با این ترفندها قدرت جادویی خود را در تهیه متن سخنرانی به رخ بکشید

0 ۳۹۹

برای بسیاری از ما تهیه متن سخنرانی مثل پریدن از پرتگاه است. سرانجام این پرش یا سقوط و نابودی است یا این که اصلا این ریسک را قبول نمی‌کنیم و در موقعیت فعلی خود درجا می‌زنیم. چون در هر صورت راه سومی وجود دارد و آن واسپاری امر مهم تهیه متن سخنرانی به نویسنده یا فرد کاربلد و باتجربه‌ دیگر است.

همه چیز آماده است تا یک بار برای همیشه دلتان را به دریا بزنید و در موقعیتی قرار بگیرید که هر نویسنده قدرتمند متن سخنرانی قرار دارد. کسی که در تهیه متن سخنرانی بکوشد و توانایی بالایی کسب کند همزمان با یک تیر چند نشان زده است. مثلا هم به فروش و عرضه محصولات یا خدمات خود کمک کرده است، هم تعهد عمیق‌تری نسبت به بحث و روند سخنرانی دارد و هم با کلمات خود اذهان و قلب‌ها را برمی‌انگیزد. چیزی که به مثابه قدرت جادویی برای سخنران است و کمک می‌کند تا سخنران به واسطه فن خطابه خود مخاطبان را جادو کند.

تهیه متن سخنرانی

ممکن است در همین لحظه با خودتان بگویید که به عنوان یک سخنران احتمالا وقت کافی برای نوشتن و تهیه متن سخنرانی ندارید و هرگز به این سطح از مهارت نمی‌رسید؛ خصوصا اگر تا به حال خودتان را این کار را انجام نداده باشید. اما بد نیست بدانید که همه ما مهارت معینی برای نوشتن و ترکیب‌بندی صحیح جملات را در اختیار داریم و برای شکوفایی این استعداد و توانایی جادویی نیازی به صرف چند سال از عمرتان در آکادمی‌های جادوگری نیست!

مهارت‌ها و نکاتی که در این سری آموزشی از دانشگاه زندگی می‌آموزید ترکیبی است خلاقانه از تمام توانایی‌های موردنیاز به سخنران برای تهیه متن سخنرانی تا مخاطبان انگشت به دهان بمانند.

مشاهده مقاله  مروری بر تاثیر ناباورانه سخنرانی کاریزماتیک و فن بیان هیتلر در قدرت گیری او

با این ترفندها قدرت جادویی خود را در تهیه متن سخنرانی به رخ بکشید

به جز خودکاری که برای نوشتن متن سخنرانی و خط خطی‌های مکرری که هنگام نوشتن متن اولیه به وجود می‌آید، مطابق با اصول نحوه ارائه سخنرانی از روی متن به ابزار دیگری نیاز دارید که شما را از کلیشه‌های ذهنتان در باب تهیه متن سخنرانی خلاص می‌کند!

تهیه متن سخنرانی

قدرت جادویی برنامه‌ریزی در تهیه متن سخنرانی

بهترین و عاقلانه‌ترین سرمایه‌گذاری که می‌توانید روی سخنرانی داشته باشید جستجو مختصر اولیه ابتدا درباره محیط سخنرانی و سپس آنالیز مخاطبان پیش از سخنرانی است. برای برنامه‌ریزی دقیق‌تر لازم است به این سوالات پاسخ داده شود:

  • چه کسی: چه کسی توسط شما قرار است مورد خطاب قرار گیرد؟ دانش‌آموز؟ دانشجو؟ وکیل؟ وزیر؟ معلم؟ مهندس؟
  • چرا: چرا این افراد اکنون مقابل شما قرار دارند؟
  • چه چیزی: این افراد انتظار دارند چه چیزی از شما بشنوند؟ چالش‌های پیش‌رو برای ادامه تحصیل خارج از کشور؟ اهدافی که برای انتخاب رشته دانشگاهی لازم است در نظر داشته باشیم؟ نحوه بازاریابی محصولات تازه‌وارد به بازار پرتلاطم و…

به این دست سوالات در تهیه متن سخنرانی باید به صورت واقع‌گرایانه پاسخ داده شود. یکی از سوالات مهمی که هر مخاطب پیش از قرار گرفتن در یک سخنرانی از خود می‌پرسد این است که اصلا علت حضور من در این جمع چیست یا بهتر بگوییم، چه چیزی قرار است بعد از حضور در این سخنرانی عاید من شود. چه بهتر که ساز و کار سخنرانی پیرامون پاسخگویی به همین سوال طراحی و تنظیم شود.

تهیه متن سخنرانی

قدرت جادویی شور و اشتیاق سخنران در تهیه متن

یک قانون نانوشته در سخنرانی وجود دارد؛ این که شنونده شاید بعدها به یاد نیاورد شما چه کلماتی را بیان کردید اما قطعا به خاطر می‌سپارد چه احساسی در او ایجاد نمودید. شاید به همین دلیل باشد که سخنرانان به دنبال ترفندهای سخنرانی از روی متن طوری که انگار از روی متن نمی‌خوانیم هستند؛ چون مخاطب اگر متن را هم به خاطر نسپارد تک تک اقدامات سخنران را به یاد خواهد داشت.

مشاهده مقاله  آموزش گام به گام بهره‌گیری از داده و آمار در سخنرانی

این قانون طلایی را همواره به یاد داشته باشید و بدانید در گیر و دار آمار و ارقام و داده‌های رنگارنگی که به خورد مخاطبان خود می‌دهیم فاکتورهای اثرگذاری دیگری نیز وجود دارد.

این اصل با یکی از اصول مهم ارتباطات تجاری نیز منطبق است. اصلی که نشان می‌دهد اکثر مردم داده‌ها را کوچک می‌شمارند و در عوض نسبت به زمینه گفتگو (حالات و ژست فردی که سخن می‌گوید) بیش‌تر اشتیاق نشان می‌دهند. پس چه بهتر که زبان ما در تهیه متن سخنرانی حاوی کلماتی باشد که برای مخاطب از همه مهم‌تر است. از قدیم هم گفته‌اند آن سخن کز دل برآید لاجرم بر دل نشیند!

تهیه متن سخنرانی

قدرت تظاهر کردن در تهیه متن سخنرانی

شما هرگز نمی‌توانید غذا بخورید تا زمانی که آن را طبخ نکرده‌اید و یا نمی‌توانید کتابی را مرور کنید که هنوز آن را نخوانده‌اید. با این حال بسیاری از سخنرانان به محض شروع نوشتن متن دنبال ویرایش آن چیزی هستند که هنوز به طور کامل نگاشته نشده است! چنین عادتی اشتباه محض در تهیه متن سخنرانی است و اگر با این روش پیش بروید قطعا قدرت شور و اشتیاق را برای نگارش متن از خود سلب نموده‌اید.

تهیه متن سخنرانی

وقتی که دست به قلم می‌شوید با هر جمله‌ای متن را آغاز کرده و وانمود کنید که می‌توانید هر آن چه که بخواهید را بنویسید. در ابتدای این فرآیند تمام تصورات و ذهنیات خود را از بند آزاد کنید و آن‌ها را به حال خود بگذارید تا افسار گسیخته به هر سو بروند و ادامه یابند. این ترفند را حتما امتحان کنید؛ خصوصا اگر متن سخنرانی را برای شرکتی آماده می‌کنید که به محض نوشته شدن متن موافقان و مخالفان قرار است شما را برای آنالیز احاطه کنند.

مشاهده مقاله  5 تکنیک طلایی برای ایجاد اعتماد بین سخنران و مخاطبان

بهتر است به محض شروع نوشتن پیش از این که با منطق به جمله‌بندی‌ها بنگرید با احساساتتان پیش بروید. هر چه قدر که یک متن طبیعی و دست‌نخورده‌تر باشد بهتر است. شاید در این لحظه فکر کنید که نوشتن متنی که صرفا بر اساس احساسات باشد غیرمنطقی باشد؛ اما حداقل مطمئن هستید که با تمام شور و اشتیاقتان متن را نگاشته‌اید و قرار نیست رضایت همه را با استفاده از متنی که تهیه شده جلب نمایید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.