5 راه شروع سخنرانی برای آن که از همان ابتدا مخاطب را میخکوب کنید

0 ۱,۴۷۵

کمال‌گرایی و تعارفات بیهوده‌ای که هرگز در مکالمات روزمره جایی ندارند را ممنوع کنید، جمله کلیشه‌ای “از این که در مقابل شما سخنرانی می‌کنم خوشحال هستم” را برای همیشه فراموش کنید و به تمام پیش‌پاافتادگی‌هایی که در شروع سخنرانی درگیر آن‌ها شده بودید خاتمه دهید. احتمالا شما هم از دیدن خمیازه‌های پی در پی کسانی که با نحوه شروع سخنرانی شما تا پایان به خواب می‌روند خسته شدید و به دنبال راهی متفاوت برای آغاز کردن سخنرانی خود هستید؛ اما چه راهی و چه طور؟

اگر سخنرانی دریاچه‌ای باشد که سخنران برای آغاز آن مجبور باشد به هر طریقی که شده تن به آب بزند، بسیاری از سخنرانان معمولا حرکت آرام و نامحسوس را برای ورود به دریا سخنرانی انتخاب می‌کنند. این در حالی است که برای جلوگیری از اعتراض مخاطبان در سخنرانی لازم است سخنران در دریای کلمات و عبارات شیرجه بزند و با نحوه ورود خود از همان اول مخاطبان را متوجه خود سازد.

اگر سخنران از همین روش برای شروع سخنرانی خود استفاده کند مثل شناگری خواهد بود که در وهله اول بدون مقدمه چینی و با تمام وجود در دریای واژگان غرق می‌شود. اگر تا کنون تجربه این چنین استایلی را در سخنرانی خود نداشتید و از مزایا و معایب آن نیز اطلاعاتی ندارید همراه با دانشگاه زندگی بمانید. در پایان این مطلب می‌آموزید که چه طور با راه‌های متفاوت شروع سخنرانی، مخاطب را از همان ابتدا میخکوب کنید.

راه‌های شروع سخنرانی برای میخکوب کردن مخاطبان

فرض کنید در سالن سخنرانی قرار دارید و قرار است به شیوه متفاوتی سخنرانی را شروع کنید. اگر این شروع متفاوت با راه‌هایی باشد که در ادامه معرفی می‌کنیم توانستید از همان ثانیه اول مخاطبان خود را قلقلک دهید. مخاطبان نیز انگار چشمان خود را به روی سوژه متفاوتی باز کرده‌اند و از همان ابتدا مجذوب موضوع سخنرانی خواهند شد. حالا دست روی علاقمندی‌های اکثر مخاطبان خود بر اساس آن چه که در آنالیز مخاطبان پیش از سخنرانی به دست آوردید گذاشته و با تراوش هیجانی که از شیرجه شما با شروع متفاوت سخنرانی ایجاد می‌شود مخاطبان را وادار به عکس‌العمل کنید.

مشاهده مقاله  12 تکنیک فن بیان در مناظره که احتمالا تا کنون نشنیده بودید!

راه‌های شروع سخنرانی برای میخکوب کردن مخاطبان

فاکتورهای ضروری برای شروع یک سخنرانی

هر نوع سخنرانی برای این که از همان ابتدا جذاب و باورپذیر باشد می‌تواند حاوی یکی از عناصر زیر و یا ترکیبی از آن‌ها باشد:

  1. مدارک و شواهد
  2. حکایات و نقل‌قول‌ها
  3. بیانیه‌ها
  4. مثال‌های مختلف

راه‌های شروع سخنرانی برای میخکوب کردن مخاطبان

فرض کنید قرار است یک سخنرانی کامل درباره ضرورت سخنرانی عمومی ارائه دهید. از هر یک از این تکنیک‌ها به شکل زیر می‌توانید استفاده کنید:

  1. حکایات و نقل‌قول‌ها: شروع سخنرانی می‌تواند با یک نقل‌قول شنیدنی از فردی مشهور و شناخته شده یا مورد احترام مردم باشد
  2. مدارک و شواهد: می‌توانید شواهدی را ارئه دهید که بر اساس آن‌ها سخنرانی عمومی در کسب وکار شما مفید واقع شده است و از این رو ضروری می‌باشد
  3. بیانیه: می‌توانید بیانیه‌ای در باب اهمیت سخنرانی عمومی روی کیفیت زندگی و کسب وکار اعلام کنید
  4. نمونه و مثال: می‌توانید درباره کسی یا کسانی سخن بگویید که وضعیت زندگی و شغلی آن‌ها به واسطه مهارت سخنرانی عمومی متحول شده است

سخنرانی خود را با مدارک و شواهد شروع کنید

فرض کنید در همان سخنرانی قرار دارید و می‌خواهید اهمیت سخنرانی عمومی و فن بیان برای هر فرد در زندگی را با استفاده از مدارک و شواهد نشان دهید. به متن زیر به عنوان نمونه دقت کنید و مشابه آن را به عنوان مدارک و شواهد در سخنرانی ارائه دهید:

دانشگاه میشیگان طی تحقیقات به عمل آمده از 1290 فارغ‌التحصیل در ارتباط با عنصری که باعث موفقیت این فارغ‌التحصیلان و آمادگی آن‌ها در کسب وکار شد سوالاتی پرسید. بیش از70 درصد افرادی که در این تحقیق شرکت کرده بودند مهارت برقراری ارتباط با دیگران را به عنوان مهارت برتر در کسب وکار فردی خود اعلام نمودند.

مشاهده مقاله  با فن بیان قوی می توانید نزدیک ترین دوست فرزند خود باشید

راه‌های شروع سخنرانی برای میخکوب کردن مخاطبان

سخنرانی خود را با نقل‌قول یا داستان شروع کنید

بازگویی داستانی به طور مستقیم از اشخاص شناخته‌شده و معروف تاثیر خوب و شگرفی روی مخاطبان خصوصا در شروع سخنرانی دارد؛ البته اگر بخواهید شروع سخنرانی خوب و قابل‌ قبولی داشته باشید. داستان زیر نمونه‌ای از همان داستان‌های متقاعدکننده‌ای است که می‌تواند شروع خوبی برای سخنرانی با موضوع فرضی ما یعنی “ضرورت سخنرانی عمومی” باشد:

در دنیای غرب، یکی از موارد پزشکی غیرقابل‌باور که با استفاده از مهارتهای ارتباط اجتماعی درمان شد ایزابل است. دختری که به مدت 6 سال تنها و در فضایی عاری از هر گونه صوت و صدا بود. این فضا و بودن در خانواده‌ای که همه اعضا آن به صورت مادرزادی ناشنوا بودند و توانایی حرف زدن نیز نداشتند توانایی‌های ابزابل را از او سلب نمودند. اما در کمال ناباوری ایزابل با قرار گرفتن در جهان پر از صدایی که ارتباطات در آن موج می‌زد توانست در عرض 6 ماه 2 هزار لغت تازه بیاموزد و تارهای صوتی خود را احیا کند. همه این دستاوردها به سبب قدرت باورنکردنی صحبت کردن و ارتباط با جهان پیرامون است.

سخنرانی خود را با بیانیه دندان‌شکنی آغاز کنید

بیانیه مشابه با همان عبارات و جملاتی است که در قالب گفتگوهای روزمره بر زبان می‌آوریم. با این تفاوت که این عبارات به واسطه استفاده از آرایه‌ها یا تاکید فراوان ما پررنگ‌تر و برجسته‌تر می‌شوند. آن چه که می‌خوانید می‌تواند بیانیه‌ای در ارتباط با اهمیت مهارت سخنرانی به عنوان یک مهارت فردی باشد که برای شروع سخنرانی خصوصا شروع انگیزشی سخنرانی مناسب به نظر می‌رسد:

سخنرانی عمومی ضروری‌ترین رکن رهبری است و بدون آن نمی‌توان بر مردم رهبری کرد. در مقابل با برخورداری از این مهارت قادر خواهید بود ملل مختلف را هدایت کنید، ارتش‌ها را برانگیزید و روح تازه‌ای بر قلب انسان‌ها بدمید.

راه‌های شروع سخنرانی برای میخکوب کردن مخاطبان

سخنرانی خود را با نقل‌قولی از یک فرد مشهور شروع کنید

سخنان افراد مشهوری که مورد قبول مردم هستند به عنوان افراد تاثیرگذار می‌تواند شروع خوبی برای سخنرانی باشد. به این شکل که در شروع سخنرانی و پیش از نقل‌قول نام فرد مشهور را اعلام می‌کنید و سپس به بازگویی نقل‌قول می‌پردازید. مثلا:

مشاهده مقاله  7 اشتباه نابخشودنی در سخنرانی عمومی که باید بدانید

اگر قرار باشد تمام لذت‌های دنیا را از من بگیرند و فقط یکی را به انتخاب نگه دارم بدون شک قدرت گفتار و مهارت‌های کلامی را به عنوان لذت بزرگ دنیا انتخاب می‌کنم؛ چون به واسطه آن است که می‌توانم تمام لذت‌های از دست‌رفته را دوباره به دست آورم. کسی که می‌تواند فکر کند اما نمی‌داند چه طور افکارش را به زبان آورد با فردی که توانایی فکر کردن و تامل ندارد فرقی ندارد.

سخنرانی خود را با یک مثال ساده شروع کنید

به عنوان راه حل نهایی شاید بد نباشد این بار سخنرانی خود را با یک مثال ساده شروع کنید. مثالی که شاید حقیقی نباشد و ساخته ذهن خودتان باشد؛ اما به هدایت مسیر سخنرانی از همان ابتدا کمک کند. مثلا:

بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه و در رشته میکروبیولوژی و شیمی، دوست من بیش از این که روی میکروفون زمان بگذارد به میکروسکوب و مهارت‌های آزمایشگاهی مشغول شد. بعد از شروع به کار به دلیل اختلافاتی که در محل کار با یکی از همکارانش پیدا کرد تصمیم گرفت با همکاری مسئولین شرکت خودش را تاسیس کند و از این پس مستقل باشد. همان دوره بود که ناگهان خودش را در حجم بالایی از سخنرانی‌های کاری و دیدارهای مختلف دید و توانست با ارتباطی که به واسطه مهارت‌های اجتماعی خود برقرار کرده بود با شرکت‌های خارجی زیادی همکاری کند. او سخنرانی عمومی را رمز این پیشرفت می‌داند و می‌گوید: سخنرانی تنها فنی است که به واسطه آن می‌توان جمع زیادی از مردم را تحت تاثیر قرار داد و با آن‌ها ارتباط گرفت.

راه‌های شروع سخنرانی برای میخکوب کردن مخاطبان

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.