وقتی همسرم عزت نفس پایین دارد، باید چه کنم؟

0 ۵۱۳

وقتی همسرم عزت نفس پایین دارد، باید چه کنم؟

داشتن یک همراه و شریک زندگی که عزت نفس پایین دارد، می‌تواند موضوعی آزاردهنده باشد مخصوصاً زمانی که آن افراد درباره خود و توانایی‌هایشان مطمئن نیستند. در ادامه همراه دانشگاه زندگی باشید و این نکات را به کار بگیرید تا بتوانید عزت نفس شریک خود را افزایش دهید.

از شریک زندگی خود تعریف کنید

هر زمان که این شانس را به دست آوردید، نزد دوستان و خانواده خود از شریک زندگی‌تان تعریف کنید و فرقی هم نمی‌کند که او همراه شما باشد یا حاضر نباشد. این موضوع به شدت کمک می‌کند که عزت نفس شریک شما بالا برود و علاوه بر آن، مزیت‌های دیگری هم دارد. در واقع باعث می‌شود جایگاه شریک شما نزد خانواده و دوستان‌تان بالاتر رود. بنابراین آن فرد به احساس خوبی درباره خودش، دست می‌یابد.

از شریک زندگی خود تعریف کنید

هوای او را در هر شرایطی داشته باشید

این موضوع که بتوانید همیشه هوای شریک خود را داشته باشید، در بالا بردن اعتماد به نفس بسیار اساسی و مهم است. شما باید به او قول دهید که همیشه دوستش خواهید داشت و از او حمایت می‌کنید. خیلی مهم است که بتوانید به شریک خود عشق بورزید و قبولش کنید.

 

به جای «تو» از «من» استفاده کنید

به کار بردن «من» در یک رابطه می‌تواند بسیار تاثیرگذار و حیاتی باشد. منظور این است که به جای سرزنش کردن شریک زندگی، احساسات خود را درباره مسائل بیان کنید. برای مثال می‌توان گفت «من بخاطر مشکلات حساب بانکی‌مان نگران هستم» یا «اگر بودجه‌ای مشترک برای پرداخت قبوض کنار بگذاریم، من کمتر نگران می‌شوم». همان‌طور که مشاهده کردید در این جملات از «من» استفاده شده بود اما اگر بخواهید شریک‌تان را سرزنش کنید چنین جملاتی به کار خواهید برد که باعث عزت نفس پایین می‌شوند: «تو خیلی پول خرج می‌کنی» یا «تو داری همه دارایی ما رو هدر می‌دی»

مشاهده مقاله  ارزیابی اصولی و نقد سازنده با استفاده از تکنیک ساندویچ

 

تحسین کنید

سعی کنید همیشه شریک خود را در موقعیت‌های مختلف، تحسین کنید. اگر شریکتان از ظاهر یا پوشش خود گله‌مند و ناراضی است، به او بگویید که خیلی خوب به نظر می‌رسد. این تحسین کردن، تاثیر مناسبی بر نگرش آن‌ها خواهد گذاشت. به دنبال هر چیزی که درباره شریکتان دوست دارید، باشید. حتی اگر این موارد دستاوردهای کوچکی باشند، اشکالی ندارد و مهم این است که احساسات خود را به زبان آورید. ممکن است کمی زمان ببرد اما تحسین افراد، تاثیر مثبتی بر روحیه و عزت نفس آن‌ها خواهد داشت.

همسرتان را تحسین کنید

عصبانی نشوید

برخی اوقات دشوار است که با چنین فردی (فردی با عزت نفس کم) زندگی کنید. به جای عصبانی شدن از دست آن‌ها، بر روی نقاط قوتشان تمرکز کنید. اگر نشان دهید که بخاطر عزت نفس پایین و اینکه شریکتان به خودش باور ندارد، عصبانی هستید، ممکن است تاثیر مخربی بر روی او بگذارید. به طوریکه این احتمال وجود دارد آن فرد فکر کند که به اندازه کافی خوب نیست.

 

به حرفشان گوش دهید

هرگز پس از شنیدن سخنان شریکتان درباره خودش، او را مورد قضاوت قرار ندهید. فقط گوش کنید. شاید کاملاً متوجه منظور آن‌ها نشوید اما همین گوش دادن، می‌تواند بسیار ارزشمند باشد و باعث شود که آن‌ها احساس امنیت و حمایت کنند. قرار نیست با آن‌ها هم عقیده باشید، فقط کافی است که تمام توجه خود را به طرف مقابل اختصاص دهید و اجازه دهید آزادانه سخن بگوید.

به همسرتان گوش کنید

مراقبت سخنان خودتان باشید

افرادی که از مشکل عزت نفس پایین رنج می‌برند، می‌توانند بسیار شکننده و احساساتی باشند. بنابراین زمانی که سخنان منفی می‌شوند، روحیه خود را از دست می‌دهند. حتی کوچک‌ترین چیزهایی که می‌گویید، می‌تواند معنا و مفهوم دیگری برای این افراد داشته باشد. پس باید حواستان باشد که قبل از سخن گفتن، فکر کنید زیرا ممکن است از حرف‌هایتان برداشت دیگری کنند که در نهایت به رابطه شما صدمه بزند.

مشاهده مقاله  غلبه بر ترس از شکست خوردن

 

شرکت دادن این افراد در فعالیت‌ها

سعی کنید شریک خود را در فعالیت‌های مختلف با خود و دوستانتان، شرکت دهید. اگر می‌بینید که در فعالیت‌ها شرکت نمی‌کنند ممکن است بخاطر این باشد که دلشان می‌خواهد اما از عملکرد خود مطمئن نیستند. از آن‌ها حمایت کنید و مشوق‌شان در این راه باشید.

 

شخصیت دفاعی آن‌ها را بپذیرید

ممکن است شریک زندگی شما بیش از حد احساساتی و دفاعی باشد. این موضوع برای فردی که عزت نفس کم دارد، کاملاً عادی است. این افراد معمولاً زمانی که حس کنند به نحوی مورد حمله قرار گرفته‌اند و طرف مقابل دارد ارزش آن‌ها پایین می‌آورد، به سرعت واکنش نشان می‌دهند. پس این موضوع را بپذیرید و بدانید که شریک شما، احساسات شکننده‌ای دارد. حالت دفاعی فقط برای این است که آسیب‌پذیری خود را جبران کنند. شما به عنوان شریک زندگی، می‌توانید به طرف مقابل کمک کنید تا عزت نفس خود را بهتر کند.

[تعداد: 1    میانگین: 1/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.