کنترل سرعت حرف زدن خود را در سخنرانی ها به دست گیرید!

2 ۲,۰۲۵

همیشه برای رگبار کردن کردن دیگران به سلاح نیاز نداریم. آیا می دانستید ما انسان ها قادر هستیم با زبان هم یکدیگر را رگبار کنیم و به صورت متقابل زیر بارش رگبار بقیه آزرده خاطر شویم؟ گفته ها و ناگفته های ما در طول حرف زدن بیش از این که فکرش را بکنیم منجر به درگیر کردن مخاطبان می شود. احساس رضایت ما، احساس شکایت ما، اوضاع روحی و حالات جسمی ما همه و همه از اجزا و ارکان سخنرانی ما مشخص می شوند. یکی از این ارکان سرعت حرف زدن ما می باشد. سرعتی که گاه بالا می رود، گاه پایین می آید و گاه به صفر می رسد و ما در یک وقفه چند ثانیه ای با خود خلوت می کنیم!

در میان ابهاماتی که ممکن است ذهن شما و خیلی از خوانندگان این مطلب را فرا گرفته باشد سرعت حرف زدن یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که احتمالا هنوز هم پاسخ شفافی برای تنظیم آن نگرفته اید. مثلا حتما تا کنون از خودتان پرسیده اید بهتر است آرام صحبت کنیم یا این که با تند حرف زدن به مخاطب انرژی بدهیم. یا این که کنجکاو بوده اید بدانید چه طور می توانید این سرعت را هنگام حرف زدن کنترل کنید.

در این مطلب تلاش شده است هر نیازی که در زمینه کنترل سرعت حرف زدن داشته باشید را پوشش دهیم. تنها کافی است این مطلب را تا پایان دنبال کنید.

نحوه کنترل سرعت حرف زدن در سخنرانی ها

ساده ترین و پیش پاافتاده ترین روشی که برای سنجش سرعت حرف زدن به ذهن می رسد تخمین یا سنجش سرعت بیان کلمات در هر دقیقه است. روشی که نتایج حاصل از آن بر حسب wpm یا تعداد کلمات بر دقیقه بیان می شود.اما چه طور؟

نحوه کنترل سرعت حرف زدن در سخنرانی ها

برای سنجش سرعت ابتدا باید یک بار متن سخنرانی را ترجیحا در یک نرم افزار واژه پرداز درج کنید تا بتوانید در نهایت تعداد کاراکترها را مشاهده نمایید. در طول ارائه متن سخنرانی، از اطرافیان بخواهید زمان سخنرانی را دقیقا با دقیقه شمار ثبت کنند. حالا با تقسیم تعداد کاراکترها به کل دقایق، می توان سرعت حرف زدن را محاسبه نمود. البته راه های دیگری هم وجود دارد!

مشاهده مقاله  تقویت فن بیان و غلبه بر ترس از سخنرانی به سبک وارن بافِت

محاسبه سرعت  با واحد تعداد سیلاب ها در هر دقیقه

روش دیگری که خیلی دقیق تر می تواند ما را به جواب برساند بررسی سیلاب ها می باشد. همان طور که می دانید هر کلمه از تعداد سیلاب یا بخش تشکیل شده است. سیلاب ها در زبان فارسی همان هجا ها هستند که البته جدا کردن آن ها از هم به اندازه زبان انگلیسی ساده نیست. پر واضح است که واژه ها سیلاب های مختلفی دارند و نمی توان برای تمام کلماتی که به کار می بریم یک میانگین در نظر بگیریم. به دو جمله زیر دقت کنید:

  • ملک بی دین باطل است و دین بی ملک ضایع
  • طالب علم عزیز است و طالب مال ذلیل

جمله اول از نظر هجایی طولانی تر از از جمله دوم در زبان فارسی می باشد. فرض کنید می خواهید این دو نمونه را وسط سخنرانی بیان کنید. در صورتی که سرعت بیان کلمات هر دو جمله در هر دقیقه با هم برابر شد یعنی احتمالا شما در بیان جمله اول سریع تر از حد استاندارد عمل کرده اید و لازم است از سرعت خود بکاهید!

نحوه کنترل سرعت حرف زدن در سخنرانی ها

سنجش سرعت حرف زدن در کم تر از سه ثانیه

بهترین راه برای تمرین و تکرار جهت تنظیم سرعت حرف زدن این است که بخشی از یک متن با تعداد واژگان مشخص را انتخاب کنید، خودتان زمان بگیرید و سپس با استفاده از روش های معرفی شده سرعت را محاسبه کنید. اما یک اشکال کوچک در این روش وجود دارد!

مهم ترین اشکال این است که شما در تمرین و تکرار در حال خواندن یک متن هستید. متنی که در اتاق خالی و خلوت خوانده می شود و احتمالا هم ولوم صدای شما بالاتر است؛ انگار که مشغول گویندگی خبر هستید! این در حالی است که ما هنگام حرف زدن معمولا این صبر و شکیبایی را نداریم و اتفاقا ولوم صدا هم پایین تر است. به همین دلیل معمولا سرعت واقعی در حرف زدن از تمرین و تکرار به این روش بالاتر خواهد بود.

مشاهده مقاله  3 راه برای این که از راه سخنرانی کسب درآمد کنید

نحوه کنترل سرعت حرف زدن در سخنرانی ها

بنابراین توصیه ما این است که این پروژه را مقابل مخاطب واقعی و هنگام ارائه یک سخنران واقعی پیاده کنید!

استاندارد سرعت حرف زدن برای هر سخنران

مسلما تعیین یک استاندارد یا میانگین مشخص برای سخنرانی به عوامل مختلفی از جمله زبان و موقعیت سخنران بستگی دارد. با این حال اگر بخواهیم حاشیه نرویم و یک رقم دقیق تعیین کنیم باید این کار را بر اساس طول مدت سخنرانی ها انجام دهیم.

در بررسی تجربی که ما بین سخنرانی های 6 تا بیست دقیقه ای و به صورت میانگین سخنرانی های 10 دقیقه ای با موضوعات متعدد و متفاوت، ابزارهای متنوعی که در سخنرانی استفاده شده و وقفه هایی که به هر دلیل پیش آمده است، داشتیم متوجه شدیم که به صورت متوسط برای سخنرانی ها با طول مدت زمان زیر، سرعتی که معرفی شده است بهتر می باشند:

  • سخنرانی های نه دقیقه ای: سرعت متوسط 162 کاراکتر در هر دقیقه
  • دو سوم از سخنرانی هایی که در مرز نه تا بیست دقیقه قرار می گیرند به صورت میانگین سرعتی برابر با 154 تا 163 کاراکتر در هر دقیقه دارند.

نحوه کنترل سرعت حرف زدن در سخنرانی ها

عوامل موثر بر سرعت حرف زدن سخنرانان حرفه ای

فاکتورهای زیادی سرعت سخنوری ما را تحت تاثیر قرار می دهد:

  1. سرعت نرمال حرف زدن شما در جمع: این سرعت زاییده وراثت شما، فرهنگ خانوادگی، لهجه و تاریخچه زبانتان است.
  2. عصبی بودن یا استرس زیاد هنگام حرف زدن: هنگام عصبانیت و زمانی که اضطراب زیادی را متحمل شده اید احتمالا کنترل سرعت حرف زدن دشوار باشد. طبیعی است در چنین مواقعی تند حرف بزنید و در عین حال همواره از طرف افرادتان برای کم کردن سرعت حرف زدن تذکر بگیرید!
  3. ستوه روانی: اگر خسته هستید یا فکر می کنید خستگی قبل در تِن شما باقی مانده است طبیعی است که به خاطر کمبود انرژی با بی حوصلگی خیلی آرام حرف بزنید و در این بین هم با اختلالات گفتاری در فن بیان خود رو به رو شوید!
  4. پیچیدگی کلمات: اگر واحد سنجش سرعت سخنرانی کلمات بر دقیقه هستند و واژگان پیچیده ای را برای حرف زدن انتخاب می کنید باید انتظار کاهش سرعت حرف زدن خود را داشته باشید.
  5. پیچیدگی متن سخنرانی: جملات طولانی تر و ترکیبی که حاوی اصطلاحات خاص و تخصصی باشند به مکث در طول سخنرانی نیاز دارند. هر چند که این مکث باعث طولانی تر شدن سخنرانی شما می شود از دید مخاطب دلچسب است.
  6. مکث کلامی: حتی لا به لا کلمات هم می توان یک مکث کوچک ایجاد کرد. این مکث ها در هر صورت برای مخاطب مفید می باشند.
  7. وقفه های اضافی توسط سخنران: هر زمان که شما برای مشاهده یک کلمه خاص به یادداشت های خود نگاه می کنید، برای دیدن یک تصویر در اسلایدها سرتان را می چرخانید یا به خاطر جا به جایی در صحنه کمی راه می روید تا حدی از سرعت صحبت کردن خود کاسته اید.
مشاهده مقاله  چگونه با کودک خود صحبت کنیم؟

نحوه کنترل سرعت حرف زدن در سخنرانی ها

صحبت کردن؛ تندتر تر یا کندتر؟

در نهایت و برای جمع بندی باید گفت همه چیز به شما بستگی دارد؛ اما با وجود تمام عوامل مرتبط، اگر سرعت شما بین 133 تا 188 کلمه در دقیقه باشد یعنی سخنران متعادلی هستید که خیلی خوب می تواند کنترل حرف زدنش را به دست گیرد!

توصیه می کنیم قبل از تمرکز روی سرعت به دو فاکتور شفافیت (تلفظ مناسب، فهم درست مطلب) و مدیریت پیچیدگی (ساده سازی کلمات) توجه کنید.

[تعداد: 2    میانگین: 3/5]
۲ Comments
  1. آراز

    در نهایت و برای جمع بندی باید گفت همه چیز به شما بستگی دارد؛ اما با وجود تمام عوامل مرتبط، اگر سرعت شما بین ۱۳۳ تا ۱۸۸ کلمه در دقیقه باشد یعنی سخنران متعادلی هستید که خیلی خوب می تواند کنترل حرف زدنش را به دست گیرد!
    سرعت بین ۱۳۳ تا ۱۸۸ “کاراکتر” صحیح است.

    1. mm
      سید جواد غفاری

      مرسی از شما دوست عزیز

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.