چه طور سبک سخنرانی ثابت و قابل قبولی برای خود تعیین کنیم؟

0 ۸۹۳

اگر استعدادها خفته بمانند و کار خود را عرضه نکنند، حالت دلسردی و افسردگی پیدا می شود. سخنرانی به منزله ارائه تصویری از توانایی ها یا استعدادهای فردی هر کس به دنیا است. بنابراین عجیب نیست اگر قبل از سخنرانی از خود بپرسیم: با موفقیت می توانم آن چه که هستم را به دیگران نشان دهیم؟ در قبال ریسکی که می کنیم قادر هستیم تصویر مطلوبی از خود به اشتراک بگذاریم؟ پاسخی که شما به این دست سوالات می دهید همه و همه به ایجاد سبک سخنرانی برای هر فرد به صورت اختصاصی منتهی می شوند.

سبک سخنرانی یا استایل فردی در حرف زدن همه و همه از عادات اجتماعی و شیوه صحبت کردنمان در اجتماع نشات می گیرد. مثلا همان طور که با شنیدن تکه کلام های خاص یا ادا و اطوارهای منحصر به فرد در هر نفر می توانید سریع راوی را تشخیص دهید و به هویت گوینده پی ببرید در سخنرانی هم به واسطه سبک سخنوری یا استایل هر فرد قادر خواهید بود حتی با شنیدن صدا و بدون دیدن چهره اشخاص، به هویت سخنران پی ببرید.

سلطه گرایانه حرف زدن، جسورانه صحبت کردن، سخنوری با کنجکاوی و کنکاش هر چه بیشتر و سخنوری تلفیقی از جمله سبک و سیاقی هستند که در حرف زدن دیگران می توان دنبال نمود. حالا سوال اصلی این است: چه طور می توان سبک سخنرانی ثابت و قابل قبولی را برای خود به عنوان سخنران تعیین کرد؟

در مطلب تحلیلی امروز ابتدا به اهمیت سبک سخنرانی برای هر سخنران و سپس بررسی انواع استایل های ممکن برای یک سخنران می پردازیم.

انتخاب سبک سخنرانی برای هر سخنران

در نوشتن متن سخنرانی باید به جز اهداف و مخاطب، سبک سخنرانی را هم در نظر گرفت. نادیده گرفتن هر یک از این فاکتورها به بدنه اصلی یک سخنران آسیب خواهد زد.

انتخاب سبک سخنرانی برای هر سخنران

چرا سبک سخنرانی تا این حد مهم است؟

حتما به پست شما هم آدم های خودنمایی خورده اند که فکر می کنند شیوه صحبت کردنشان در نهایت جذابیت قرار دارد و به شدت شما را مجذوب خود کرده اند اما در حقیقت شما به عنوان یک شنونده اجباری، به ناچار فقط در حال تحمل کردن آن ها می باشید!

مشاهده مقاله  4 راه برای این که نسبت به مخاطبان خود یک سخنران مسئولیت‌پذیر باشید

مهم ترین علت این معضل بی توجهی گوینده به مخاطب و علاقمندی هایش است. وقتی که یک گوینده یا سخنران سبک خاصی را اتخاذ کند و به واسطه آن سبک شناخته شود احتمالا مخاطب خود را نیز بهتر خواهد شناخت. به عبارت دیگر مخاطب با شناخت سبک سخنرانی شما می تواند تصمیم بگیرد که شنونده خوبی برای صحبت های شما خواهد بود یا نه.

ماهیت سبک و انواع سبک و سیاق سخنرانی

سبک عبارت است از شیوه ارائه اطلاعات به مخاطب؛ به شکلی که با توجه به جزئیات فن بیان نظیر زبان بدن خاص یک سخنران باشد. در کنار اهمیت آمادگی قبل از سخنرانی مثل شیوه تنفس سخنران، متن سخنرانی، تمرین تقلید فن بیان بزرگان، پیروی از اصول سخنرانان بزرگ دنیا و …این سبک خاص شما است که برندسازی می کند.

انتخاب سبک سخنرانی برای هر سخنران

به طور کلی سه استایل اصلی برای هر سخنران در نظر گرفته می شود:

  1. سخنرانی غنی از محتوا
  2. سخنرانی طنزآمیز
  3. سخنرانی به سبک داستان سرایی

هر چند که در حقیقت سبک هر سخنران می تواند به اقتضا موضوع مطلب فراتر از این دسته بندی محدود باشد ( که در ادامه بدان اشاره خواهد شد) اما بهتر است ابتدا با این طبقه بندی مختصر بیشتر آشنا شوید:

سبک سخنرانی غنی از محتوا

این سخنران وقتی در این سبک قرار می گیرد سعی دارد مخاطب را با حقایق ناب سرگرم کند و کاملا حواس او را به سمت واقعیت ها متمرکز سازد. همه چیز در این سخنرانی واقع گرایانه است؛ پس اگر قصد دارید با سخنرانی اطلاعات غنی را منتقل سازید، مثلا در یک کنفرانس علمی اطلاعاتی را به مخاطبان بدهید یا اماری را عرضه کنید از همین حالا این سبک را برگزینید.

مشاهده مقاله  چگونه خجالتی نباشیم ؟

انتخاب سبک سخنرانی برای هر سخنران

سبک سخنرانی طنزآمیز

استایل برخی از سخنرانان به طور کلی فرق دارد. شاید اصلا قرار نباشد این سخنرانان به موضوعات خنده دار یا مضحکی بپردازند؛ اما همواره حالت طنز را در صحبت کردن خود حفظ می کنند. این سخنرانان با این ترفند توجه خیلی ها را به سمت خود جلب می کنند. قبلا هم در دانشگاه زندگی درباره استفاده از طنز در سخنرانی و همچنین تاثیر شروع و پایان طنز در سخنرانی صحبت کرده ایم.

سخنرانی به سبک داستان سرایی

گاهی دلتان می خواهد بیش از هر چیز الهام بخش و انگیزه دهنده باشید. در چنین مواردی سبک داستان سرایی بیشتر به کارتان می آید. در این موقعیت ها اصلا اهمیت ندارد که داستان های شما حقیقی باشند یا زاییده خیالات شما. اهمیتی ندارد داستان ها بر اساس حقایق روایت می شوند یا تنها ساخته ذهنتان هستند. مهم این است که خیال پردازی یا تجربیات شخصی شما به نحوی به داستان مربوط می شود و شما با ذکر آن ها سعی دارید به مخاطبان خود درس بدهید.

4 سبک متنوع در سخنرانی حرفه ای

در موارد حرفه ای این سه استایل ریزتر و جزئی تر خواهند شد. به این شکل که برخی به شما اجازه می دهند بیش از هر چیز روی مخاطب تمرکز کنید و برخی هم باعث می شوند روی کلمات تمرکز داشته باشید تا هر چیز دیگر.

انتخاب سبک سخنرانی برای هر سخنران

سخنرانی بدون آمادگی قبلی (بداهه گویی)

سخنرانی که وارد این استایل می شود با آمادگی کلمه به کلمه متن سخنرانی وارد عمل نمی شود. شاید تنها دو سه خط اول به عنوان مقدمه و خطوط آخر تنها بخش هایی باشند که از قبل برای سخنرانی آماده می شوند.

در سبک سخنرانی بدون آمادگی قبلی یا بداهه گویی دو عامل کلیدی از قبل مشخص می شوند: ایده اصلی سخنرانی که قرار است درباره آن بحث شود و شیوه ارائه سخنرانی. اگر می خواهید در این سبک موفق شوید همیشه یک برگه کوچک به عنوان نوت یا یادداشت به همراه داشته باشید و به عنوان کلید از آن ها برای یادآوری استفاده کنید. بسیاری از سیاستمداران کشورمان و مقامات از این روش در سخنرانی های خود استفاده می کنند.

مشاهده مقاله  4 عادت سخنرانان حرفه ای که از شما یک سخنور موفق می سازد!

در بداهه گویی گاهی سخنران هیچ بازخورد یا درکی از موضوع ندارد و باید در مدت زمان کم تر از یک دقیقه خود را برای رویارویی با جمعیت آماده سازد. از آن جایی که بداهه گویی مشکلات زیادی دارد یک سخنران حرفه ای می تواند با تکیه بر یک جنبه از یک موضوع خاص، مفهوم اصلی را خیلی سریع بیان کرده و موضوع را کوتاه سازد.

انتخاب سبک سخنرانی برای هر سخنران

سخنرانی با تکیه بر دست نوشته و اسلایدها

در این روش تمام نگاه ها روی دو چیز متمرکز می شود: دست نوشته ها و اسلایدها. این روش مزایا و البته معایبی هم دارد. مثلا وقتی که سخنران از این سبک سخنرانی استفاده می کند می تواند مطمئن باشد که بدون کم و کاستی اطلاعات را منتقل کرده است. اما در عوض این شنونده است که از تماس یا ارتباط چشمی سخنران حین سخنرانی محروم می ماند. همان طور که می دانید ارتباط چشمی و زبان بدن اهمیت بالایی دارند.

حفظ کردن اطلاعات و ارائه آن ها در سخنرانی

این روش مطمئن ترین راه برای حفظ ارتباط چشمی مخاطب با سخنران است. به علاوه این اعتماد را به شنونده می دهد که طرف مقابلش از تسلط کافی روی مطالب برخوردار است. البته چنین سبکی چالش های خاص خود را نیز دارد. مثلا سخنران نمی تواند صد در صد تمام مطالب را به خاطر بسپارد؛ خصوصا اگر قرار باشد در این میان مکث یا وقفه هایی نیز ایجاد شود.

انتخاب سبک سخنرانی برای هر سخنران

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.