کاریزما در سخنرانی: آیا می‌توان فن کاریزما را در هر زمان آموخت؟

0 ۴۱۶

وقتی که سخن از کاریزما در سخنرانی به میان می‌آید اولین چیز یا کسی که بدان فکر می‌کنید چیست؟ ترفندهای بیل کلینتون در سخنرانی؟ نطق مارتین لوتر کینگ؟ فن بیان استیو جابز؟ تعریف شما از کاریزما چیست؟ فکر می‌کنید خودتان فردی کاریزماتیک هستید و می‌توانید با قوا کاریزما دیگران را به طرق مختلف مجذوب خود کنید؟

مطابق با منابع موجود، کاریزما توانایی انتقال مطالب به شیوه‌ای رویایی و جادوکننده است که مخاطب را مسحور می‌کند و او را جذب گوینده می‌نماید. کاریزما یکی از ویژگی‌های اساسی و ملزومات در فن بیان می باشد که نسبت به سخنرانی تمام‌شمول است و تمام موقعیت‌هایی که برای سخن گفتن پیش می آید نیازمند به کارگیری فن بیان و بهره مندی از ویژگی شخصیتی کاریزماتیک بودن دارد. کاریزما و کاریزماتیک بودن از اصول رهبری سخنرانی است که بسیاری از سخنرانان معتقدند موهبتی الهی است؛ اما بد نیست بدانید کاریزما فارغ از این که تا حدی به استعدادها و توانایی‌های ذاتی افراد مربوط می‌شود مهارتی است که در هر سنی و هر موقعیتی با پشتکار سخنران به دست می‌آید.

تکنیک‌هایی که در مطلب آموزشی امروز دانشگاه زندگی می‌خوانید مجموعه‌ای است کاربردی برای یادگیری و کسب مهارت کاریزما در سخنرانی تا پیاده‌سازی آن. امید است با تکنیک‌های رهبری کاریزماتیک پررنگ‌تر از قبل روی صحنه حاضر شوید.

کاریزما در سخنرانی: آیا می‌توان فن کاریزما را در هر زمان آموخت؟

محققان دانشگاه لوزان بعد از بررسی پدیده معجزه‌آسا کاریزما در سخنرانی به 8 تکنیک جادویی دست یافتند که برترین و شناخته‌شده‌ترین رهبران دنیا از آن‌ها استفاده می‌کنند. این ترفندهای شامل 6 تاکتیک کلامی و 3 تاکتینک غیرکلامی است.

مشاهده مقاله  بررسی معضل توهم شفافیت در سخنرانی و ترس سخنرانان (2)

کاریزما در سخنرانی

تکنیک‌های کلامی کاریزما در سخنرانی

بخش زیادی از کاریزما به واسطه گفتار افراد نمایان می‌شود. زبان بخش مهمی از فن بیان را تشکیل می‌دهد و بنابراین طبیعی است اگر بیش‌ترین تمرکز را روی این قسمت داشته باشیم.

اعتقادات اخلاقی خود را ابراز کنید

کاریزما و کاریزماتیک بودن در سخنرانی چیزی شبیه معجزه است. وقتی کسی در حین صحبت کردن ترکیب مناسبی از زبان بدن، حالات صورت و لحن و گفتار و کلماتی که با استعاره و ترکیبات ادبی خاص آمیخته شده باشند را داشته باشد معجزه ای به نام کاریزما اتفاق می افتد. اعتقادات اخلاقی هر فرد می‌تواند قوای کاریزما را در افراد تقویت کند. اگر مخاطبان متوجه پایبندی به اصول اخلاقی توسط شما شوند اطمینان می‌یابند که در هر کاری درست‌ترین روش را برمی‌گزینید.

احساسات گروه مخاطبان را بازتاب دهید

هر کسی می تواند کاریزماتیک باشد. در واقع کاریزما و کاریزماتیک بودن از بدو تولد وجود ندارد. انسان ها در طول زندگی در راه های مختلفی قرار گرفته و از افراد مختلفی کسب تجربه می نمایند. همان قدر که یک فرد می تواند کاریزما داشته باشد در یک آن می تواند کاریزما خود را از دست بدهد. در واقع کاریزماتیک بودن مقطعی است. آن چه که خوشحال کننده به نظر می رسد این است که افراد می توانند کاریزما را با خود آگاهی و تجربیاتی که در طول عمر به دست می آوردند در خود بسازند.

کاریزما در سخنرانی

یکی از ترفندهای کلیدی برای جذب کردن دیگران با فن بیان و یک گفتگو کاریزماتیک، گوش دادن به درددل آن‌ها است. مردم مایل هستند نقطه نظرات، مشکلات، پیشنهادات و مسائل خود را مطرح کنند و در عین حال از طرف مقابل خود همدردی ببینند.

مشاهده مقاله  نکاتی که انتخاب موضوع برای سخنرانی را ساده‌تر می‌کند

در طول یک سخنرانی به مشغله ذهنی مخاطبان خود بها بدهید و برای بیان نطقه نظراتشان میدان را باز بگذارید. سپس هنگام ارائه مطالب سخنرانی روی همین چالش‌ها و گفته‌ها تمرکز کنید.

انتظارات خودتان و دیگران را از همه چیز بالا ببرید

افرادی که به دنبال بنا نهادن کاریزما هستند نظیر یک میدان مغناطیسی یا آهنربا عمل می کنند. این افراد می دانند از چه راهی وارد شوند تا حرف هایشان جهت گیری فکری کسی را عوض کند یا بهتر از آن کسی را با آن ها همراه سازد.

کاریزما در سخنرانی

در تعیین اهداف برای خودتان شجاعانه عمل کنید و از این که انتظاراتتان در آینده برای خودتان یا شنوندگان دور از دسترس یا بعید باشد ابایی نداشته باشید.

به مخاطبان خود اطمینان و اعتماد به نفس بدهید

مهارت های بین فردی فقط به سخن گفتن خلاصه نمی شود؛ همان طور که فن بیان خیلی گسترده تر از صحبت کردن است. در مرور اصول کاریزما و کاریزماتیک بودن در فن بیان ما با مبحثی فراتر یعنی تسلط گوینده بر فضا و زمان رو به رو هستیم. یکی از این فاکتورها القای اعتماد به نفس و اطمینان به مخاطبان برای دستیابی به اهداف است. به مخاطبان خود اطمینان دهید که قطعا به اهداف و چشم‌اندازهایی که مطرح کرده‌اید می‌رسند.

کاریزما در سخنرانی

داستان‌سرایی کنید و به نقل‌قول متوسل شوید

داستان‌هایی که در زندگی واقعی رخ داده‌اند، داستان‌هایی که حقیقت دارند و از کلیشه‌های داستان‌هایی که همیشه شنیده‌ایم خارج شده‌اند و در عین حال حاوی پیام‌های عبرت‌انگیز و مرتبطی هستند را برای کسب مهارت کاریزما در سخنرانی انتخاب کنید.

مشاهده مقاله  فن بیان در برابر توهین - خود را در برابر توهین دیگران تجهیز کنید!

با استفاده از تضاد، روی مفاهیم تاکید کنید

تضاد در سخنرانی یکی از راه‌های ساده برای پررنگ کردن مفاهیمی است که نسبت به سایر بخش‌ها اهمیت بیش‌تری برای ما دارند.

تکنیک‌های غیرکلامی کاریزما در سخنرانی

به جز گفتار، بخش‌های زیادی در ظاهر شما از جمله حرکات و ژست‌هایتان وجود دارد که قطعا از دید مخاطب پنهان نمی‌ماند.

حرکات طبیعی در طول سخنرانی داشته باشید

طبیعی بودن حرکات بدن در عین همخوانی با کلماتی که به زبان می‌آورید از اصول ابتدایی کاریزما در سخنرانی می‌باشند. سخنران باید روی تمام حرکاتی که ممکن است ذره‌ای بابت استرس و هیجانات لحظه‌ای متزلزل شود دقت داشته باشد.

کاریزما در سخنرانی

با حالات چهره صحبت کنید

احساسات خود را با حالات گونه‌ها، چشم و به طور کلی چهره خود بیان کنید

به صدای خود جنب و جوش بدهید

به ولوم صدا، تن صدا، سرعت سخن گفتن و الحان خود را با مکث و توقف‌های مختلف در سخنرانی تنوع بدهید. جنب و جوش ایجاد شده در صدا به ایجاد کاریزما در سخنرانی و فن بیان شما کمک می‌کند.

[تعداد: 1    میانگین: 4/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.