راه‌هایی جدید برای انجام بهتر کارها

1 ۳,۱۲۲

همه می‌توانند خلاق باشند

شاید شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که بارها و بارها از کنار کلمه ” تفکر خلاق ” به سادگی گذشته و با خود اندیشیده‌اید: «مگر من دانشمندم یا می‌خواهم اختراعی بکنم و پروژۀ بزرگی را انجام بدهم که بخواهم بدانم تفکر خلاق چیست و چه کاربردی دارد».

اشتباه اکثر ما این است که فکر می‌کنیم تفکر خلاق و یا به زبان ساده‌تر خلاقیت، ویژۀ قشر خاصی از افراد جامعه است که قصد انجام کارهای بزرگ و جدید را دارند و بدرد ما نمی‌خورد. لذا بهتر است ابتدا با مفهوم تفکر خلاق بیشتر آشنا شویم و بعدا قضاوت نمائیم که آیا به کارمان می آید یا نه.

تفکر خلاق و خلاقیت

تفکر خلاق چیست؟

تفکر خلاق بدین معنی است که سعی نمائید با استفاده از قدرت تفکرتان از روش‌های کارآمدتر و جدیدتری  برای انجام بهتر کارهای خود استفاده کنید. ( کشف راههای جدید برای انجام دادن بهتر کارها)

با توجه به تعریف فوق متوجه می‌شویم که استفاده از تفکر خلاق می‌تواند هر نوع کار و فعالیتی از کارهای شخصی یک فرد عادی گرفته تا  کارهایی که جمعی از متخصصین بر روی پروژه ای خاص انجام می دهند، را دربرگیرد. بنابراین در صورتی که مهارت  استفاده از قدرت خلاقیت را در انجام کارهای روزمره به دست آوریم، می‌توانیم با انجام دادن بهتر کارها نتایج خوبی را کسب کنیم.

 

راهکارهای ارایه شده در این مقاله می تواند در پرورش قدرت خلاقیت شما و بالا بردن آن مفید واقع شود.

  1. خودتان را باور داشته باشید.

ایمان داشته باشید که می‌توانید فردی خلاق باشید. در واقع اکثر شما بدون اینکه متوجه باشید، بارها از خلاقیت خود در انجام دادن امور روزمره استفاده کرده اید ولیکن به آن آگاهی نداشتید.

مشاهده مقاله  عزت نفس و ۴ گام اساسی برای رسیدن به آن

آیا شلوارهای کوتاهی را که شلوارک شده اند پوشیده‌اید؟ آیا غذاهای به اصطلاح «من در آوردی» مادرتان را که در هیچ منوی آشپزخانه‌ای پیدا نمی‌شود خورده‌اید؟ قدری به کارهای خودتان فکر کنید. قطعا مواردی از خلاقیت و تفکر

ابتکار را در بین آنها خواهید یافت. پس برای تقویت هر چه بیشتر خلاقیت، خودتان را بیشتر باور داشته باشید.

باور خود

  1. سعی کنید کارها و فعالیت‌های خود را به شیوه‌ای دیگر انجام دهید.

روش جدید دیگری برای اجرای آنها پیدا کنید. اکثر ما کارهای‌مان تکراری و از روی عادت شده است. با خود بگوئید برای نتیجۀ بهتر با چه روش دیگری می‌توانم همین کار را انجام بدهم. اگر کارها را همیشه با یک روال انجام بدهید حتی اگر بهترین باشید، پیشرفت نخواهید کرد.

در آشپزی، انجام کارهای خانه و سایر کارهای شخصی و شغلی همیشه در جستجوی راه بهتری برای انجام دادن کارها باشید. از ذهنتان کار بکشید. قرار نیست همان لحظه راه بهتری پیدا کنید. اگر شما قصد پیدا کردن راه جدید را داشته باشید، مطمئن باشید که دیر یا زود به نتیجه خواهید رسید. عادتها را کنار بگذارید.

  1. در انجام دادن کارها از کمک فکری خلاقیت دیگران حتی کودکان هم استفاده کنید.

انتقاد پذیر باشید و از تجارب دیگران برای یافتن راه‌های ابتکاری جهت انجام دادن بهتر کارها استفاده کنید.

تفکر خلاق کودکان

  1. به اشیا و وسایل اطراف خود با دقت نگاه کنید.

قطعا هر وسیله ای جهت انجام کار خاصی طراحی شده است، ولی شما با خود بگوئید چه کار دیگری می‌توانم با آن وسیله انجام بدهم. مثلا در برخی نقاط دنیا از بطری‌های پلاستیکی نوشابه‌ها و آب‌های معدنی برای درست کردن قایق و یا خانه‌های مسکونی استفاده می‌کنند که ابتکار جالب و مفیدی هست.

  1. تجربه کسب کنید.

استیو جابز مدیرعامل شرکت اپل، کارآفرین و ایده پرداز خلاق معتقد است که هر چقدر در انجام کاری تجربۀ بیشتری داشته باشید و یا بیشتر به کارها و نحوۀ انجام آنها فکر کنید، از خلاقیت بالاتری در انجام امور برخوردار خواهید شد.

  1. خیال‌پردازی کنید.

خیال‌پردازی و فکر کردن به راه‌های نامعقول برای انجام دادن کارها می‌تواند خلاقیت شما را بالا ببرد. از راه‌حل‌های عجیب نترسید قرار نیست که همۀ راه‌حلها را بصورت عملی بکار ببرید. شاید کسی که جاروبرقی را اختراع کرد، فرد تنبلی بود که در خیال خود ماشینی را تصور می کرد که تمامی آشغالها را با یک هورت به داخل شکمش می‌کشد و او دیگر نیازی به جارو و خاک‌انداز ندارد.

مشاهده مقاله  استرس کسانی که بیرون از خانه کار می‌کنند و چگونگیِ رفعِ آن

خیال پردازی

  1. ترسو نباشید. از تغییر نترسید. افرادی که شجاعت تغییر را نداشته باشند حتی اگر بهترین باشند باز هم پس از مدتی عقب خواهند ماند. گوشی‌های موبایلی که استفاده می کنید هر روز در حال تغییر و بهتر شدن هستند.

 

با توجه به نکات فوق درمی یابیم که خلاق بودن ویژه ی افراد خاص و کارهای بزرگ نیست، بلکه در همۀ کارها چه کوچک و چه بزرگ می‌تواند منجر به نتایج مثبتی گردد. با خلاق بودن قدرت حل مسائل و مشکلات افزایش می‌یابد.

فردی که مهارت خلاق بودن را در خود پرورش داده است به هنگام رویارویی با مشکلات بجای تسلیم شدن و زانوی غم در بغل گرفتن، شروع به تفکر دربارۀ مشکل می‌کند و سعی می‌کند روشهای جدیدی برای برخورد با آن مشکل پیدا کند و این یعنی موفقیت. تفکر خلاق می‌تواند یکی از سلاح‌های نیرومند شما هنگام مواجه با مشکلات باشد، پس خود را برای رویارویی با مشکلات مسلح کنید با سلاح: “تفکر خلاق” موفق باشید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
1 Comment
  1. حسین

    الکس آزبورن (Alex Osborn) که به عنوان پدر طوفان فکری شناخته می‌شود، در کتاب فوق‌العاده‌ی خود به نام «تخیل عملی» نزدیک به ۷۵ سؤال خلاقانه مطرح کرد تا خواننده را به ایده‌پردازی تشویق کند. خواندن این کتاب می‌تواند بسیار مفید باشد، ولی برای شروع می‌توانید از ۶ سؤال کلی استفاده کنید:

    چرا؟
    کجا؟
    کِی؟
    چه کسی؟
    چه چیزی؟
    چطور؟

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.