فکر می‌کنیم که نظرمان درست است و به کار خود ادامه می‌دهیم. شاکی بودن به ما اجازه می‌دهد خشم و مشکلات خود را به شکلی امن و قابل قبول از طرف اجتماع، بیرون بریزیم. خالی کردن این احساسات می‌تواند مفید باشد اما توجه کنید که شکایت و اعتراض ممکن است به یک عادت و حتی اعتیاد تبدیل گردد. بنابراین باید بسیار مراقب آن باشید.

به عنوان کسی که هنگام مشاهده بی‌عدالتی سعی می‌کند، خودی نشان دهد و صحبت کند، ترجیح می‌دهم به جای شیطانی جلوه دادن آنچه که دوست ندارم، بر راه‌هایی برای ایجاد تغییرات مثبت تمرکز کنم.

به کارها و تفکرات خود در طول روز توجه کنید. نخستین چیزی که پس از بیدار شدن از خواب به سراغتان می‌آید چیست؟ نگرانی است یا قدردانی از زندگی؟ آیا تصور می‌کنید امروز ممکن است چه مشکلاتی ایجاد شود؟ آیا از افراد دیگر در زندگی خود شاکی هستید و آن‌ها را عامل مشکلات می‌دانید؟

شاکی بودن

شاکی بودن بیش از حد برای سلامت شما ضرر دارد. مورد دیگری که باید به آن اشاره کنیم، این است که ما در دیگران انعکاسی از خودمان را مشاهده می‌کنیم، حتی اگر از رابطه میان خودمان و آن فرد، مطلع نباشیم.

شما باید سعی کنید از موضوعات دیگر شاکی باشید. مثلاً اینکه چرا سیگار را با هزاران ماده سمی وارد بدن خود می‌کنید. شکایت و انتقاد بعضی وقت‌ها به «چیزهایی که نمی‌خواهیم» اما همچنان درگیر آن‌ها هستیم مربوط می‌شود. به مثال‌های زیر توجه کنید:

  • نمی‌خواهم از مواد مخدر یا الکل استفاده کنم، اما ترک آن بسیار سخت است.
  • می‌خواهم وزن کم کنم اما نمی‌خواهم رژیم سخت بگیرم.
  • می‌خواهم سیگار را ترک کنم اما اکنون استرس زیادی دارم و نمی‌توانم این کار را انجام دهم.
  • می‌خواهم ازدواج کنم اما قصد ندارم سبک زندگی کنونی خودم را تغییر دهم.
  • می‌خواهم خانه مرتب و منظمی داشته باشم اما هر روز حوصله تمیز کردن آن را ندارم.

 

مشاهده مقاله  راه‌ هایی که به وسیله آنها به استقلال مالی می‌رسید

خیلی از مردم شبکه‌های اجتماعی را به عنوان ابزاری برای شکایت و اعتراض در نظر می‌گیرند و می‌دانند که برخی افراد از آن‌ها حمایت خواهند کرد. اما در نهایت، نتیجه خاصی مشاهده نمی‌شود. برخی امور از کنترل ما خارج هستند مثل وضعیت آب و هوا، ترافیک و تصمیماتی که افراد دیگر می‌گیرند. اما اگر می‌توانستیم تمرکز خود را بر روی کارهایی که از دستمان برمی‌آید قرار دهیم، خیلی خوب می‌شد. باید ببینیم که قادر به حل چه مشکلی هستیم و آن را عملی کنیم.

شکایت و اعتراض

نکات زیر را برای شکستن چرخه شکایت و اعتراض، به خاطر بسپارید و سعی کنید کنترل مغز خود را به دست بگیرید:

  • بر روی چیزهایی که می‌توانید کنترل کنید، متمرکز شوید مثل اخلاق و رفتار و اعمالتان.
  • ذهن خود را آرام کنید و کمی از افکار منفی دور شوید.
  • به چیزهای خوب در زندگی خود فکر کنید. به خانه و زندگی، خانواده، دوستان، روابط عاشقانه، کار، سلامتی، روحیه قوی و … فکر کنید.
  • تغییر مثبتی در زندگی خود به وجود آورید.

 

در نهایت، مقاله را با سخنی جالب از آنتونی جی دی‌آنجلو به پایان می‌رسانیم:

«اگر وقت این را دارید که درباره چیزی گله و شکایت کنید، پس در واقع وقت انجام کاری برای درست کردن آن را هم دارید.»

 

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.