6 گام برای شروع سخنرانی با یخ شکنی مخاطبان

0 ۷۴۴

دیدار اول همیشه پرتنش و پراضطراب است. ترس از قضاوت شدن، از آشنایی با گروه جدیدی که هیچ شناختی از روحیات و افکار آن‌ها نداریم، از رویارویی با چالش‌هایی که برای مقابله با آن‌ها آمادگی نداریم و هزار و یک ترس دیگر. اصلا همیشه شروع هر کار دشوار است و پشت سر گذاشتن آن مثل پشت سر گذاشتن سربالایی تندی است که از پی آن سراشیبی شیرینی در انتظار ما است. شروع سخنرانی هم مثل همین سربالایی تندی است که ممکن است هرگز تجربه رویارویی با آن را نداشته‌ایم؛ خصوصا اگر آمادگی قبلی برای رویارویی با چالش‌های آن نداشته باشیم. اگرچه راه قطعی برای حذف کامل این بخش از سخنرانی وجود ندارد اما با یخ شکنی مخاطبان می‌توان تا حد زیادی تنش‌های این مسیر را کاهش داد.

یخ‌ شکنی اصطلاح معروف و نام‌آشنایی برای علاقمندان فن بیان و سخنرانی است و شامل تمام فعالیت‌هایی می‌شود که به کاهش هیجان و تنش‌های شروع سخنرانی کمک می‌کند.

اگرچه قبلا تکنیک‌های یخ شکنی در سخنرانی را در دانشگاه زندگی مورد بررسی قرار داده‌ایم و از این نظر منابع خوبی در سایت موجود است اما این مطلب از منظری دیگر به یخ‌شکنی در ابتدای سخنرانی می‌پردازد. به امید این که شروع سخنرانی هم همانند سایر بخش‌های آن برای سخنرانان فعال در این عرصه دلچسب و هیجان‌انگیز باشد.

یخ شکنی مخاطبان

6 گام برای شروع سخنرانی با یخ شکنی مخاطبان

به طور کلی یخ شکنی مخاطبان با سه هدف کلی دنبال می‌شود:

معرفی سخنران توام با صمیمیت بیش‌تر

یخ شکنی خود شما است؛ چیزی درباره خود شما و نه مخاطبان. مطلبی درباره زمینه حرفه‌ای، علایق، زندگی شخصی، تحصیلات و سایر مواردی که برای ایجاد یک گفتگوی دوطرفه به ایجاد صمیمت بیش‌تر کمک می‌کنند.

مشاهده مقاله  همه چیز برای این که استاد سخنرانی در تظاهرات شوید!

غلبه بر ترس از صحبت کردن در جمع‌های بزرگ

شکستن یخ دیگران در دورهمی‌ها شاید در ابتدا ساده به نظر برسد؛ اما فرآیند پیچیده‌ای می‌شود وقتی که سخنران درگیر ترس از سخنرانی در جمع‌های کوچک و بزرگ هم باشد.

اگر شما هم به دنبال غلبه بر ترس از سخنرانی هستید یخ شکنی را فراموش نکنید. با این ترفند به جای ام، اهوم و حرف‌های بی‌معنی پرتکراری که مابین کلمات به کار می‌برید به مخاطبان خود نزدیک‌تر خواهید شد.

تعیین نقاط ضعف و قوت سخنران در طول سخنرانی

با استفاده از یخ شکنی مخاطبان در طول سخنرانی بسیاری از نقاط منفی و مثبت در فن بیان سخنران هویدا می‌شود. در واقع با این ترفند سخنران سطح خود را بهتر می‌شناسد و تلاش می‌کند از این مرحله پیشرفت کند.

یخ شکنی مخاطبان

شروع یخ شکنی مخاطبان با تکنیک‌های ساده

در مرحله‌ی یخ شکنی هیچ کسی از شما انتظار ندارد نظیر یک سخنران حرفه‌ای به نطق جدی، رسمی و از پیش برنامه‌ریزی شده‌ای بپردازید که بدون کم و کسر باشد. در مقابل یخ شکنی یک گفتگوی صمیمی و گرم دوطرفه است که اگر سخنران حواس‌جمع باشد می‌تواند ادامه روند سخنرانی را ساده‌تر کند.

زمانبندی در یخ شکنی

زمانبندی در سخنرانی اهمیت زیادی دارد و یخ شکنی به تبع آن از قوانین خاصی تبعیت می‌کند که زمانبندی بخشی از آن است. زمان استاندارد برای یخ شکنی مخاطبان حدود 6 دقیقه است. شاید به نظر این زمان طولانی باشد و تصور کنید مطلب کافی برای پر کردن این زمان ندارید؛ اما به مرور زمان و همین که در یخ شکنی مخاطبان خود مهارت پیدا کنید وقت کم می‌آورید و آرزو می‌کنید بیش از این زمان در اختیار داشتید!

مشاهده مقاله  تیپ‌های رایج سخنرانی و راه‌های توسعه موضوع آن‌ها با مخاطبان

یخ شکنی مخاطبان

استفاده/ عدم استفاده از یادداشت در یخ شکنی

در طول یخ شکنی هم نظیر استفاده حرفه‌ای از یادداشت‌ها در طول سخنرانی، می‌توان به یادداشت‌ها تکیه کرد. در واقع هیچ قانونی برای استفاده یا عدم استفاده از یادداشت‌هایی که برای به خاطر سپردن مطالب به شما کمک می‌کنند وجود ندارد.

انتظار چرچیل بودن در یخ شکنی نداشته باشید!

قبلا در تحلیل فن بیان وینستون چرچیل به نکات ریز و جالبی اشاره کردیم که بعد از مطالعه آن حتما متوجه شدید چرا چرچیل تا این حد در سخنوری معروف شده است. اما شما به عنوان یک سخنران مبتدی، نیمه‌حرفه‌ای و حتی حرفه‌ای نباید انتظار چرچیل بودن را در یخ شکنی از خودتان داشته باشید. خصوصا که یخ شکنی فرآیند اولیه سخنرانی است و قرار نیست در این مرحله خیلی سیاستمدار باشید و با برنامه حرکت کنید.

یخ شکنی مخاطبان

تنظیم بلندی صدا در یخ شکنی

یکی از آثار استرس و هیجان زیاد سخنران من من کردن و بالا و پایین آوردن صدا به صورت ناگهانی در طول سخنرانی است. اگرچه در آموزش تنظیم صدا در سخنرانی تاکید کرده‌ایم که تغییر بلندی صدا یکی از ملزومات سخنرانی است اما در یخ شکنی به ریتم متعادل و ثابتی نیاز داریم که خیلی بالا و پایین نشود.

شروع یخ شکنی با شوخ‌طبعی

اگر فرد شوخ طبعی هستید و یا در این زمینه برای برقراری ارتباط با افراد مهارت کافی دارید یخ شکنی مخاطبان را از همین مسیر شروع کنید. یکی از راه‌های کاهش تنش‌های ناشی از استرس در شروع سخنرانی همین شوخ‌طبعی است که اگر روی آن تمرکز کنید بسیاری از موانع موجود را از خاطر می‌برید. شاید یک تکنیک هوشمندانه شروع سخنرانی با یک شوخی خودخواهانه باشد که حتی می‌‌تواند با ستایش خودتان همراه باشد. شاید در ابتدا کسی با شوخی‌های شما همراهی نکند؛ اما ناامید نشوید!

مشاهده مقاله  از به کار گرفتن این جملات در مسیر سخنرانی بپرهیزید!

یخ شکنی مخاطبان

خودداری از عذرخواهی از مخاطبان

یخ شکنی در ابتدای سخنرانی قرار دارد و طبیعی است اگر در رویارویی با یک جمع متفاوتی که با آن‌ها غریبه هستیم دچار گرفتگی زبان، لکنت و حتی من من کردن شویم. در چنین مواقعی سخنران ناخودآگاه بعد از خطاهای اتفاقی خود از مخاطبان عذرخواهی می‌کند؛ اما باید بدانید که عذرخواهی در سخنرانی معمولا کاربردی جز پررنگ کردن اشتباهات یا نقاط ضعف ندارد. مهم‌تر این که بسیاری از سخرانان متوجه خیلی از خطاهای سخنران در طول سخنرانی نمی‌شوند!

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.