پیامدهایی که دوستی های قبل از ازدواج دارند

0 ۲۹۳

پیامدهایی که دوستی های قبل از ازدواج دارند

دورنما و زوایای دیدِ شما نسبت به یک ازدواجِ شاد و موفق، بیشتر از این‌که به همسرتان وابسته باشد، به اطرافیان‌تان گره خورده است. به طور مثال، هرچه افراد بیشتری برای مشایعت در مراسم ازدواج‌تان حاضر شوند، نشانۀ بیشتری برای دعای خیر در ازدواج شما وجود دارد. اما هرچه‌قدر که قبل از ازدواج رابطه‌های جدی داشته باشید یا انسانهای بیشتری به زندگی عاطفی شما راه یافته باشند یا دوستی های قبل از ازدواج بیشتری داشتید، بدین سان کم‌تر از ازدواج‌تان خوشنود و راضی خواهید بود.

در گزارش تازه‌ای که از پروژه‌ی ازدواج در دانشگاه ویرجینیا به گوش رسیده است: (این‌که چگونه تجربیاتِ قبل از ازدواج می‌توانند بر زندگیِ زناشویی افراد بالغِ عصر حاضر تأثیر بگذارد؟) این مسئله را به خوبی پوشش می‌دهد و همچنین به این موضوع رسیدگی می‌کند که این تصمیمات و تجربیات چگونه می‌توانند به ازدواجِ آینده‌ی شما کمک کرده و یا صدمه بزنند.

به گفتۀ دکتر گلنا کی رودس، پرفسور روان‌شناسِ دانشگاه دنور و همچنین دستیار دبیرِ این تحقیق در این باره اظهار می‌کند که افرادی که شرکای جنسی بیشری داشته‌اند یا با افراد بیشتری در یک محل سکونت گزیده‌اند _ مقصود، رابطۀ عاطفی است _ گویی که کیفیت ازدواج پایین‌تری نسبت به سایر افراد دارند. او می‌گوید که این تجربیات می‌توانند در برخی عرصه‌ها مانند همکاری یا تقسیم وظایف سودمند باشند، اما به طور کلی کیفیت ازدواج را کاهش می‌دهند.

در اثنای این تحقیق و همچنین همکاری‌هایی که از اقصی نقاط کشور و همچنین دانشگاه‌ها و دانشکده‌های معبتر روان‌شناسی داشته‌اند، به این نتیجه رسیدند که افراد مصمم در این حوزه، علاوه بر تصمیمات، رفتار و اخلاقیات مصممتری را نیز از خود بروز می‌دهند.

دوستی های قبل از ازدواج

یافته‌ها

عناوینِ اصلی تحقیق پیامدهای دوستی های قبل از ازدواج: در میان نتایج، این مسئله به شدت شایان ذکر است که تجربیات پیش از ازدواج _ خصوصاً تجربیات جنسی، عاطفی و یا داشتنِ فرزند _ به ازدواج و آینده‌ی یک فرد به غایت مرتبط بوده و می‌تواند تأثیر منفی روی آن بگذارد.

زوج‌هایی که به جای تصمیم‌گیری، از یک مسئله به سادگی می‌گذرند، یعنی به طوری که از بحث و یا حتی جدل بر سر آن موضوع سر باز زده و سعی دارند که اجازه‌ی حل این موضوع را به زمان بدهند _ خصوصاً در رابطه با تغییراتی که در زندگی می‌تواند حیاتی باشد، همچون رابطۀ جنسی یا تغییر محل زندگی و یا تصمیماتی در باب بچه‌دار شدن، به طور عام کیفیت زندگی کم‌تری را در اختیار دارند.

مشاهده مقاله  جملات ممنوعه که در زندگی زناشویی هرگز نباید به معشوقه تان بگویید

خودِ مراسم ازدواج نیز به خودیِ خود می‌تواند بر کیفیتِ زندگی زناشویی تأثیرگذار باشد. چنان که، زوج‌هایی که خانواده و یا دوستان بیشتری را به مراسم عروسی خود دعوت می‌کنند، کیفیت زندگی بهتری را در مقایسه با کسانی یک مراسم خلوت دارند تجربه خواهند کرد.

محققین برای همین منظور، با کمک سازمان مطالعۀ زوج‌های ملی، در حدود 1000 فرد مجرد را که قبلاً در رابطه عاطفی حضور داشته‌اند برای مدت 5 سال زیر نظر گفتند. این افراد در میان 11 موج از تحقیقات مختلف و مدارکِ جمع‌آوری شده، مبرهن شد که 418 نفر از آن‌ها ازدواج کرده‌اند. این تحقیق شامل بررسی عوامل مختلفی همچون قوم و نژاد، مدت سال‌های تحصیل آکادمیک، شخصیت و اختلالات روانی و همچنین باورهای دینی می‌شد.

گزارشات و شواهد حاکی از این است که وقتی پای ازدواج به میان می‌آید، رشته حوادت دچار تحول عظیمی می‌شوند. معاشقه و رابطۀ عاطفی به ازدواج، رابطۀ جنسی و بچه‌دار شدن می‌رسد، اما طبق گزارشات سازمان ملی، 90 درصد از زوج‌ها رابطۀ جنسی را قبل از ازدواج تجربه کرده بودند، و 40 درصد از کودکانی که زاییده می‌شوند، از پدر و مادرانی غیر مجرد متولد شده‌اند. همچنین زوج‌ها قبل از ازدواج تمایل بیشتری برای زندگی در کنار یکدیگر دارند.

سابقۀ افرادی که قرار است با یکدیگر ازدواج کنند، در زمینهی داشتنِ روابط عاطفی با در نظر گرفتنِ تمام عوامل و بخش‌های مختلف آن، به شدت مهم است. طبق یافته‌های تحقیق، این مسئله می‌تواند میزان رضایت افراد را از زندگی مشترک‌شان شکل دهد.

دوستی های قبل از ازدواج

روابط عاطفی

 

روانشناسان معقتدند که داشتنِ شرکای  عاطفی متفاوت متعدد این تفکر را به شما القا می‌کند که همیشه گزینه‌های دیگری نیز هستند و گاهی به شکل خیانت هم بروز می کنند. به علاوه، شایان ذکر است که یادمان باشد، کسانی که روابط عاطفی بیشتری دارند، پس تجربیات بیشتری در زمینۀ جدا شدن دارند. این بدین معنی است که نه تنها تواناییِ فایق آمدن با احساساتِ پس از آن را دارند، بلکه می‌توانند به خوبی این امر را تسهیل سازی کنند.

طبق یافته‌های این مجموعه تحقیقات، فرزندان قبل از ازدواج نیز می‌توانند روابط زناشوییِ آینده‌ی یک فرد را پیچیده‌تر کنند.

(به طور کلی، زوج‌هایی که صبر می‌کنند تا بعداً و در آینده‌ی رابطۀ جنسی داشته باشند، کیفیت ازدواج بیشری را تجربه می‌کنند. این باوری است که از یافته‌های تحقیق می‌توان استنباط کرد. توضیحات ممکنِ بسیاری هستند که می‌توان در جواب به چراییِ این موضوع ارائه داد، اما یکی از آن‌ها این است که افرادی که از قبل در یک رابطۀ احساسی بوده و در کشمکش‌های آن حاضر بوده‌اند _ مثل افرادی که احساس ناامنی یا بی‌فکری دارند _ ممکن است خیلی بیشتر رابطۀ جنسی غیر مهم و یک مسئلۀ عادی تلقی کنند.)

مشاهده مقاله  چگونه از ختم‌شدن تنهایی به افسردگی جلوگیری کنیم؟ خودتنفرگرایی چیست؟

و همچنین یافته‌های تحقیق به این موضوع دامن می‌زنند که ممکن است رابطه‌های که صرفاً از روی نظر داشتن شکل می‌گیرند یا به اصطلاح خیابانی هستند، مثل انواع دیگر ازدواج کیفیت نخواهند داشت، چرا که اساس این روابط، ارزش‌ها و علایق و زوایای دیدِ مشترک نیستند.

گذر کردن در برابر تصمیم‌گیری

وقتی یک زوج در مواجهه با یک مسئلۀ جدی شروع به صحبت جدی و تصمیم‌گیری راجع به آن می‌کنند، سودهای بسیاری عایدشان می‌شود، این در مقایسه با مواقعی است که فقط می‌خواهند از این مسئله بگریزند یا به سادگی بگذرند.

(تصمیم‌گیری امرِ به غایت مهمی است. این هم یکی از یافته‌هایی است که تحقیقات ثابت کرده‌اند. در مواقعی که قرار است یک تغییر یا تحول مهم در زندگی دو فرد صورت بگیرد، پروسه و رویۀ تصمیم‌گیری می‌تواند سبب شود که افرادِ در رابطه، تعهدات قوی‌تری را نسبت به زندگی مشترک‌شان ارائه دهند. بدون شک این مسئله، دلیل تمام تشریفاتی است که در فرهنگی برای انجام کارهای مهم همچون ازدواج منسوب شده است. تا به شما بفهماند که اهمیت این مسئله چه‌قدر والا است. ما همیشه و در همه‌جای دنیا سعی داریم تا مسائل مهم را با تشریفاتی خاص انجام دهیم. زوج‌هایی که به جای گذر کردن از مسئله با هم می‌گویند (رابطۀ ما مهم است، پس می‌بایستی راجع به کاری خواهیم کرد به اندازه‌ی کافی تفکر کنیم) در آینده تعهد، قدرت، دوام و شادیِ بیشتری را در زندگی خویش تجربه خواهند کرد.

زوج‌هایی که در اثنای پیشرفت یک رابطه از گرفتنِ تصمیمات مهم سر باز می‌زنند، بعدها به مشکلات عظیمی برخواهند خورد. مثلاً در مواقع اسباب کشی و زندگی کردن کنار یکدیگر، در زمان تقسیم فضا و وسایل، این مسئله بروز پیدا می‌کند. این خانه، دیگر تبدیل به یک فیزیک مشترک شده است، شما نمی‌توانید ذره‌ای را بدون هماهنگی یا توافق جا به جا کنید، وگرنه همه‌چیز به هم می‌ریزد.

استنلی می‌گوید که برخی از مردم، تنها گیر افرادی افتاده‌اند که شاید اگر تنها یک اتفاق کوچک تغییر می‌کرد، با ایشان ازدواج نمی‌کردند.

وقتی یک زوج بخواهند قبل از ازدواج به خانۀ یکدیگر نقل مکان کنند، در حقیقت مشکلات مضاعفی را برای خود دست و پا می‌کنند. از آن رو که مشکلات مادی مثل وسایل خانه و یا اجاره خانه بر سر جای خود می‌ماند، و از طرفی مشکلات عاطفی و جنسی نیز به آن اضافه می‌شوند. اینچنین است که به گفتۀ رودس، این زوج‌ها بیشتر در معرض اشتباه و یا جدایی هستند.

مشاهده مقاله  افسردگی پس از زایمان

تحقیقات همچنین این مسئله را مبرهن کرد که افرادی که اشکال مختلفی از ازدواج را قبل از آن داشته‌اند، مثلاً تحصیلات و یا مطالعاتی در این زمینه، می‌توانند به بهبود کیفی رابطۀ زناشویی خود کمک کنند. رودس می‌گوید که زوج‌ها باید با یکدیگر صحبت کنند و تصمیمات جدی بگیرند، این‌گونه است که حتی زوج‌هایی که بدون ازدواج نزد یکدیگر زندگی می‌کنند، می‌بایستی این مطالعات و تحصیلات را جدی بگیرند.

وقتی بحث از گرفتنِ تصمیمات جدی می‌شود، تحقیقات ثابت کرده است که سه عامل و یا موضوع بسیار مهم وجود دارند، که اگر حل نشده باقی بمانند، قادر هستند تا به راحتی محکم‌ترین و عمیق‌ترین عشق‌ها را از بین ببرند: (سطوح مختلفِ تعهد، خیانت‌های قبل از ازدواج و همچنین پرخاش یا تخطی و خشونت جسمانی. همۀ این مسائل می‌بایستی تحت صحبت‌های جدی مورد بررسی قرار بگیرند وگرنه آینده‌ی یک رابطه به جِد در خطر است.

پیشنهاد ازدواج

ازدواج بزرگ، پاداش بزرگ

دکتر بردفورد ویلوکس، یکی از روان‌شناسان برجستۀ دانشگاه ویرجینیا و همچنین یکی از دست اندرکارانِ این تحقیق می‌گوید که طبق این تحقیق، کسانی که مراسم عروسی شلوغ تری را برای خود ترتیب می‌دهند، از کیفیت بیشتری در زندگی زناشویی خود برخوردار خواهند بود.

یکی از دلایلِ ممکن‌الوجودِ این مسئله این است که شاید زوج‌هایی که شبکۀ بزرگ‌تری از دوستان و آشنایان را به خود اختصاص می‌دهند، تشویق و کمک بیشتری را در مواجهه با چالش‌های زندگی زناشویی خواهند داشت. اگرچه این مسئله دلیلی مبنی بر خرج کردنِ هزینه‌های اضافی در مراسم عروسی نیست. هدف این نتیجه این است که شما تنها تعداد بالاتری از افراد را در مراسم عروسی کنار خودتان داشته باشید.

همچنین محققین باور دارند که یک مراسم عروسیِ پر جمعیت، بازتابی از (یک تصمیم صادقانه و جدی برای تعهد نسبت به همسر) است. آن‌ها در این باره در گزارش خود نوشتند که تشریفاتی کردنِ این مراسم، پایه‌های یک تعهد واقعی را میچیند.

مقالات متعددی در زمینه روانشناسی و مشاوره ازدواج و مشاوره خانواده در سایت دانشگاه زندگی وجود دارد که می توانید آنها را مطالعه کنید.

 

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.