هنر مطالبه و درخواست کردن از دیگران: چه طور از اطرافیانمان چیزی بخواهیم؟

0 ۷,۴۷۷

آدم ها با تیپ های شخصیتی مختلف، افکار و سلایق متفاوت وارد بازار کار می شوند. این بین هنگام ورود به محیط کاری از کسی پرسیده نمی شود خلقیاتش چیست و چه اخلاقی دارد؛ مگر شغل مشخص و ویژه ای داشته باشد. هر شغلی که داشته باشید بالاخره پیش می آید که برای انجام کاری از دیگران درخواست مشاوره، کمک یا همکاری داشته باشید؛ اما همان طور که شاید بارها همین حس را به دنبال مطالبه از دیگران تجربه کرده اید معمولا درخواست کردن از دیگران سخت تر از شکستن شاخ غول است. می پرسید چرا؟

اولا تقاضا کمک در بسیاری از فرهنگ ها برابر است با حس ناتوانی یا عجز فردی که درخواست کمک را دارد. بنابراین آن شخص از ترس این که ممکن است در تصور دیگران حقیر یا نضعیف تلقی شود معمولا تمایلی به کمک خواستن یا درخواست کردن از دیگران ندارد. در مرحله بعدی این عدم تمایل ما به درخواست کردن از دیگران مربوط به حس همیشگی و تکراری ما بابت بدهکار یودن یا مدیون شدن به آن ها می باشد. در این مواقع معمولا درخواست از دیگران با حس دینی همراه است که همیشه با فرد به عنوان یک بدهکار همراه می شود. دِینی که تا ادا نشود این حس سنگین و تلخ از بین نمی رود.

سومین دلیل عدم تمایل ما به درخواست کردن از دیگران مربوط به ارش های شخصی یا فردی مهمی است که جامعه و جو حاکم بر آن برای ما ایجاد کرده اند. مثلا حس اعتماد به نفس از آن ده ارزش اجتماعی مهم بین شهروندان آمریکایی است که فقدان آن یک جور کسر شان برای افراد است. بنابراین آمریکایی ها به خاطر ترس از واکنش های اطرافیان خود هم که شده است معمولا کم تر از همکار یا دوستان خود درخواست می کنند؛ حال چه درخواست کمک بزرگ باشد چه یک سوال ساده بابت راهنمایی!

مشاهده مقاله  پشتیبانی از ایده‌ها و حرف‌ها در سخنرانی: چه طور ادعا خود را ثابت کنیم؟

پس با وجود این همه دلیل برای خودداری از مطالبه و کمک خواستن از دیگران چه طور می توان راحت تر از همیشه از آن ها درخواست کرد و اتفاقا هم با جواب مثبت آن ها رو به رو شد؟ راهنما زیر به شما کمک می کند که چه زمانی و چه طور از دیگران درخواست کنید و به این ترتیب در تقاضا کردن از بقیه ماهر شوید!

نحوه مطالبه و درخواست کردن از دیگران

تقریبا در همه کشورها مطرح کردن درخواست به صورت مستقیم غیر عادی است و حتی در بسیاری از کشورهای شرقی این درخواست کردن به این شیوه کمی غیرمحترمانه است. درخواست افزایش حقوق، مذاکره با رئیس و درخواست اعمال برخی از تغییرات در محیط کاری یا پروژه ها، درخواست بورس تحصیلی و اقدام برای دریافت معرفی نامه از سمت اساتید و…از جمله موارد رایجی هستند که در امور روزمره با آن ها رو به رو می شویم. بنابراین ضروری است از همین حالا با یادگیری هنر مطالبه و درخواست کردن از دیگران هنرمند شویم!

نحوه مطالبه و درخواست کردن از دیگران

هنر مقدمه چینی در درخواست کردن

شاید مهم ترین بخش مطالبه از دیگران دانستن هدف و شناخت چیزی باشد که می خواهیم با درخواست کردن از آن ها بدان برسیم. هدف ما از افزایش حقوق است؟ دقیقا فکر می کنید تا چه حد استحقاق افزایش دستمزد را دارید؟ هدفتان درخواست از همکار برای انجام برخی از امور عقب افتاده ای است که احتمالا وقت انجام آن ها را ندارید؟ یا این که می خواهید از کس دیگری خواهش کنید شیفت کاریتان را مدیریت کند؟

برای هر یک از این اهداف به یک زمینه سازی مفصل نیاز دارید؛ خصوصا اگر احساس صمیمیت زیادی با طرف مقابل نمی کنید.

آماندا پالمر در کتاب “هنر درخواست کردن” خود می نویسد:

در خلال درخواست های مکرری که از آدم ها داشته ام توانستم با آن ها ارتباط برقرار کنم. وقتی به مردم نزدیک می شویم شوق آن ها برای کمک کردن بیشتر می شود. درخواست نکردن از دیگران اصلا توجیه پذیر نیست. اگرچه کمک خواستن از بقیه سخت است اما هرگز باعث آسیب پذیر شدن ما نمی شود.

مشاهده مقاله  تکنیک های برخورد با اعتراض مخاطبان در سخنرانی چیست؟

برای مقدمه چینی هرگز از عبارت هایی که نباید در مکالمات روزمره به کار گرفته شوند استفاده نکنید. روی نقاط پر رنگ حال حاضر مخاطب خود دست بگذارید. مثلا اگر طرق مقابل شما اخیرا با سرماخوردگی یا یک بیماری جدی تر دست و پنجه نرم می کرده یا این که برای برخی از اقوام او مشکلاتی پیش آمده است صحبت را با همین سوژه شروع کنید و همدردی خود را ابراز نمایید.

نحوه مطالبه و درخواست کردن از دیگران

تعیین تکلیف نکنید

بزرگ ترین مشکل ما در ارتباط با بقیه این است که فکر می کنیم می دانیم مردم دقیقا چه فکر می کنند و چه کسانی هستند! تحقیقات انجام شده توسط یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه استنفورد آمریکا نشان داده است که تقریبا صفر درصد مردم قادر هستند واکنش بقیه را در برابر درخواست هایشان درست پیش بینی کنند. خیلی از درخواست های ما هم همین حالت را دارند. مثلا شاید درخواست وام از طرف شما با وجود مساعده هایی که قبلا گرفته اید خجالت آور باشد؛ اما مطرح کردن آن باعث شود دیگران با شما نهایت همکاری را داشته باشند. گاهی درخواست ها خیلی ساده تر می شود؛ مثل قرض گرفتن کتاب از کسی یا استفاده از وسایل همراه او.

در بیان کردن درخواست خود هیچ گاه تعیین تکلیف نکنید. اگر به دنبال تامین امکانات بیش تر برای پیشبرد آزمایش های خود هستید یا این که به نیرو انسانی بیش تری برای به سرانجام رساندن کارها نیاز دارید درخواست خود را بدون تعیین اعداد و ارقام بدین شکل مطرح کنید: امکان مساعدت در این زمینه وجود دارد؟ امکان دارد در این زمینه با ما همکاری کنید؟ و…

مشاهده مقاله  به سبک چرچیل حرف بزنید، با اسلوب لینکلن بایستید!

نحوه مطالبه و درخواست کردن از دیگران

جا برای بحث بگذارید!

یکی از ترفندهایی که بسیاری از انسان های موفق در کسب وکار خود به کار می گیرند پرهیز از به کارگیری کلمات و جملاتی است که جواب های یک کلمه ای مثل بله یا خیر دارند؛ چرا که جواب این دست جملات آب پاکی را روی دست شما می ریزد تا دیگر راهی برای ادامه گفتگو یا اصرار وجود نداشته باشد!

استفاده از همان کلمات محترمانه یا عبارات مناسبی مثل “آیا این امکان وجود دارد که…”، ” میتوانم درخواست کنم که….” و…جا برای بحث می گذارد و باعث می شود طرف مقابل شما از جواب های صریح و کوتاه خودداری کند.

نحوه مطالبه و درخواست کردن از دیگران

پافشاری کنید!

حتی گاهی ممکن است از صدای خودتان خسته شوید؛ اما پافشاری اصل اول یک گفتگو موفقیت آمیز می باشد وقتی قرار باشد از کسی درخواستی داشته باشیم. به طور کلی مردم برای آشنایی با ایده ها و تفکرات شما حداقل به 4 الی 7 بار تکرار نیاز دارند.

اگرچه ممکن است تکرارهای متوالی به نظر شما خسته کننده باشد؛ حتی اگر قرار باشد یک جمله را بارها برای چند نفر در روز تکرار کنید این کار را انجام دهید و بدانید نتیجه تکرار و پافشاری موفقیت است.

چند نکته ساده:

  • بی پروا باشید؛ حتی اگر بارها دست رد به سینه شما بخورد و کسی به درخواستتان پاسخ ندهد
  • به کم بسنده کنید و موفقیت های کوچک را ارزشمند بشمارید. اگر به 100 درصد خواسته خود نمی رسید به 50 درصد قانع شوید
  • فضا سازی کنید؛ در صورت امکان نزدیک شدن به افراد، دست دادن با آن ها و کم کردن فاصله فیزیکی تاثیر زیادی روی صمیمت شما می گذارد
  • نگاه هایتان را مدیریت کنید. بعد از مطرح کردن اصل درخواست متوقف شوید و فرصت تنفس به خودتان و فرصت فکر کردن به بقیه را بدهید

نحوه مطالبه و درخواست کردن از دیگران

[تعداد: 5    میانگین: 3.4/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.