تاثیر گذاری بر مخاطب در سخنرانی

0 ۵۲۸

تاثیر گذاری بر مخاطب در سخنرانی

مهمترین اهداف یک سخنران حرفه ای در سخنرانی , اطلاع رسانی، الهام بخشی  و البته تاثیر گذاری بر مخاطب است. واقعیت این است که اگر بخواهید ارائه و یا سخنرانی تان بیشترین تاثیر را روی مخاطبین بگذارد باید بتوانید آن ها را سرگرم و شگفت زده کنید.

تاثیر گذاری بر مخاطب در سخنرانی
تاثیر گذاری بر مخاطب

در این مقاله به بررسی اصول مفید و مورد نیاز برای تاثیر گذاری بر روی مخاطب هنگام سخنرانی می پردازیم:

ساده و روان صحبت کنید

سعی کنید ارائه خود را با ساده ترین روش انجام دهید. به اصل مطلب بپردازید. جملات پیچیده، کلمات مبهم و استفاده زیاد از آمار و ارقام باعث می شود مخاطب دلزده شود. به طور حتم در این شرایط مخاطبین خیلی زود خسته می شوند و یا حتی می خوابند. اگر هنگام سخنرانی ساده و روان صحبت کنید، مخاطبان راحت تر می توانند مطالب را درک کند و نیاز به تحلیل کردن سخنانتان نخواهد داشت.

از تصاویری استفاده کنید

به قول کنفوسیوس : ” آنچه را می‌شنوم، فراموش می‌کنم. آنچه را می‌بینم، به خاطر می‌سپارم. آنچه را انجام می‌دهم، درک می‌کنم “. قطعا سخنرانی که در آن از تصاویر استفاده شده را نمی توان با سخنرانی ساده ای که در آن تنها ابزار سخنران “صحبت کردن” است مقایسه کرد. تصاویر تاثیر زیادی روی مخاطب می گذارد. بنابر این در سخنرانی هایتان حتما از تصاویر، انیمیشن ها، نمودار، گراف و یا حتی اشیاء استفاده کنید تا بتوانید منظورتان را واضح تر بیان کنید و بر ذهن مخاطب تاثیر بیشتری بگذارید.

تماس چشمی با تک تک مخاطبین

مشاهده مقاله  آماده‌سازی سخنرانی : جای‌گیری، تعیین ژست و تنوع صوتی

بدترین دشمن یک سخنران, اسکن و سرسری نگاه کردن به مخاطبین است. در اصول اولیه آموزش سخنرانی ,ارتباط چشمی با مخاطب اهمیت بسزایی دارد. اما ارتباط چشمی اصول خودش را دارد. شما باید به تک تک مخاطبین نگاه کنید و وقتی مطمئن شدید نگاهتان می کند به آرامی به نفر بعد نگاه کنید. در سخنرانی هایی که مخاطبین زیادی دارد نگاه کردن به مناطق مختلف (صندلی های مخاطبین) همین اثر را دارد, زیرا هر یک از افرادی که در آن ناحیه نشسته اند احساس می کنند شما به آن ها نگاه میکنید.

داستان بسازید

اگر بخواهید مقدار زیادی از اطلاعات را بدون هیچ زمینه ای به مخاطب انتقال دهید, سخنرانی خسته کننده ای خواهد داشت. در عوض، یک داستان بسازید.داستانی که مخاطبین شخصیت های اصلی آن باشند. (به ویژه قهرمانان داستان). یادتان باشد حتما داستان مرتبطی بسازید. مخاطبان تنها به داستان ها و ایده که کاملا مربوط به سخنرانی باشد گوش خواهند کرد. ابتدا در نظر بگیرید چه نتیجه ای از داستان می خواهید بگیرید سپس آن را بسازید.

چشمان مخاطب را باز کنید

سعی کنید برای تاثیر گذاری بر مخاطب درباره یک واقعیت تکان دهنده، یک بینش شگفت آور و یا یک چشم انداز منحصر به فرد صحبت کنبد. به این ترتیب راحت تر می توانید پیامتان را به مخاطب منتقل کنید و آن ها را سرحال نگه دارید.

هرگز از روی اسلاید نخوانید

مخاطبان خودشان می توانند اسلاید ها را بخوانند اگر از روی از اسلایدهای خود بخوانید نه تنها سخنرانی حوصله سر بری خواهید داشت بلکه ممکن است مخاطبین در دلشان حرف ها نا خوشایندی هم بهتان بزنند! دیگر خود دانید.

مشاهده مقاله  راهنما کاربردی آنالیز مخاطبان پیش از شروع سخنرانی

زمان اجرای مراسم سخنرانی

زمان اجرای مراسم سخنرانی شما تاثیر زیادی در اثر گذاری شما روی مخاطب دارد. از اجرای سخنرانی در آخرین روز کاری هفته، قبل از وقت ناهار و روز قبل از تعطیلات اجتناب کنید.

آمادگی برای پاسخگویی به سوالات

 اگر اجازه می دهید که مخاطبین پس از پایان سخنرانی سوالاتشان را مطرح کنند. سعی چند جواب قانع کننده برای سوالات احتمالی در آستین داشته باشید.

 

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.