5 کلید طلایی برای نگارش بی‌دغدغه پیش‌نویس سخنرانی

1 ۵۵۷

نوشتن به اندازه زمین تا آسمان با آن چه که می‌گوییم تفاوت دارد. وقتی که حرف می‌زنیم از روی احساسات و حالات طرف مقابل می‌توانیم متوجه شویم که چه جایی از صحبت ما ابهام داشته است، چه جایی از آن ناراحت‌کننده بوده است و خلاصه برای اصلاح و رفع ابهامات به وجود آمده دست به کار شویم. اما نوشتن به مراتب امری پیچده‌تر و زمانبرتر از صحبت کردن است. ما برای مخاطبی که گاهی هیچ شناختی از او نداریم می‌نویسیم و هزاران تفکر و نقطه‌نظر در انتظار ما قرار دارد تا متن نوشته شده با سلیقه همان فرد مورد قضاوت قرار گیرد. حال این وضعیت برای سخنرانی که پیش از هر نطق خود به تهیه پیش‌نویس سخنرانی و سپس قطعی کردن متن سخنرانی نیاز دارد بحرانی‌تر خواهد بود.

گذر از مراحل مختلف سخنرانی به اندازه کافی سخنران را به خود مشغول می‌کند که نتواند وقت کافی روی تهیه متن سخنرانی بگذارد. اصلا به همین دلیل است که سخنرانان ترجیح می‌دهند صفر تا صد سخنرانی را بر عهده نویسنده‌ قرار دهند تا با آسودگی خاطر و سنجش همه‌جانبه موارد مرتبط با سخنرانی پیش‌نویس کامل و بهتری در اختیار آن‌ها قرار دهد.

به عنوان یک سخنران نگذارید که مشکلات و موانع تهیه پیش‌نویس سخنرانی سد راهتان شوند. مطلبی که پیش روی شما قرار گرفته حاوی 8 کلید طلایی برای نگارش بی‌دغدغه و ساده‌تر متن سخنرانی می‌باشد.

5 کلید طلایی برای نگارش بی‌دغدغه پیش‌نویس سخنرانی

اگر تجربه رهبری یک سخنرانی رسمی را داشته باشید حتما اولین سوالی که هنگام نوشتن متن شروع سخنرانی به ذهنتان می‌رسد این است که چه طور اولین پیش‌نویس را تهیه و تنظیم کنید.

مشاهده مقاله  5 درسی که از متن‌های سخنرانی اوباما باید بیاموزیم

نگارش بی‌دغدغه پیش‌نویس سخنرانی

بد نیست بدانید که در فرآیند نگارش پیش‌نویس سخنرانی دو مانع بزرگ همواره مقابل سخنران قرار دارد:

  1. عدم جهت‌گیری: سخنران نمی‌داند قرار است دقیقا راجع به چه چیزی صحبت کند
  2. کمالگرایی سخنران: سخنران تصور می‌کند اولین پیش‌نویس سخنرانی باید کامل و بی‌نقص باشد

نگارش بی‌دغدغه پیش‌نویس سخنرانی

مانع اول به سادگی با مراجعه به آموزش‌های قبلی ما در دانشگاه زندگی قابل برطرف کردن است. به این شکل که با راهنما انتخاب موضوع در سخنرانی و یا به واسطه تکنیک‌های یادداشت‌برداری در سخنرانی می‌توانید مسیری که شروع کرده‌اید را تا پایان مطابق با برنامه پیش ببرید.

مانع دوم همان حساسیت سخنران هنگام نگارش هر جمله است. به این شکل که یک جمله را می‌نویسد، همان لحظه درباره خوب و بد آن فکر می‌کند و دست به ویرایش آن می‌زند. در چنین وضعیتی هر چه قدر هم که در نگارش پیش‌نویس سخنرانی مهارت داشته باشید با کمبود وقت مواجه خواهید شد.

پیش‌نویس اول هرگز پیش‌نویس آخر نیست!

طبیعی است اگر از اولین پیش‌نویسی که تهیه می‌کنید متنفر باشید. طبیعی است اگر با نفرت به ویرایش متن بپردازید و از نگارش متن سخنرانی بیزار باشید. حتی طبیعی است اگر هرگز نخواهید متن سخنرانی را خودتان بنویسید و از همان ابتدا وابسته نویسنده شوید. اما بپذیرید که پیش‌نویس اول هرگز پیش‌نویس آخر نیست.

نگارش بی‌دغدغه پیش‌نویس سخنرانی

اولین پیش‌نویس را بهتر از همیشه بنویسید!

نوشتن اولین پیش‌نویس خیلی از اوقات جنگ اعصاب بزرگی برای سخنران است؛ اما این نکات کمک می‌کنند تا اولین پیش‌نویس را بهتر از همیشه بنویسید:

برای نوشتن ضرب‌العجل تعیین کنید

اگر پیام اصلی و مقصودتان در نگارش پیش‌نویس مشخص است پس چرا معطل می‌کنید؟ بدون اتلاف وقت قلم و کاغذ را به دست بگیرید پیش‌نویس را خلاصه‌وار بنویسید. نگذارید بین افکارتان و اقدام برای ثبت آن‌ها شکاف ایجاد شود.

مشاهده مقاله  از به کار گرفتن این جملات در مسیر سخنرانی بپرهیزید!

در قالب‌ بالت پیش‌نویس تهیه کنید

نگارش پیش‌نویس در حالی که هر خط در قالب بالت نوشته می‌شود خیلی لذت‌بخش‌تر و نظام‌مندتر از نگارش متن به صورت نامنظم و پراکنده در صفحه است.

نگارش بی‌دغدغه پیش‌نویس سخنرانی

به ترتیب بخش‌ها توجه نکنید

یکی از موانع بزرگ هنگام نوشتن متن سخنرانی خوب توجه و تمرکز روی اول و آخر بودن بخش‌ها در سخنرانی است. مثلا سخنران شروع به نوشتن مقدمه می‌کند و تا زمانی که مقدمه چیز درست و درمانی نشود از آن دست نمی‌کشد. در حالی که نیازی نیست هنگام نوشتن متن کاملا به ترتیب پیش بروید. بگذارید ذهنتان آزاد باشد و آزادانه هر چه که به ذهنتان می‌رسد روی کاغذ ثبت کنید.

بابت طول متن نگران نباشید

معمولا پیش‌نویس اول به خاطر بال و پر دادن به بخش‌های مختلف طولانی‌تر می‌شود. از این نظر جای نگرانی نیست و بابت طولانی شدن متن مضطرب نشوید.

تهیه پیش‌نویس سخنرانی با اسلاید

چنان چه می‌دانید خیلی از سخنرانی‌ها حاوی اسلاید هستند؛ اما قطعا هیچ سخنرانی کاملا به اسلاید وابسته نیست و پاورپوینت مکمل سخنرانی می‌باشد. برای تهیه پیش‌نویس سخنرانی توصیه می‌کنیم متن را به صورت صوتی یا متنی ثبت کنید و از طراحی اسلاید به عنوان پیش‌نویس خودداری نمایید.

با این حال هر سخنران عادت خاص خود را در تهیه پیش‌نویس دارد. اگر قرار است پیش‌نویس را در قالب اسلاید آماده کنید به نکات زیر دقت داشته باشید:

به جزئیات نپردازید

اولین پیش‌نویس سخنرانی بهتر است خلاصه و بدون پرداختن به نکات جانبی و جزئیات باشد. داخل اسلاید مطالب را به صورت نکته درج کرده و از پیوست تصاویر اضافی خودداری کنید

مشاهده مقاله  فنونی طلایی برای استفاده از مکث مابین متن سخنرانی

زیاد درگیر تکنولوژی نشوید

تمام آن چه روی اسلاید قرار می‌گیرد به سادگی روی تخته سفید یا کاغذ قابل ترسیم یا نوشتن است. خودتان را با نرم‌افزارهایی مثل PowerPoint یا KeyNote درگیر نکنید

نگارش بی‌دغدغه پیش‌نویس سخنرانی

روی طراحی و نمای ظاهر اسلاید وقت نگذارید

در اسلاید فاکتورهای جانبی زیادی وجود دارد که در نوشتن متن با دست نیست؛ مثل اندازه فونت، نوع فونت، رنگ اسلاید، حاشیه اسلاید و…توصیه می‌کنیم در نگارش پیش‌نویس سخنرانی ذهنتان را به این موارد مشغول نکنید.

اسلاید به تنهایی پیش‌نویس نیست

هر چه قدر هم که به اسلایدهای پاورپوینت یا سایر نرم‌افزارها وابسته شده باشید و فکر کنید پیش‌نویس متن در اسلایدها ساده‌تر از متن است باز هم لازم است به صورت گفتاری یا متنی و همزمان با اسلایدها پیش بروید.

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]
1 Comment
  1. رامین

    برنامه های مایندمپ و مایندمپر برای تهیه پیش نویس عالی هستند

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.