چگونه نشانه‌های خودشیفتگی را در دیگران تشخیص می‌دهید؟

0 ۲۰۰

چگونه نشانه‌های خودشیفتگی را در دیگران تشخیص می‌دهید؟

افراد خودشیفته (یا Narcissist در زبان انگلیسی) رفتارهای خاصی را از خود بروز می‌دهند. یکی از ویژگی‌های بارز افراد خودشیفته این است که به احساسات دیگران اهمیتی نمی‌دهند و حس همدلی ندارند. لازم به ذکر است که بیشتر این افراد که دچار خودشیفتگی هستند خود را چنان نشان می‌دهند که انگار اهمیت زیادی برای خود قائل هستند اما این موضوع ناشی از حس عزت نفس پایین و عدم امنیت آن‌ها است. در ادامه با دانشگاه زندگی همراه شوید.

برخی اوقات به نظر می‌رسد در دنیایی زندگی می‌کنیم که مملو از افراد خودشیفته است. افرادی که خود را بسیار مهم‌تر از دیگران می‌دانند. مثلاً همکاری را در نظر بگیرید که همیشه از خودش تعریف می‌کند یا آن دوست مجازی که هر روز زندگی به ظاهر فوق‌العاده خود را در شبکه‌های اجتماعی به نمایش می‌گذارد.

اما سخت است که متوجه شویم این افراد تنها از عدم آگاهی رنج می‌برند یا مشکلات عمیق‌تری همچون خودشیفتگی دارند.

خودشیفتگی

دکتر رامانی دوروسلا که استاد روان‌شناسی در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا است و مدرک معتبر روان‌شناسی دارد؛ درباره ویژگی‌هایی که نشان می‌دهند یک فرد خودشیفته است؛ صحبت کرده که در ادامه آن‌ها را نوشته‌ایم.

دیگران را به خاطر مشکلاتشان سرزنش می‌کنند

یک ویژگی رایج خودشیفتگی در بین این افراد این است که هیچ وقت مسئولیت اشتباهات خود را بر عهده نمی‌گیرند. ممکن است هر کسی را سرزنش کنند و مقصر بدانند به جز خودشان. پس در مواجه با افراد، اگر با این ویژگی مواجه شدید، مراقب باشید.

 

حس همدلی در این افراد کم است

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز افراد خودشیفته این است که قادر نیستند به احساسات دیگران اهمیت بدهند و از این راه می‎توان بسیاری از این افراد را تشخیص داد.

مشاهده مقاله  آیا احساس تنهایی می کنید؟

 

همه چیز در ملاقات اول با آن‌ها فوق‌العاده به نظر می‌رسد

یکی از نشانه‌های اینکه شما با یک فرد خودشیفته ملاقات کرده‌اید، این است که در نگاه اول همه چیز در بهترین حالت به نظر می‌رسد و عالی است. توصیه من است، هرگاه دیدید در ظاهر همه چیز عالی است، دقت بیشتری به خرج دهید.

فرد خودشیفته

ممکن است به طرف مقابل خود خیانت کنند

افراد خودشیفته معمولاً مرزبندی روابط را جدی نمی‌گیرند، که باعث می‌شود وارد روابط دیگری شوند و طرف مقابل خود، به راحتی خیانت کنند.

 

کمبود اعتماد به نفس در این افراد دیده می‌شود

در اصل باید گفت که خودشیفته‌ها، اعتماد به نفس کافی ندارند و از نظر روان‌شناسی، نیازمند تعریف و تحسین فراوان هستند. آن‌ها بسیار جاه‌طلب و عاشق رقابت هستند و خیلی از افراد به اشتباه گمان می‌کنند که آن‌ها اعتماد به نفس بسیار بالایی دارند، در حالیکه واقعیت چیز دیگری است.

 

 

اگر کار خوبی در حق کسی انجام می‌دهند، انتظار تشکر بی‌انتهایی دارند

وقتی فرد خودشیفته برای کسی هدیه می‌خرد، انتظار دارد مقدار زیادی تشکر بشنود. این موضوع در محل کار نیز دیده می‌شود. مثلاً ممکن است کسی در کار به شما کمک کند و انتظار داشته باشد تا آخر عمرتان از او بابت این موضوع تشکر کنید!

 

فکر می‌کنند از هر نظر بالاتر و بهتر هستند

یکی ویژگی رایج در بین افراد خودشیفته این است که فکر می‌کنند بسیار مهم هستند و وجودشان بیشتر از دیگران اهمیت دارد. مثلاً نباید در فروشگاه مانند بقیه در صف بایستند. از این دسته موضوعات که آنان را جدا و بالاتر از دیگران نشان می‌دهد، نشانه خودشیفتگی است.

مشاهده مقاله  یک رابطه سالم دقیقاً چه شمایل و ویژگی‌هایی دارد؟

خودشیفتگی

 

هنگامی که به موفقیت می‌رسند، دوست دارند دیگران آن‌ها را تحسین کنند (به ویژه در شبکه‌های اجتماعی)

خودشیفته‌ها عاشق این هستند که همه دنیا به آن‌ها بگوید چقدر زندگی عالی و خوبی دارند. دوروسلا می‌گوید که این موضوع در شبکه‌های اجتماعی هم دیده می‌شود. برخی افراد درباره سفر فوق‌العاده خود به مکانی جذاب مانند هاوایی پست می‌گذارند یا از خانه بزرگ و مجللشان یا از ماشین گران قیمتشان. از هر چیزی که باعث شود خوب به نظر برسند، خوششان می‌آید و می‌خواهند دیگران هم آن را ببینند.

 

فکر می‌کنند دنیا فوق‌العاده بودن آن‌ها را نمی‌بینید

برخی از افراد خودشیفته، آسیب‌پذیر هستند و زود شرمنده می‌شوند و نظر دیگران بر رویشان اثر می‌گذارد.  حتی ممکن است بخاطر این موضوع افسرده شوند. دوروسلا می‌گوید این افراد معمولاً فکر می‌کنند که دنیا به آن‌ها بی‌توجهی کرده یا آن‌ها را از یاد برده است.

 

معمولاً بهترین پوشش را دارند

افراد خودشیفته، دوست دارند ظاهری بی‌نقص و بسیار عالی داشته باشند. آن‌ها بهترین کت و شلوارها و لباس‌هایشان را می‌پوشند و این ظاهر، بخاطر نیاز آنان به تحسین است. خیلی از افراد فکر می‌کنند هر کس که ظاهر خوبی دارد، کارهای خوبی هم انجام می‌دهد در حالیکه شاید اینطور نباشد.

 

معمولاً دستان خود را در هنگام عصبانیت مشت می‌کنند

افراد خودشیفته تمایل دارند که نظرات خود را با عصبانیت بیان کنند، به ویژه زمانی که آن چیزی که می‌خواهند را به دست نیاورند. اغلب خیلی عصبی هستند و اگر حساس هم باشند، این عصبانیت به این دلیل است که فکر می‌کنند رفتاری که لیاقتش را دارند، با آن‌ها انجام نشده است.

مشاهده مقاله  پیامدهایی که دوستی های قبل از ازدواج دارند

مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج را از ما بخواهید.

 

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.