چگونه عذرخواهی کنیم؟ عذرخواهی موثر

0 ۱۷۲

چگونه عذرخواهی کنیم؟

از این پنج نکته در مورد عذرخواهی به عنوان راهی برای پیش‌بردنِ رابطه‌تان و همچنین بستری برای رشد خودتان استفاده کنید.

بعضی از ما انسان‌ها از عذرخواهی کردن لذت می‌بریم. از این‌که به خودمان یا شخص دیگری اعتراف کنیم که اشتباهی کردیم، و یا کاری کردیم که به شخص دیگری آسیب رسانده لذت می بریم و احتمالاً آن شخص برای‌مان بسیار مهم است. اما این‌که یاد بگیریم چگونه عذرخواهی کنیم، نشانی از هوش و ذکاوت احساسی و توان در مدیریت آن‌ها است.

اگرچه این‌که بخواهیم قبول کنیم که از حد و حدودی مشخص تجاور کردیم یا متخلف قانونی شدیم و به اشتباه خودمان اعتراف کنیم و بخواهیم از راهی احساسی و صمیمی برای تعمیر و درست‌کردنِ آن وارد شدیم، واقعاً سخت است. اما با در نظر داشتنِ همین مسئله، از این نکات برای یادگیریِ یک عذرخواهی موثر و تعیمر یک رابطۀ آسیب دیده استفاده کنید.

عذرخواهی

  1. کار و عمل خودتان را از منظرِ شخصِ آسیب دیده بررسی کنید

اولین اشتباه باطنی‌ای که در این زمینه مرتکب می‌شویم، این است که به حس خودمحافظتی‌مان متکی می‌شویم _ این حس در واقع همیشه به دنبال راهی است که ما را از پذیرش کار اشتباهی که انجام داده‌ایم محافظت کند. اما ابتدایی‌ترین قدم در این راه این است که هرطور شده، این حس خودمحافظتی را کنار بزنیم. به جای آن، سعی کنیم تا حد و حدود ممکن بفهمیم که در وهلۀ اول، چرا امر مشقت‌بارِ عذرخواهی را به گردن گرفته‌ایم: احتمالاً چون فرد مورد نظر و رابطه‌تان برای شما اهمیت دارد. عمیقاً تلاش کرده تا زاویۀ دید فرد را درک کنید، و در همین حین، ممکن است نهایتاً عذرخواهی را امری ساده‌تر از پیش تلقی کنید.

  1. رک و راست بگویید که: (متأسفم)!

وقتی نهایتاً زمان آن فرا می‌رسد تا پیغام خود را به فرد مورد نظر برسانید، از طفره‌رفتن اجتناب کرده و مستقیم سرِ اصل مطلب بروید و بگویید که از این بابت متأسف هستید. پشیمانی خود را ابراز کنید. در لحن‌تان صمیمیت و خلوص را جلوه دهید _ ایده‌آل‌تر، این است که ندامت‌تان حقیقی باشد. همچنین، واضح و قابل اعتماد سخن بگویید؛ نقش و مسئولیت خودتان را در ایفای آسیب فراموش نکنید. در رابطه با ابراز پیشمانی راجع به اتفاقی که افتاد، مبهم و گنگ حرف نزنید. به جای آن، مستقیماً به او بگویید که به خاطر کاری که کردید متأسف هستید.

  1. احساس‌تان را به حد کافی (نه بیشتر) توضیح دهید و از آن به عنوان توجیه کارتان استفاده نکنید

این‌که در حین عذرخواهی بخواهید احساس خود را در قالب کلمات توضیح دهید، یک امر کاملاً طبیعی است. هیچ اشکالی هم ندارد، البته تا جایی که در آن افراط نکرده و کار خود را به سببِ آن توجیه نکنید. برای مثال، ممکن است بخواهید چنین چیزی بگویید: (من واقعاً به خاطر حرفی که به تو زدم متأسف هستم. به شدت عصبانی هستم، اما این نمی‌تواند توجیهِ کاری که کردم باشد…)

مشاهده مقاله  14 عبارتی که یک مرد هرگز نباید به همسرش بگوید. عبارات ممنوعه در زندگی مشترک

عذرخواهی

  1. درک خود را از تاثیر رفتار اخیرتان نشان دهید

زاویۀ دید شخص مورد نظر را درک کنید. واقعا سعی کنید خودتان را جای آن‌ها گذاشته و احساس‌شان را بفهمید. از این‌که این ماجرا را ابراز کنید نترسید _ این‌که سعی دارید تا جایی که می‌توانید، زاویۀ دید آن‌ها را درک کنید. مثلاً: (من واقعاً به خاطر حرفی که به تو زدم متأسف هستم. به شدت عصبانی هستم، اما این نمی‌تواند توجیهِ کاری که کردم باشد. فقط می‌توانم تصور کنم که شنیدنِ آن جملات از سمت من چقدر دردناک و توهین‌آمیز بوده است…)

  1. طلب بخشش کرده و میل‌تان برای تغییر اوضاع را نشان دهید

به معنی واقعی کلمه، هدف هر معذرت خواهی‌ای این است که رابطۀ آسیب دیده را ترمیم کرده و به سمت جلو حرکت کنید. ممکن است این نتیجه، بلافاصله عایدتان نشود، مخصوصاً اگر به فرد مورد نظرتان عمیقاً صدمه زده باشید. اما باید درخواست بخشش کرده و میل درونی‌تان برای تغییر را نشان دهید. برای مثال: (من واقعاً به خاطر حرفی که به تو زدم متأسف هستم. به شدت عصبانی هستم، اما این نمی‌تواند توجیهِ کاری که کردم باشد. فقط می‌توانم تصور کنم که شنیدنِ آن جملات از سمت من چقدر دردناک و توهین‌آمیز بوده است. قول می‌دهم تا روی کنترل احساساتم بیشتر کار کنم و دیگر چنین چیزهایی را به زبان نیاورم.)

و در آخر، شاید عذرخواهی کردن کار سختی باشد، اما اگر اخلاق درست و لحن و گفتار صحیح را بیاموزیم، می‌توانیم راهی برای ترمیم رابطه و گذرکردن از سوءتفاهمِ اخیر پیدا کنیم.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
مشاهده مقاله  چرا برآورده کردن انتظارات والدین گاهی کابوسی وحشتناک است؟

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.