رمز و راز گوش دادن فعال و تمرین های لازم برای دستیابی به آن

4 ۹۷۰

از قدیم گفته اند کم و گوی و گزیده گوی چون دُر. بزرگان ما بیش از کم سخن گفتن روی بیش تر گوش دادن تاکید داشته اند. به قول آفریقایی زبان ها اگر می خواهی عاقل شوی بنشین و گوش کن! هزار و یک ضرب المثل و داستان در تاریخ نقل قول شده است که نشان می دهد چه قدر شنونده بودن مهم است و نشانه تفکر بیش تر کم صحبت کردن می باشد. اما آیا همه ما وقتی که خاموش می شویم و فرصت حرف زدن را در اختیار دیگران قرار می دهیم واقعا مشغول گوش دادن به حرف های آن ها هستیم؟ سکوت واقعا همیشه نشانه توجه و تمرکز ما روی سخنان دیگران است یا احتمال دارد که افکار ما هم موقع حرف زدن دیگران به دوردست ها منحرف شود و بالکل هوش و حواسمان را از دست دهیم؟ از آن جایی که قطعا شما هم در چنین موقعیتی قرار گرفته اید مفهوم تازه گوش دادن فعال در فنون بیان و ارتباط با دیگران مطرح می شود که شناخت آن از ضروریات زندگی ما خواهد بود.

حتما شما هم تجربه کرده اید اوقاتی را که زمزمه های اطرافتان را بشنوید اما در حقیقت روح و جسم شما جای دیگر باشد. یا این که شنونده بحثی بوده اید که در واقع هیچ عکس العملی در شما ایجاد نکرده و شما را به فکر کردن فرو نبرده است. این حالت منفعل کاملا ارادی نیست. گاهی ما می خواهیم شش دانگ حواسمان را به مطلبی که عرضه می شود بدهیم اما انگار غرق دنیا دیگری می شویم که برای ذهنمان جذاب تر است. متخصصان برای رفع این محدودیت ذهنی با تمارین گوش دادن فعال سعی دارند گوش و ذهن را با هم هماهنگ کرده و شنونده را یک شنونده تحلیل گر و فعال تبدیل نمایند.

گوش دادن فعال رمز و رازی دارد که دانشگاه زندگی به صورت اختصاصی در این پست این اسرار را با شما در میان می گذارد.

مشاهده مقاله  معرفی استارتاپ خود با سخنرانی جذاب و فن بیان قوی

ترفندهای گوش دادن فعال

گوش دادن فعال همان طور که از نامش مشخص است یعنی گوش دادنی که با برقراری ارتباط و تعامل با طرف مقابل همراه باشد. به این ترتیب گوش دادن با شنیدن تفاوت زیادی پیدا می کند. به صورت کلی اهداف گوش دادن فعال به دیگران در بند های زیر خلاصه می شود:

  1. ما گوش می دهیم تا یاد بگیریم
  2. ما گوش می دهیم تا اطلاعاتی از اطراف خود کسب کنیم
  3. ما گوش می دهیم تا یاد بدهیم
  4. ما گوش می دهیم تا لذت ببریم

ترفندهای گوش دادن فعال

به گفته محققین انسان ها حتی بدون توجه به اطراف خود قادر هستند بین 25 تا 50 درصد حرف هایی که می شنوند را در ذهنشان ثبت کنند. بنابراین مهارت گوش دادن فعال برای ارتباط با رئیس، مشتری یا همکاران در محیط کار بسیار ضروری است؛ چون این افراد خیلی خوب حرف های شما را به ذهن می سپارند.

یک گوش و هزار حواس!

بر خلاف تصور ما گوش دادن فعال مهارتی یگانه و منحصر به توانایی شنوایی ما نیست. گوش شما در این فرآیند در حکم یک ابزار چندگانه ای است که همزمان چندین حواست شما را کنترل می کند. بنابراین منظور از گوش دادن فعال نه فقط حرف هایی که از دهان دیگران خارج می شوند بلکه نگاه و زبان بدن آن ها هم بخش هایی هستند که با گوش دادن فعال متوجه آن ها می شویم.

نشانه های گوش دادن فعال

قبل از این که خودتان بخواهید با گوش دادن فعال به اهدافتان برسید بهتر است با استفاده از نشانه های گوش دادن فعال ببینید مخاطبان شما واقعا در حال گوش دادن به شما هستند یا فقط تظاهر به گوش دادن می کنند؟

ترفندهای گوش دادن فعال

نشانه های غیرکلامی

در بحث نشانه های غیرکلامی مردم سعی دارند احساسات و واکنش های خود را از راه هایی غیر از سخن گفتن ابراز کنند. مثلا:

مشاهده مقاله  فنون تقویت حنجره برای داشتن صدایی قوی در سخنرانی

لبخند

لبخند زدن بیش از این که نشانگر احساس خوشی در ما باشد مهر تاییدی است بر حرف های دیگران. ترکیب لبخند زدن و ارتباط چشمی در طول حرف زدن انگیزه ای برای ادامه بحث خواهد بود.

ارتباط چشمی

هر چند که ارتباط چشمی در نظر بسیاری از مردم نشانگر توجه تمام و کمال است اما برای افراد خجالتی و کم حرف این نگاه ها حکم مرگ را دارد! از این رو باید ارتباط چشمی را با ویژگی های شخصیتی مخاطبان تنظیم کنیم.

حالت ایستادن

این حالت در واقع پیام های بین فردی را رد و بدل می کند. پیام هایی که نشان دهنده خرسندی فرد از مکالمه یا بی تفاوتی او می باشد. از نشانه های گوش دادن فعال تکان دادن سر و تکیه دادن آن روی دست ها یا متمایل شدن او به سمت جلو و عقب هنگام نشستن است.

ترفندهای گوش دادن فعال

منعکس کردن

بازتاب حالات صورت مخاطب در چهره یا اعمال شنونده از نشانه های خوب گوش دادن او خواهد بود. اگر در حال تعریف یک واقعه ناگوار هستید یا احیانا موضوعی شما را ناراحت کرده است در صورت عدم مشاهده احساس همدردی یا دلسوزی دیگران و مشاهده بی تفاوتی آن ها می توان به این نتیجه رسید که مخاطب در حال انجام هر کاری غیر از گوش دادن است!

حواس پرتی

شنونده فعال مدام به ساعت خود نگاه نمی کند. کسی که در حال گوش دادن فعال است به در و دیوار خیره نمی شود و با بند کیف خود بازی نمی کند!

نشانه های کلامی

سوال و جواب کردن

شنونده فعال با سوال کردن درباره جزئیات قضیه نشان می دهد که حواسش را کاملا در اختیار شما قرار داده است.

شفاف سازی

وقتی کسی در حال گوش دادن فعال باشد با مطرح کردن مسائلی سعی دارد اشتباهات خود را برطرف سازد و مسئله را کاملا روشن سازد.

مشاهده مقاله  ترفندهای پشتیبانی از ایده برای ماندگار کردن سخنرانی

ترفندهای گوش دادن فعال

چه طور به مهارت گوش دادن فعال برسیم؟

چشم تو چشم شدن

وقتی که نگاه های دیگران به هم دوخته شود حتی اگر حواس شما اصرار داشته باشند به سمت دیگری بروند باز هم وجدان شما قبول نمی کند نسبت به حرف های دیگران بی تفاوت باشید. از این رو توصیه می کنیم با چشم تو چشم شدن و مدام نگاه کردن به دیگران از سرگردانی حواستان خودداری کنید.

سیر و سفر ذهنی با کلمات

اگر ناخودآگاه حواستان سر کلاس به پنجره، صندلی ها یا در و محیط بیرونی منحرف می شود این بار مشکل را از داخل حل کنید! کافی است برای گوش دادن فعال هر کلمه ای که بر زبان جاری می شود را یک بار خودتان در ذهن مرور کنید. این کلمات شما را از خواب ملایمی که ممکن است هر لحظه بدان فرو بروید و دوباره برخیزید بیدار می کند.

ترفندهای گوش دادن فعال

تعامل روشن فکر مآبی

داوری و قضاوت سرگرمی روز همه شده است. از شروط مهم گوش دادن فعال روشن فکر مآبی و تعامل فارغ از هر گونه قضاوت می باشد. در این راه بهتر است “جمله قاپ” نباشید! جمله قاپ ها کسانی هستند که به بخشی از سخنان افراد توجه می کنند بدون این که بخش های دیگر را به عنوان مکمل آن در نظر داشته باشند. بنابراین بهتر است اجازه دهیم سخنان دیگران تمام شود و سپس با دید بازتری به کل جملاتی که شنیده ایم واکنش نشان دهیم.

خودداری از تقطیع سخنان دیگران

گاهی این قدر بی حوصله می شویم که کلام دیگران را با جمله هایی نظیر جملات زیر قطع می کنیم:

  • اهمیتی نمی دهم چه فکر می کنی!
  • وقت ندارم حرف هایت را بیش از این بشنوم
  • آخر این حرف ها مشخص است!

برای گوش دادن فعال به دیگران باید صبور تر باشیم.

ترفندهای گوش دادن فعال

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
۴ Comments
  1. م ن

    از مقالتون لذت بردم.

    1. جواد غفاری

      سپاسگزارم

  2. نگین

    به خصوص اون قسمتی که گفتین نباید صحبت بقیه رو قطع کنیم عالیه

    1. جواد غفاری

      ممنون از توجهتون

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.