مروری بر انواع مقیاس زمانی برای یک سخنرانی به یادماندنی

0 ۳۱۴

تا به حال به ارتباط بین گذر ثانیه ها و سخنرانی هایتان توجه کرده اید؟ در ظاهر قضیه شما هستید و مخاطبانتان که لحظه به لحظه در حال ارتباط گرفتن با یکدیگر، هم کلامی و گپ و گفت هستید. کلمات تبدیل به جملات می شوند و لحظه ها کم کم به دقیقه و ساعت نزدیک می شوند. اما عمر اثرگذاری این ارتباط چه قدر است؟ چند روز؟ چند هفته؟ به سال می رسد؟ همین میزان اثرگذاری تبدیل به یکی از شاخصه های کیفی سخنرانی سخنرانان شده است و آن را تحت عنوان “انواع مقیاس زمانی در سخنرانی عمومی” تحلیل و بررسی می کنند.

مقیاس زمانی در سخنرانی را می توان مثل مکالمه های روزمره ای که با دیگران دارید و تاثیرگذاری آن روی خودتان، ارزیابی کنید. مثلا تا چه حد تحت تاثیر سخنان استاد خود قرار گرفته اید؟ این تاثیرگذاری طولانی مدت بوده یا عمر آن تنها چند ساعت بوده است؟ سخنران برای این که طول تاثیرگذاری سخنانش فراتر از ساعت ها باشد چه می کند؟ خود شما برای این که بازه زمانی را که شنونده شما را به خاطر دارد و از همچنان تحت تاثیرتان باقی می ماند را چه طور تعیین می کنید؟

همه این سوالات بهانه ای شد تا نگاهی به مسئله جدید و قابل بحث انواع مقیاس زمانی در سخنرانی عمومی داشته باشیم. همراه با دانشگاه زندگی بمانید.

انواع مقیاس زمانی در سخنرانی عمومی

سرعت متداول و رایج حرف زدن در حدود 150 کلمه در هر دقیقه است. این نسبت را اگر بخواهیم به ثانیه تبدیل کنیم چیزی در حدود 2.5 کلمه در هر ثانیه خواهد بود. این آمار نشان می دهد که وقفه یا مکث در سخنرانی ما بین هر کلمه تنها یک صدم ثانیه است و این زمان باید با کنترل سرعت صحبت کردن در سخنرانی تعدیل گردد.

 انواع مقیاس زمانی در سخنرانی عمومی

در یک دهم ثانیه، تمام درک مثبت یا منفی مخاطب از شما شکل می گیرد. همین مدت زمان کوتاه برای برقراری یک ارتباط صمیمی و گرم و یا یک ارتباط تملق آمیز و مصنوعی کفایت می کند. ادراک مخاطب از شما می تواند چهره ای باشد که عدم صداقت از آن می بارد و یا صدایی رسا باشد که حقایق را بازگو می نماید.

مشاهده مقاله  مخاطب‌شناسی در سخنرانی : 3 روش کلیدی برای آنالیز بهتر مخاطبان

 انواع مقیاس زمانی در سخنرانی عمومی

مقیاس اول: تک ثانیه ابتدایی

زمانبندی و وقت شناسی در سخنرانی حرف اول را می زند. بخشی از این زمانبندی به وقفه ها یا مکث هایی اختصاص دارد که شما به کار می برید. وقفه هایی در حدود یک ثانیه و در حد یک ویرگول، تا وقفه های طولانی تر که گاه آزاردهنده می شود.

دشمن خونی این وقفه ها همان کلمات پرکننده، تکه کلام ها و اِ گفتن ها در سخنرانی می باشد که عادت خیلی از ما شده است. هر کسی کلمه خاصی را در این زمان به کار می برد. هر چه که باشد نشانگر سردرگمی و تشویش ذهنی سخنران است. البته این وقفه ها تا حدودی قابل قبول است. مثلا شنونده درک می کند که شما برای تعویض اسلایدها به زمان نیاز دارید. هر چه قدر که نظم و انسجام مطالب و اسلایدها بیشتر باشد این زمان کم تر خواهد شد. این یک ثانیه ها احتمالا حضور ذهن مخاطب را بر هم نمی زند و می توان توقع یک ارتباط مستقیم و یکپارچه را داشت.

 انواع مقیاس زمانی در سخنرانی عمومی

مقیاس دوم: ده ثانیه ای

ارتباط چشمی موثر زمانی به وجود می آید که شما به جمعیت خیره شوید و به دنبال پیدا کردن یک مخاطب همراه بگردید. سپس وقتی که او را پیدا کردید ده ثانیه نگاهتان را روی او نگه دارید و در این مدت دو جمله مختصر را بازگو کنید. ارتباطی که از این کم تر باشد هم به نظر غیرصمیمی است و هم منجر به اثرگذاری روی مخاطبانی که نگاه هایشان به نگاه شما گره خورده است نمی شود. در مقابل نگاهی که طولانی تر باشد مخاطب را خسته می کند.

مشاهده مقاله  مدیریت سوالات مخاطبان در سخنرانی

بنابراین در مقیاس زمانی دوم، در طول ده ثانیه باید بتوانید پیام اصلیتان را به مخاطب انتقال دهید.اما چه جملاتی را در این ده ثانیه انتخاب و بازگو کنیم؟

 انواع مقیاس زمانی در سخنرانی عمومی

پیشنهاد ما گلچین کردن جملات نابی که حاوی پیام اصلی هستند می باشد. این جملات می توانند یک نقل قول ویژه باشند یا پیام کلیدی بحث را به شکلی به یادماندنی بازگو کنند.

مقیاس سوم: یک دقیقه ای

یک دقیقه یکی از بهترین انواع مقیاس زمانی سخنرانی برای ایجاد تاثیرگذاری روی مخاطب است. اگر سخنران یک دقیقه زمان در اختیار داشته باشد و بخواهد با این یک دقیقه، سخنرانی به یادماندنی داشته باشد احتمالا بتواند داستان سرایی کند!

داستان های یک دقیقه ای زیادی را می توان روایت کرد. از روایت خرید کردن شما در صبح یک روز ابری در یکی از خیابان های شهر تا تنشی که بین شما و راننده در ترافیک خیابان های تهران به وجود آمده است. اما چرا یک دقیقه؟

تجربه نشان داده است همین یک دقیقه برای انتقال احساسات بدون هرگونه نقد و نظرات اضافی کفایت می کند. به زبان دیگر سخنران می تواند در یک دقیقه یک داستان را جمع بندی کند؛ بدون این که مخاطب بخواهد با اظهار نظر خود بحث را به درازا بکشاند. اگر در ابتدا سخنرانی قرار دارید همین یک دقیقه می تواند برای معرفی خودتان به مخاطب کفایت کند؛ بدون این که آن ها را خسته کرده باشید.

مقیاس چهارم: ده دقیقه ای

ده دقیقه برای خیلی از شنوندگان، بالاتر از این است که بتوان بدان لقب سخنرانی کوتاه را نسبت داد؛ اما قطعا کم تر از آن است که بتوان طی آن یک مطلب را به تفصیل بررسی کرد، نتیجه گیری نمود و بعد از آن به پرسش و پاسخ با مخاطبان پرداخت. بنابراین اگر قصد دارید در یک سخنرانی ده دقیقه ای باید با برنامه ریزی از قبل عمل کنید. احتمالا دو روش زیر برای سخنرانی 10 دقیقه ای به شما کمک خواهد کرد:

  1. سخنرانی به سبک Ignite که سخنران را از شاخ و برگ دادن اضافی به مطلب باز می دارد ( چون اسلایدها با ترتیب قبلی و به صورت خودکار عبور می کنند)
  2. سخنرانی به سبک همایش های TED. در این سبک سخنرانی، هر فرد تنها 18 دقیقه برای ارائه اطلاعاتش زمان دارد.
مشاهده مقاله  سخنوری بر اساس تیپ های شخصیتی - متناسب با روحیات خود سخن بگوییم!

 انواع مقیاس زمانی در سخنرانی عمومی

مقیاس پنجم: یک ساعته

یک ساعت، طول طبیعی و منطقی یک سخنرانی به سبک سمینارهایی است که اکنون در نقاط مختلف دنیا در حال برگزاری است. در مقایسه با انواع مقیاس زمانی دیگری که بررسی شد، سخنران در یک ساعت می تواند خیلی عمیق تر و گسترده تر به یک موضوع خاص بپردازد. در عین حال زمان هم برای پرسش و پاسخ بدون نگرانی از کمبود وقت فراهم است.

در توصیف سخنرانی هایی که قرار است در یک ساعت تاثیرگذاری لازم را داشته باشند آمده است: یک ساعت هم برای مخاطبان بی قراری که تاب نسشتن طولانی روی صندلی ها را ندارند مناسب است، اما برای آن دسته از سخنرانانی که مقیاس زمانی یک تا ده دقیقه جوابگو اهداف آن ها نیست.

 انواع مقیاس زمانی در سخنرانی عمومی

مقیاس ششم: ده ساعته

سخنرانی های ده ساعته در زمره سمینارهای یک روزه قرار می گیرند. یک برنامه کامل و فشرده با کنفرانس های متعدد. در این نوع سخنرانی و سخنرانی های یک تا هفت روزه، سخنان سخنران باید از ویژگی “فراخوانی به واکنش” برای مخاطب برخوردار باشد. لذا تاثیرگذاری شما باید طی برنامه ای مدون و در چند روز صورت گیرد. سخنرانی های یک روزه، بهترین نوع سخنرانی برای دریافت بازخوردهای واقعی از مخاطبان و ایجاد فضای انتقادی در سخنرانی خواهد بود.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.