8 تکنیک انگیزشی برای مخاطبان که در سخنرانی حیرت بر می انگیزد!

0 ۷,۷۵۴

هدف از حرف زدن مقابل عده ای که برای ما ارزش قائل می شوند و وقتشان را بابت شنیدن صحبت هایمان اختصاص می دهند چیست؟ این که تحسینمان کنند؟ این که دانسته های خودمان را به نمایش بگذاریم و کاری کنیم همه درباره تخصص و مهارت های ما بدانند؟ آیا هدف درآمدزایی و تبلیغات برای پروژه های آینده است یا اصلا با این کار در واقع مشغول رفع تکلیف و انجام وظایف خود (مثلا ارائه پایان نامه یا رساله، سخنرانی های کاری و…) هستیم؟ هر یک از این اهداف کوچک و بزرگ که پشت سخنرانی های شما باشد باز هم یک سخنرانی ایده آل حرفه ای چند هدف ثابت و کلی بیشتر ندارد: سرگرم کردن مخاطب، اطلاع رسانی، ایجاد انگیزه و فراخوانی کاربر به عمل. بین تمام این عوامل شاید ایجاد انگیزه با استفاده از تکنیک انگیزشی برای مخاطبان تنها عامل پررنگی باشد که از انزوا مخاطب در طول سخنرانی جلوگیری کند و مانع از ترک صندلی  توسط او شود!

حقیقت در دنیایی که هر روز هزاران سخنرانی و سمینار رنگارنگ با حضور سخنرانان مدعی برگزار می شود با دیروز متفاوت است. شما به عنوان یک سخنران تنها در صورتی می توانید اثر واقعی و مطلوب را روی مخاطبان خود داشته باشید که به نحوی حس تعجب و حیرت او را برانگیخته و موجبات قلیان احساسات او را نیز فراهم آورده باشید!

به همین منظور تصمیم گرفتیم 8 تکنیک کلیدی انگیزشی برای مخاطبان را با شما در میان بگذاریم که افراد را روی صندلی ها میخکوب کرده و باعث می شود در طول سخنرانی از سر جایشان جُم نخورند!

8 تکنیک انگیزشی برای مخاطبان در طول سخنرانی

ایجاد انگیزه در سخنرانی کار ساده ای نیست. اگر بخواهیم ایجاد انگیزه را معنا کنیم یعنی همان چیزی که باعث می شود مخاطب از شرکت در این مراسم یا سخنرانی احساس پشیمانی نکند و فکر نکند وقتش را به خاطر توجه به شما از دست داده است!

مشاهده مقاله  5 درسی که از سخنرانی‌های آبراهام لینکلن باید بیاموزید (2)

8 تکنیک انگیزشی برای مخاطبان در طول سخنرانی

اولویت شما در سخنرانی نه صرفا ارائه اطلاعات بلکه مجذوب کردن مخاطبان از طریق ایجاد انگیزه در آن ها است. برای این مهم چه برنامه ای دارید؟ احتمالا 8 تکنیک انگیزشی برای مخاطبان که در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم به دردتان می خورد.

از همان اول به مخاطب خود وصل شوید!

بگذارید بدون هیچ فلسفه بافی و دلیل آوردن این مورد را با یک مثال شروع کنیم. یکی از تکنیک هایی که من همیشه قبل از شروع سخنرانی با استفاده از آن با مخاطبانم ارتباط می گیرم گفتن جمله زیر است:

خیلی تبریک می گویم به خاطر حضورتان در این جمع؛ شما در راس فقط و فقط 10 درصد اندک جامعه هستید که شانس حضور در چنین سمیناری را پیدا کرده اند!

بعد از گفتن این جمله شعارگونه و بعضا کلیشه ای برای رفع ابهامات و روشن کردن این که دقیقا چرا این جمعیت جز 10 درصد قلیل جامعه هستند به توضیحات بیشتری می پردازم:

بله؛ به خاطر این که شما در این لحظه این جا حضور دارید در زمره این ده درصد قرار می گیرید! شما دقیقا بین گروه ده درصدی کوچک جامعه هستید که می دانند برای رسیدن به هدفی که ما اینجا قرار است دنبال کنیم، باید مصمم باشند. قطعا 90 درصد دیگر دلایل زیادی داشته اند تا در این جمع حاضر نباشند و در این لحظه جای دیگری باشند.

سپس از همه حاضرین یک سوال عمومی می پرسم:

آیا می دانید چند نفر از شما در این جلسه حضور دارند با این که می توانستند هزاران دلیل برای نیامدن داشته باشند؟

در این لحظه هر نفر با تکان دادن سر خود به اطرافش و نگاه کردن به اطرافیانش فردی را در ذهنش تصور می کند که به خاطر نیامدن به این سخنرانی احتمالا آدم موفقی نخواهد بود. آن ها از هیچ یک از کسانی که در این جمع حضور دارند، اعتقاداتشان، رنگ و فرهنگشان و…خبر ندارند؛ اما اکنون به واسطه اولین تکنیک انگیزشی برای مخاطبان می دانند که با همه فرق دارند؛ چون در جمعی که شما تدارک دیده اید حضور یافته اند!

مشاهده مقاله  نقش اهداف بزرگ در انگیزه و رسیدن به موفقیت

8 تکنیک انگیزشی برای مخاطبان در طول سخنرانی

احساسات را واسطه کنید!

یکی دیگر از 8 تکنیک انگیزشی برای مخاطبان که من معمولا در خلال سخنرانی به کار می گیرم استفاده از یک سوال مفهومی است که عمده کسانی که رو به رو من نشسته اند را به فکر وا می دارد: فکر می کنید بیشتر تصمیم گیری های مردم از روی عقل و منطق است یا با تکیه بر احساسات آن ها؟

در چنین موقعیت هایی همه لحظه ای مکث می کنند و می گویند: خب معلوم است؛ در 80 یا 90 درصد مواقع با تکیه بر عقل!

من هم در چنین مواردی ضربه آخر را می زنم و می گویم: نه! 100 درصد با تکیه بر احساس! در واقع مردم با احساسات خود تصمیم می گیرند و فقط زمان توجیه کردن احساساتشان با تکیه بر عقل عمل می کنند. در واقع ضمیر ناخودآگاه انسان با تمام احساساتمان دست به یکی می کنند تا این که هزار برابر سریع تر از منطق وارد عمل می شوند! (شاید به همین دلیل است که روی ضمیر ناخودآگاه مخاطب در سخنرانی تاکید می می شود؛ چون مخاطب با همین ضمیر ناخودآگاه درباره ما تصمیم گیری می کند!). مثال عینی آن هم زندگی ما و ملاقات هایمان با افراد مختلف است. مثلا یک بار یک نفر را می بینیم و شیفته او می شویم؛ اما دفعات بعدی تازه می فهمیم که از نظر منطقی دلایل زیادی برای این علاقمندی ما به این فرد وجود داشته است.

به مخاطبان بگویید که چه قدر خوب هستند!

یک تکنیک انگیزشی برای مخاطبان نشان دادن حس واقعیتان به آن ها است. مثلا هر بار که قرار است مطلب جدیدی را باز کنید بگویید:

  • چون شما جز همان ده درصد محدودی هستید ….
  • جمعیت ده درصدی که ….
  • کسانی که تصمیم گرفتند با شرکت در این جلسه زمان خود را برای آینده مدیریت کنند ….
مشاهده مقاله  سخنرانی چیست؟

به این شیوه یعنی لینک دادن مخاطبان به عقب، تفاوت هایشان با بقیه و نشان دادن برتری هایشان و این که چه قدر خوب هستند همان انگیزه ای که به دنبالش هستید در مخاطب نیز ایجاد خواهد شد.

8 تکنیک انگیزشی برای مخاطبان در طول سخنرانی

بازگشت به نقطه آغاز!

بازگشت به نقطه آغاز یعنی همان حرف هایی که ابتدا به ساکن بین شما و مخاطبان رد و بدل شده است حس نزدیکی شما و مخاطبان را بیشتر می کند. مثلا اگر شوخی یا مزاحی از همان بدو ورود به افراد حاضر داشتید بدان اشاره کنید و اجازه دهید همه چیز مدام مرور شود.

همه چیز را به علایق شخصی نسبت دهید!

بسیاری از کسانی که در یک سمینار، کنگره یا سخنرانی شرکت می کنند لزوما به دلیل علاقمندی زیاد به شما یا این که شما انسان تک و فوق العاده ای هستید این کار را انجام نداده اند. معمولا افراد اهداف دیگری را مثل دریافت یک مدرک خاص، گذراندن یک دوره خاص و …را از یک سخنرانی دنبال می کنند یا این که اصلا بخشی از کار آن ها حضور در همین سخنرانی ها است. در چنین مواردی شاید تنها چیزی که مخاطب بی علاقه را نسبت به شما باانگیزه کند توجه به علایق شخصی او می باشد.

8 تکنیک انگیزشی برای مخاطبان در طول سخنرانی

بدین منظور بهتر است روی نقاط دوست داشتنی مشترک بین همه دست بگذارید. مثلا بپرسید: چه کسی دوست دارد درآمد او دو برابر شود؟ مسلما چون درآمدزایی بخش از خواسته های هر فردی می باشد این سوال باعث ایجاد انگیزه در آن ها خواهد شد؛ طوری که دستان خود را به نشان علاقمندی بالا می برند و با شما تعامل می کنند!

[تعداد: 3    میانگین: 5/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.