کاربرد مکث در فن بیان و سخنرانی

0 ۶۳۶

کاربرد مکث در فن بیان و سخنرانی

شاید باورتان نشود یک مکث یا سکوت کوتاه هنگام صحبت کردن چقدر می تواند موثر واقع شود.  یک سکوت به موقع میتواند از کلمات هم قدرتمندتر باشد. اما کاربرد مکث در فن بیان و سخنرانی چیست ؟

با قدرت مکث, سخنرانی خود را حرفه ای تر کنید

فن و استراتژی استفاده از مکث در سخنرانی و مکالمه برای اثر گذاری بیشتر روی مخاطب و کلام قوی تر است. مکث به کلمات شما  قدرت و درام اضافه میکند . استفاده به موقع و درست از مکث نیز نوعی مهارت است و مانند هر مهارت دیگری با تمرین کردن می توانید این مهارت را پرورش دهید! مکث یک کلید کاربردی در ارتباطات سیاسی و کسب و کار است.

سخنرانی که کاربرد مکث در فن بیان و سخنرانی را خوب می داند به مخاطب سیگنال هایی ارسال میکند.

سیگنال هایی که می گویند :

* همه چیز تحت کنترل سخنران است.

* سخنران به اندازه کافی اعتماد به نفس دارد.

* سخنران به اندازه کافی به حرف هایی که میزند ایمان دارد.

* سخنران عجله ای برای پایان این مکالمه یا ارائه ندارد.

کاربرد مکث در فن بیان و سخنرانی

چند دلیل برای استفاده از مکث در فن بیان و سخنرانی:

مکث می تواند سرعت حرف زدن را کاهش دهد

بسیاری از سخنرانان سعی میکنید در کمترین زمان بیشترین حرف های ممکن را بزنند. در نتیجه سرعت صحبت کردن آن ها بسیار سریع می شود. اگر جزو افرادی هستید که سریع صحبت میکنید, در پایان هر جمله مکث کنید و نفس بکشید. هر جا که احساس کردید نیاز دارید تا نفس بکشید مطمئن باشید که شنوندگان شما نیز همین حس را دارند. اگر دیدید با مکث کردن بین هر جمله ممکن است مخاطبین احساس کنند شما حرفی برای گفتن ندارید یا ممکن است بین صحبت هایتان وارد شوند بین هر پاراگراف از سخنرانیتان مکث کنید. البته ما بین آن هم میتوانید جایی برای مکث پیدا کنید.

مشاهده مقاله  20 عاملی که باعث تضعیف فن بیان یک سخنران می شود

مکث به ما فرصت فکر کردن می دهد

گاهی اوقات اتفاق می افتد چیزی که قرار بود در جمله بعدی بگوییم را فراموش کنیم. به جای وحشت زده شدن، سکوت کنید و سعی کنید افکار تان را جمع کنید. این مکث به شما برای یاداوری مطلب بعدی کمک می کند .

در مورد اینکه مخاطبان فکر کنند شما مطالبتان را فراموش کرده اید نگران نباشید. اگر این صبر باعث شود شما ارائه تان را به نحو احسنت انجام دهید مخاطبین خیلی هم خوشحال می شوند که کمی  مکث کردید !

مکث کردن خیلی بهتر از گفتن کلمه ” اِ ” است

وقتی به یک سخنرانی جالب گوش میدهیم , چیزی که همه ما را آزار می دهد وقتی است که سخنران از کلمات پر کننده  مانند ” اِ “و “اووم” استفاده میکند.

 گاهی اوقات بکار بردن این کلمات نشانه ی استرس یا بی علاقگی سخنران است. سکوت یک پرکننده بسیار عالی است. بنابراین به جای استفاده از آن کلمات ” اذیت کن” از مکث استفاده کنید .

مکث می تواند به سخنرانی ما عمق، درام و بُعد اضافه کند

به آرامی و با مکث صحبت کنید تا مخاطبان تشنه ی شنیدن حرف هایتان شوند و با علاقه بیشتری به شما گوش دهند. زمانی که مکث کردید , با مخاطب تماس چشمی برقرار کنید. این کار اثر بیشتری روی درک مخاطب می گذارد. مکث و مدت زمان آن احساسات شما را از جمله غم، خشم، خوشحالی، و …  به مخاطب منتقل می کند.

 مکث به مخاطبان کمک می کند متوجه منظور شما شوند

اهمیت مکث هنگام حرف زدن مانند ویرگول و نقطه هنگام نوشتن است. مخاطبین متوجه می شوند کجا جمله تان تمام شد ,کجا جمله جدید شروع شد و غیره. در کل مخاطب راحت تر میتواند جملات شما را درک کند.

مشاهده مقاله  تکنیک های ارائه سمینار کارشناسی ارشد - شنوندگان را محو خود کنید!

بیشتر بخوانید| بیشتر بدانید : آموزش سخنرانی ، فن بیان ، دوره آموزش سخنرانی

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.