استرس کسانی که بیرون از خانه کار می‌کنند و چگونگیِ رفعِ آن

0 ۳۰۴

استرس کسانی که بیرون از خانه کار می‌کنند و چگونگیِ رفعِ آن

حالا که هوای سرد بر مکان‌های زندگی خیلی از ما حاکم شده است، آن‌هایی که کار خود را در خانه و به دور از محل کارشان (مثلاً یک سازمان کامپیوتری یا یک شرکت نرم‌افزاری) انجام می‌دهند، نفس راحتی از پسِ این گرما می‌کشند، در حالی که بیشتر مردم مجبورند که با شلوغی و هیاهو و چالش‌های بیرون از خانه به صورت روزمره مواجه شوند. بیشتر مردم این مسئله را _ کارکردن بیرون از خانه را _ به عنوان راهی برای تعادل بین خانه و شغل تلقی می‌کنند اما آن‌هایی که بیرون از خانه شغل خود را دنبال می‌کنند، براساس تحقیقی که سال پیش انجام شد، مقدار استرس بیشتری را گزارش می‌دهند. بخض اعظمی از این مسئله، ممکن است به خاطر این باشد که بیرون از خانه، چالش‌های بیشتری پیشِ روی شما قرار می‌گیرند، چالش‌هایی که خاص و مشقت‌بار هستند و وقتی در منزل باشید، دست‌شان به شما نمی‌رسد.

اگرچه که بخش کثیری از این استرس و اضطرابی که گریبان‌گیرِ مردم می‌شود، مربوط به استفاده‌ی مفرط از تلفن‌های همراه و دستگاه‌های الکترونیکی است، که احتمالاً باید بدانید که استفاده‌ی مدام از آن‌ها و همچنین تکیۀ بیش از حد به این نوع ابزارآلات، با افزایش استرس در افراد رابطۀ تناتنگی دارد. تحقیق دیگری که اخیراً در بابِ این موضوعات انجام شده است ثابت می‌کند که استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی، در کنار حجم عظیم مردم و شلوغی، شما را بیشتر و بیشتر به سرزمین استرس  اضطراب رهنمون می‌کند. همچنین استفاده از دستگاه‌های ارتباطی و کامپیوتری مثل تلفن‌های همراهِ هوشمند یا لب‌تاپ‌ها، در کنار افزایش میزان استرس، سبب آشفتگی‌های ذهنی و اینسامنیا یا اختلال بی‌خوابی نیز می‌شود که هردو با استرس، مرضِ چاقی و کاهش سلامت روحی و روانی در ارتباط هستند.

استرس شغلی

بیشتر مردم وقتی به طور ناگهانی با پدیده‌ی استرسِ ناشی از چالش‌های نوپای اجتماعی و کارکردن در خارج از خانه موجه می‌شوند، به شدت تعجب می‌کنند و گویی که شوکی عظیم به آن‌ها وارد شده است. در حالی که این دسته از استرس‌ها، اصلاً شبیه به استرس‌ هایی که در طول مسافرت به شما منتقل می‌شود، یا استرسی که همکارهای فاسد و زننده و یا رؤسای بی‌مسئولیت به شما وارد می‌کنند نیست، اما این دسته از اضطراب‌ها نیز هزینۀ خود را از سلامت روحی ما می‌طلبند. این هم از چند منبعِ متعارفِ استرس که کارمندانِ خانگی با آن‌ها مواجه می‌شوند:

  • فقدان در ساختار
  • حواس‌پرتی‌های بسیاری از جمله فضای مجازی و خانواده و کارهای خانه
  • سختی در وضعِ مرزهای حریم شخصی
  • آشفتگی اجتماعی
  • فقدان تمرکز
مشاهده مقاله  چرا دوستان خود را از دست می دهیم؟ اقداماتی برای زنده نگه داشتن دوستی ها

خوشبختانه برای منظورِ رفع این دست از استرس‌ها، ابزار مختلفی در دسترس شما قرار دارند و همچنین، شما تنها کسی نیستید که این فشارهای مختلف را تحمل می‌کنید. اما در قسمت ذیل، نکات مختلفی برای کم‌ترکردنِ استرسِ کارکردن در بیرون از خانه ارائه می‌کنیم.

برنامه‌ریزی کنید

اگرچه که زمان آزاد شما برای برنامه‌ریزی و ساخت یک برنامۀ مسجل برای کارکردن بسیار آسان است، اما داشتنِ برنام‌هریزی برای کارکردن، خیلی بهتر است تا این‌که بخواهید هروقت زمانش را داشتید به شغل و حرفۀ خود بپردازید. اگر بخواهید تا زمانی که حس و حالِ کار را داشتید به سمتش بروید، آن‌موقع است که حواس‌پرتی‌ها از هر سو به سمت‌تان حمله‌ور شده و زمان شما را قورت می‌دهند، پس ریختنِ یک برنامۀ ثابت و اهتمام ورزیدن به آن، یک مؤلفۀ حیاتی برای کارمندانِ خارج از خانه محسوب می‌شود. حقه‌های کاربردیِ زیادی برای انجام این کار وجود دارند،  از تقویم‌های خانگی گرفته تا اپلیکیشن‌هایی که لیست کارها و وظایف‌تان را به شما یادآوری می‌کنند. این هم چند نکتۀ مهم برای این‌که در ذهن‌تان یادداشت کرده و در حین کار استفاد کنید:

  • هر زمان که فکر می‌کنید کارتان را به نحو بهتری انجام می‌دهید به آن مشغول شوید. خیلی از مردم متوجه می‌شوند که در آغاز روز، یعنی زمانی که به تازگی از خواب بیدار شده و کاملاً استراحت کرده‌اند و انرژی خود را تجدید کرده‌اند، کارشان به را به نحو احسن‌تر و همچنین مفیدتری انجام می‌دهند. در حالی که اگر همان کار را از سرِ ظهر شروع کنند _ یعنی زمانی که پس از انجام کارهای متفرقه می‌خواهند به شغل اصلی خود مشغول شوند _ احساس راحتی نمی‌کنند و مدام دچار اشتباه می‌شوند. اما به خاطر داشته باشید که در برخی موارد، این نصیحت کارساز نیست، پس خودتان را برای به کارگیری‌اش اذیت نکنید.
  • در چینش کارهای سخت‌تر، اولویت‌بندی داشته باشید. به جای این‌که کارهای سخت و طاقت‌فرسا یا چالش برانگیزتان را آخر از همه قرار دهید و در کل روز نسبت به آن‌ها استرس داشته و اجازه بدهید که ذهن شما را به خودشان مشغول کنند، سعی کنید آن‌ها را اول از همه انجام دهید. این کار باعث می‌شود که شما احساس کمال داشته باشید، و حس رضایت و انرژی مضاعفی را در طول روز یدک بکشید.
  • از تکنولوژی استفاده کنید. نرم افزارهایی وجود دارند که شما را قادر می‌سازند تا ردِ حواس‌پرتی‌های خود را بزنید و به کاهشِ آن‌ها یا حذف‌شان اقدام کنید (حواس‌پرتی‌هایی همچون فضای مجازی و یا انواع و اقسام بازی‌ها). به دنبال تحقیق برای یافتن چنین برنامه‌هایی بگردید و سعی کنید تا از تکنولوژی به نفع خودتان استفاده کنید، نه ابزاری برای پسرفت‌تان.
  • استرس شغلی
مشاهده مقاله  روش‌های افزایش اعتماد به نفس

گروهی ساخته  و با اعضای آن در ارتباط باشید

وقتی احساس آشفتگی می‌کنید، این‌که بخواهید انرژی مضاعفی را برای سودمند بودن در خود پرورش بدهید اندکی سخت است. به علاوه، میل به این‌که به زندگی حرفه‌ای و شغل خود اهتمام بورزید، خیلی مشقت‌بار و ناخوش به نظر می‌آید. اگر شما بیرون از خانه کار می‌کنید و احساس تنهایی دارید، باید بدانید که مسئولیت زندگی اجتماعی شما بر عهده‌ی خودتان بوده، و این احساس تنهایی تقصیر خودتان است.

شما میتوانید شبکه ای دوستانه از همکارانتان را ایجاد کنید، یا گروهی با کارمندانِ درون خانه، یا افرادی که تنها مانند شما فکر می‌کنند و با هم شباهت و تفاهم دارید در فضای مجازی بسازید، و هر چند وقت یک بار که به شما احساس راحتی بدهید، قرار ملاقات یا بیرون رفتن بگذارید. حتی می‌توانید از گروه‌های چت تلگرامی یا هر برنامۀ دیگری برای این منظور استفاده کنید، کارش را خواهد کرد.

برای خودتان پاداش تعیین کنید

برای این‌که بتوانید انگیزه‌ی خود سرحال نگه دارید، باید برای خودتان پاداش‌های شخصی ایجاد کنید. برای این منظور می‌توانید اهداف و آرزوهای خود را به قسمت‌های کوچک‌تر و قدم‌های کوچک‌تری تقسیم کنید. اگرچه، هدف این است که کارِ درون خانۀ خود را به تجربۀ خوش‌آیندتری تبدیل کنید. می‌توانید این کار را با تقسیمِ اهداف و آرزوهای‌تان به قسمت‌های کوچک‌تر انجام داده، و هنگامی که به این اهداف دست پیدا کردید، به خودتان پاداش دهید. این پاداش‌ها می‌توانند به سادگیِ یک گردش گروهی، یک قرار ناهار یا یک قرار کافی شاپ با یکی از دوستان‌تان باشد.

به راحتی بگوئید (نه)!

شما ممکن است در طی زندگی روزمره‌ی خود با درخواست‌های بسیاری مواجه شوید، درخواست‌هایی که اغلب‌شان باید به خاطر کمبود زمان و نداشتنِ فرصت برای رسیدگی به آن‌ها، رد شوند. وقتی باید به کسانی که زمان‌تان را به آن‌ها بدهکار نیستید (نه) بگویید، سختیِ خیلی زیادی را متحمل می‌شوید، همان‌طور که وقتی دلایل کاملاً منطقی‌ای برای دادنِ پاسخ مثبت داریم، اما حس و حالش را نداریم، رد نکردنش برای‌مان سخت است.

مشاهده مقاله  قدرتمندترین کلمه‌ها برای استفاده در تبلیغات

این چالش _ درخواست _ هرچه که می‌خواهد باشد، یادتان باشد که ابراز یک پاسخ منفی به این مسائل، دقیقاً برابر با این است که پیشرفت در زندگی‌های‌مان پاسخ (بله) گفته و قدمی در راستای اهداف‌مان برداریم. البته یادتان باشد، این‌که شما مجبور هستید بیرون از خانه کار کنید، دلیل نمی‌شود تا در مواقع ضروری یا در مواقع منطقی، به این نوع درخواست‌ها جواب منفی بدهید.

نه گفتن

از خواب‌تان محافظت کنید و در زمان خواب از دستگاه‌های الکترونیکی استفاده نکنید

استفاده‌کردن از ابزارآلات الکترونیکی در زمان خواب (گوشی موبایل یا لب‌تاپ یا تبلت و… ) می‌تواند الگوی خواب شما را به هم ریخته و خوابیدن را برای‌تان به امری پرمصائب‌تر تبدیل کند. همچنین می‌تواند بدخوابی و بیداریِ بیشتر در شب‌هنگام را برای‌تان به وجود بیاورد. چراکه یک خواب سالم، برای داشتنِ تفکراتی سالم و عملکردی درست، مؤلفه‌ای حیاتی محسوب می‌شود، پس هرکاری که لازم است را در راستای حفاظت از ساعت خواب‌تان انجام دهید (مثلاً می‌توانید یک ساعت خواب خاص برای خودتان ترتیب دهید و به آن اصرار بورزید). شاید خیلی چالش برانگیز باشد، اما ارزش تلاشی که در راستایش می‌کنید را دارد.

با این‌که کارکردن در خانه، حس آزادی و انعطاف‌پذیری وافری را به شما عرضه می‌دارد، اما منابعِ مخفیانه‌ای از استرس و همچنین دام‌های زیادی در این راه هستند که شما می‌بایستی نسبت به آن‌ها، آگاهی لازم را کسب کنید. با تمرکز بر روی کاری که باید انجام دهید، می‌توانید استرس خاطی را کاهش داده، و از تعادلی که بین کار و زندگی عادی‌تان برقرار می‌شود لذت ببرید.

حالا که شما این منابعِ استرس‌زای متعارف را می‌شناسید ، کم‌تر نسبت به چیزی که روزانه با آن مواجه می‌شوید احساس آشفتگی خواهید کرد. حتی وقتی به این چالش‌ها حمله‌ور شده و شکست‌شان می‌دهید، منابع استرس‌زای متمم آن‌ها را از بین برده و انرژی مضاعفی کسب می‌کنید. همین حالا است که متوجه می‌شوید کارکردن بیرون از خانه، فواید قابل توجهی نیز دارد.

 

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.